Πωλήθηκε ο Εθνικός μας Ύμνος;
Η είδηση μπορεί ν’ ακουστεί από απίστευτη έως και τρελή, ωστόσο ο Εθνικός μας Ύμνος φαίνεται, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες μέχρι στιγμής πληροφορίες, οι οποίες, όμως, συγκλίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση, ότι πωλήθηκε σε ιαπωνική εταιρεία διαχείρισης και διανομής μουσικής. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του «Σίγμα», οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για πώληση των πνευματικών δικαιωμάτων του εθνικού ύμνου της Ελλάδας και της Κύπρου στην εταιρεία διαχείρισης και διανομής μουσικής Orchard, και συνεπώς απαγορεύεται η χρήση του χωρίς να αποδίδονται πνευματικά δικαιώματα.
Η αποκάλυψη ήρθε όταν πρώην εργαζόμενοι της ΕΡΤ, διαμαρτυρόμενοι για την ανακατάληψη του Ραδιομεγάρου από την αστυνομία, έκαναν προσπάθειες ν’ ανεβάσουν στον ιστότοπό τους στο Youtube το δελτίο ειδήσεων, το οποίο θα έκλειναν ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο. Όταν το βίντεο ανέβηκε, όμως, το Youtube απέστειλε συγκεκριμένη ειδοποίηση, σύμφωνα με την οποία θα έπρεπε να αφαιρεθούν τα ηχητικά κομμάτια που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, ή να επιτραπεί στο YouTube να καταχωρίσει την ίδια ώρα διαφημίσεις στην αρχή του βίντεο, για ν’ αποδοθεί στον κάτοχο των δικαιωμάτων το ποσό που του αναλογεί.
Δυο εκδοχές
Βάσει των όσων μετέδωσε το «Σίγμα», όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν προς την κατεύθυνση ότι κάτι τέτοιο ισχύει, χωρίς ωστόσο να έχει επιβεβαιωθεί επίσημα. Οι πρώην υπάλληλοι, ψάχνοντας το θέμα, ανακάλυψαν ότι η εταιρεία Orchard ιδρύθηκε το 2003 και διαθέτει ένα παγκόσμιο δίκτυο συλλογικής διαχείρισης και διανομής μουσικής και ταινιών, δραστηριοποιείται σε 27 χώρες και διατηρεί σχέσεις ελέγχου με τα μεγαλύτερα διαδικτυακά μέσα παροχής περιεχομένου όπως το YouTube, το Amazon και άλλα, και ανήκει κατά ένα μεγάλο μέρος στην ιαπωνική Sony Music Entertainment.
Τα πνευματικά δικαιώματα
Όσο για το ερώτημα ποιος πώλησε τον Εθνικό μας Ύμνο, δύο είναι οι απαντήσεις: Είτε πωλήθηκε και πρέπει να απαντηθεί πώς, πότε, γιατί και ποιος πώλησε τον Εθνικό Ύμνο, είτε ο Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας και της Κύπρου έχει πέσει θύμα ενός από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά μέσα παροχής περιεχομένου, του YouTube, βάζοντας διαφημίσεις σε όλα τα βίντεο με οποιονδήποτε τρόπο. Σύμφωνα, πάντως, με έρευνα του «Σίγμα», η πνευματική ιδιοκτησία, σύμφωνα με το Ελληνικό Δίκαιο, υφίσταται κατά τη διάρκεια της ζωής του δημιουργού και εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του.
Ο Διονύσιος Σολωμός πέθανε το 1857, κι αυτός που μελοποίησε τον εθνικό ύμνο, ο Νικόλαος Μάντζαρος, το 1872. Ως προς τα συγγενικά δικαιώματα τώρα των ερμηνευτών ή εκτελεστών καλλιτεχνών, ορίζεται σε πενήντα χρόνια μετά την ημερομηνία της ερμηνείας ή εκτέλεσης, αλλά δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τη διάρκεια της ζωής του ερμηνευτή ή εκτελεστή καλλιτέχνη. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα, ωστόσο ο Εθνικός Ύμνος είναι δημόσια περιουσία και, ως εκ τούτου, είναι προσβολή του δημοσίου συμβόλου οποιαδήποτε μορφή εκμετάλλευσής του από οποιονδήποτε.
Του Δημήτρη Μανουσάκη
Πηγή: sigmalive.com