Η ελληνική κλασική τέχνη καταλαμβάνει τη Γερμανία. «Απόβαση» ελληνικών αριστουργημάτων πραγματοποιείται την περίοδο αυτή στο Μουσείο Αρχαίας Γλυπτικής της Φρανκφούρτης, όπου φιλοξενείται ένα μεγάλο αφιέρωμα με τίτλο «Πίσω στο κλασικό: Αρχαία Ελλάδα».
Συνολικά 80 έργα, μεταξύ των οποίων και χάλκινα αγάλματα, κεφαλές αλλά και αγγεία, παρουσιάζονται στη μεγάλη γερμανική έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τα τέλη Μαΐου. Στόχος των διοργανωτών είναι «τα εκθέματα αυτά να προσφέρουν μια νέα ματιά στην πολιτιστική ιστορία της κλασικής εποχής, η οποία μέχρι τις ημέρες μας έχει μεγάλη επίδραση στην τέχνη».
Από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της παρουσίασης είναι αναμφισβήτητα οι πιστές αναπαραστάσεις γνωστών αγαλμάτων αλλά και τοιχογραφιών που συναντά κανείς σε Ιταλία και Ελλάδα.
Ο «Πολεμιστής του Ριάτσι»
Πιο συγκεκριμένα οι ειδικοί του μουσείου κατάφεραν να ανασυνθέσουν τη μορφή ενός από τους περίφημους «Πολεμιστές του Ριάτσι», που ανασύρθηκαν από τη θαλάσσια περιοχή της Καλαβρίας τη δεκαετία του 1980. Πρόκειται για δύο γυμνά αγάλματα, με ημερομηνία «γέννησης» το 460-420 π.Χ., και -σύμφωνα με τους αρχαιολόγους- είχαν κατά πάσα πιθανότητα φιλοτεχνηθεί στους Δελφούς.
«Γνωρίζουμε ότι στην αρχική τους μορφή τα αγάλματα αυτά περιείχαν χρώματα», εξήγησε ο επιμελητής Βίντσεντζ Μπρίνκμαν, «και γι’ αυτόν τον λόγο αποφασίσαμε να ανασυνθέσουμε το κεφάλι ενός πολεμιστή για να μπορέσουμε να αντιληφθούμε πώς ήταν στην πραγματικότητα πριν από 2.500 χρόνια».
Ακόμη στο μουσείο θα μπορεί να δει κανείς και ένα αντίγραφο της τοιχογραφίας από την περίφημη σκηνή του κυνηγιού στη Βεργίνα, δημιούργημα των εργαστηρίων του γερμανικού μουσείου. Μιλάμε φυσικά για μια από τις ωραιότερες τοιχογραφίες της Μακεδονίας, που κοσμεί την πρόσοψη του τάφου του Φιλίππου Β’.
Η περιήγηση στην έκθεση «Πίσω στο κλασικό: Αρχαία Ελλάδα» ξεκινάει από το σήμερα και κάνοντας μια ιστορική αναδρομή καταλήγει στο μεγαλείο της κλασικής Ελλάδας με αντιπροσωπευτικά αρχαιολογικά ευρήματα. Οπως εξηγεί και ο Γερμανός επιμελητής, «μέσα από αυτή την αναδρομή επιχειρούμε να δείξουμε πως είτε πρόκειται για κλασικιστικά έργα του 19ου αιώνα είτε για δημιουργίες του 20ού αιώνα όλα τους έχουν επηρεαστεί από την ίδια πηγή: την τέχνη της Αρχαίας Ελλάδας».
Η διαδρομή των επισκεπτών στο μουσείο, σύμφωνα με τον ίδιο, καταλήγει στον πυρήνα της παρουσίασης, τον αρχαιοελληνικό «παράδεισο». Εκεί θα μπορεί να δει κανείς τα επιβλητικά χάλκινα αγάλματα της κλασικής περιόδου, αγγεία καθώς και άλλα χρηστικά αντικείμενα.
Ξεχωρίζουν μια κεφαλή του περίφημου Απόλλωνα του Σαυροκτόνου (έργο του Πραξιτέλη) αλλά και το άγαλμα του επονομαζόμενου «Πυγμάχου του Quirinal», το οποίο βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο της Ρώμης. Στα κορυφαία εκθέματα της παρουσίασης περιλαμβάνεται και το επιβλητικό γλυπτό ενός αλόγου που βρέθηκε στο Τραστέβερε της Ρώμης.
Οχι σε δανεισμό έργων!
Ο μεγαλύτερος όγκος των εκθεμάτων προέρχεται από τα πολιτιστικά ιδρύματα της Ιταλίας και όχι της Ελλάδας, η οποία δεν δάνεισε έργα της, ενώ ενεργή συμμετοχή είχαν και τα μουσεία του Βερολίνου, της Νέας Υόρκης, του Παρισιού αλλά και της Αγίας Πετρούπολης.
«Η προετοιμασία της συγκεκριμένης έκθεσης κράτησε περίπου δυο χρόνια» υποστηρίζει ο διευθυντής του μουσείου Μακ Χολέιν. «Δεν ήταν καθόλου εύκολο για εμάς να βρούμε τα εν λόγω αντικείμενα, ωστόσο πιστεύουμε πως το αποτέλεσμα θα ανταμείψει τους επισκέπτες».
Της Γιώτας Βαζούρα
Πηγή: dimokratianews.gr