Οι Έλληνες μετανάστες έφυγαν, για να επιστρέψουν ξανά στην πατρίδα. Αυτή η ανάγκη τους έκανε όχι απλά να βρουν δουλειά αλλά τους γέννησε την αγάπη για τη δημιουργία Ελληνικών σχολείων για να μην χάσουν τα παιδιά τους την Ελληνική παιδεία.
Αυτή ήταν η κεντρική ιδέα των Ελλήνων μεταναστών:
Η ιστορία των Ελληνικών σχολείων στην Γερμανία γεννήθηκε από μια ιδέα για να μην χαθούν οι ρίζες και ήταν απλή. Η προσωρινότητα που χαρακτήριζε τους προσανατολισμούς των Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία κατά τις δεκαετίες του 1960 και 1970 και η ελπίδα τους για παλιννόστηση, σε συνδυασμό με τη μεταναστευτική και εκπαιδευτική πολιτική των γερμανικών, αλλά και των ελληνικών, κυβερνήσεων οδήγησαν στη δημιουργία δύο παράλληλων μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη Γερμανία.
Από τη μια, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ιστορίας και πολιτισμού, κυρίως τις απογευματινές ώρες σε Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, για τους μαθητές που φοιτούσαν σε γερμανικά σχολεία και, από την άλλη, η λειτουργία “αμιγών” Ελληνικών Σχολείων, με βάση τα ελλαδικά Προγράμματα Σπουδών και το εκπαιδευτικό υλικό. Τα “αμιγή” Ελληνικά Σχολεία μπορούν να θεωρηθούν ως προϊόν μιας ιστορικής εξέλιξης και ως ένα εκπαιδευτικοπολιτικό μέτρο που τότε εξυπηρετούσε συγκεκριμένα αιτήματα και ανάγκες των Ελλήνων γονέων και μαθητών.
Σήμερα στη Γερμανία τα Ελληνικά Σχολεία εξατιάς της κρίσης. Οι δηλώσεις στο GoodStory του Χρήστου Θεοδοσιάδη, Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Μονάχου, είναι συγκινητικές και αναδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος :
“Είναι αμαρτία από το Θεό να κλείσουν τα ελληνικά σχολεία στο Μόναχο, που τα δημιούργησαν πριν από 50 χρόνια οι γονείς μας.”
Ανάλογες προσπάθειες στο παρελθόν σε άλλες πόλεις της Γερμανίας.
Το Ελληνικό Λύκειο Ντύσσελντορφ λειτουργεί από το σχολικό έτος 1979-1980. Ιδρύθηκε ύστερα από την επιθυμία Ελλήνων γονέων που έβλεπαν τα παιδιά τους να επισκέπτονται μόνο Γερμανικά σχολεία, να αφομοιώνονται στον Γερμανικό τρόπο ζωής και σιγά σιγά να χάνουν τη μητρική γλώσσα, τη πολιτιστική τους κληρονομιά.
Τα 24 χρόνια λειτουργίας Δημοτικού και Γυμνασίου στην πόλη μας έπαιξαν σημαντικό ρόλο, όχι μόνο στους μαθητές που σπούδασαν και αποφοίτησαν από το σχολείο μας αλλά και σε όλο τον Ελληνισμό της περιοχής, διαμορφώνοντας προσωπικότητες αντάξιες στην ιστορία της πατρίδας μας.
Υπάρχουν ανάλογες περιπτώσεις και σε άλλες πόλεις και σε άλλες χώρες.
Πηγή: goodstories.gr