Τα μυστήρια και οι μυστικοί κώδικες που αφορούν το διάσημο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Μόνα Λίζα ή Τζοκόντα, έκρυβαν πάντα μια γοητεία. Τα τελευταία χρόνια ειδικοί ερευνητές προσπαθούν να σπάσουν τους κώδικες. Το αν θα τα καταφέρουν θα το δείξει η ιστορία.
Όταν κοιτάζει κάποιος τον πίνακα βλέπει μια γυναικεία μορφή να χαμογελά ή για την ακρίβεια να μειδιά, μ΄ένα παιχνιδιάρικο βλέμμα. Αν καλύψει το στόμα και δει μόνο τα μάτια, αυτά φαίνονται σοβαρά. Αν καλύψει τα μάτια και δει μόνο το στόμα δεν φαίνεται να χαμογελά. Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια που κατάφερε να πετύχει ο διάσημος ζωγράφος.
Αναφορικά με το τοπίο που απεικονίζει ο πίνακας, σύμφωνα με μία ιταλίδα ιστορικό Τέχνης, μία μικρή πόλη στη βόρειο Ιταλία βρίσκεται στο φόντο. Η γέφυρα και ο δρόμος που διακρίνονται πίσω από τον ώμο της Τζοκόντια, ανήκουν στην πόλη Μπόμπιο, υποστηρίζει η Κάρλα Γκλόρι, που για να ενισχύσει τα συμπεράσματά της επικαλείται έναν αριθμητικό κώδικα που ανακαλύφθηκε πρόσφατα στον πίνακα από επιστήμονες.
«Ο δρόμος με τις στροφές από τον πίνακα εντοπίζεται εκεί, καθώς και η αψιδωτή γέφυρα που ο Ντα Βίντσι θα μπορούσε να δει από τα παράθυρα του κάστρου της πόλης» υπογράμμισε η κυρία Γκλόρι, η οποία θα δημοσιεύσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της για τον πίνακα αυτό τον χρόνο.
Η ιστορικός τέχνης έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα ενώ εξέταζε το ενδεχόμενο να είναι η Μπιάνκα Τζιοβάνα Σφόρτσα, κόρη του Λουδοβίκου Σφόρτσα, δούκα του Μιλάνου κατά τον 15ο αιώνα, που απεικονίζεται στο διάσημο έργο του Ντα Βίντσι και όχι η Λίζα ντελ Τζιοκόντο, όπως πιστεύεται.
Από την άλλη, Ιταλοί ερευνητές, υποστήριξαν ότι ο Ντα Βίντσι είχε ζωγραφίσει με πολύ μικρά ψηφία τον αριθμό 72 στην αψίδα της γέφυρας που διακρίνεται στο φόντο του πίνακα. Σύμφωνα με την κυρία Γκλόρι, ο αριθμός αναφέρεται στην ημερομηνία 1472, όταν η γέφυρα σχεδόν καταστράφηκε από πλημμύρες και χτίστηκε εκ νέου.
Στα μάτια της Μόνα Λίζα μικροσκοπικούς αριθμούς, γράμματα και μυστικά σύμβολα κι ελπίζουν να σπάσουν τον κώδικα και να λύσουν το μυστήριο που περιβάλλει το διάσημο πίνακα εδώ και 500 χρόνια.
Τελευταία βρέθηκε ένας πίνακας που αποδίδεται στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και δείχνει την Μόνα Λίζα, 10 χρόνια νεώτερη. Ο διάσημος πίνακας εκτίθεται στο Λούβρο.
Τελικά λύνονται τα μυστήρια ή περιπλέκονται περισσότερο; Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η Τζοκόντα όποια κι αν ήταν, ότι κι αν κρύβει, θα γοητεύει με το μυστηριώδες χαμόγελό της την ανθρωπότητα στους αιώνες των αιώνων…
Επιμέλεια: Ζαμπετάκη Ευαγγελία