Τον τίτλο «Πατρίδες» φέρει η έκθεση έργων της Πόντιας εικαστικού Σοφίας Αμπερίδου που θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 18 Μαρτίου (στις 19:00) στο Πολυλειτουργικό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» (Ελευθέριο-Κορδελιό). Με σταθερό οδηγό την έννοια της ρωμιοσύνης, η Αμπερίδου εμπνέεται από την ευρύτερη σημασία της έννοιας «πατρίδα» και τη σχέση των ανθρώπων με αυτήν, εστιάζοντας στον πολιτισμό, την ιστορία, τον ξεριζωμό και την προσφυγιά.
Στο Πολυλειτουργικό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» θα εκτεθούν 45 έργα, από τα οποία τα 25 για πρώτη φορά.
Ορισμένα από αυτά συμπεριλαμβάνονται στο παραμύθι Η Αρετή της Σμύρνης που η καλλιτέχνιδα εικονογράφησε για τις εκδόσεις «Ορθόδοξο Πνευματικό Κέντρο Λεμεσού», ενώ τα υπόλοιπα 20 είναι από την ενότητα «Πατριδογνωσία του Πόντου» που εκτέθηκαν το 2023 στο μουσείο της πόλης του Ντίσελντορφ. Οι δημιουργίες στο σύνολό τους είναι φιλοτεχνημένες με ακρυλικά σε καμβά, ακουαρέλες σε χαρτί και χαρακτικά σε λινόλεουμ.
Η χορωδία του Καλλιτεχνικού Χορευτικού Ομίλου «Πύρριχος» θα διανθίσει μουσικά την τελετή εγκαινίων, ενώ στην τελετή λήξης της έκθεσης θα συμμετάσχει η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ευόσμου «Οι άγιοι Πέτρος και Παύλος».
Ο Κυριάκος Χατζηκυριακίδης (επίκουρος καθηγητής στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ) έχει γράψει για το έργο της ζωγράφου:
Η Σοφία Αμπερίδου, λαϊκή (ναΐφ) ζωγράφος, επηρεασμένη από τη βασική ενασχόλησή της, την αγιογραφία, μας έχει χαρίσει από το 1998 πολύ ενδιαφέροντα έργα για τον ελληνισμό της Ανατολής και το προσφυγικό ζήτημα. Αυτές οι προσωπικές δημιουργίες της, με βυζαντινά και λαϊκότροπα στοιχεία, ανθρωποκεντρικά στο σύνολό τους, αποτελούν, όπως εύστοχα τα χαρακτηρίζει και η ίδια, «βιβλία» τα οποία εμπεριέχουν πολλά και χρήσιμα στοιχεία της ιστορίας κυρίως των Ελλήνων του Πόντου.
Στον καμβά της αποτυπώνεται με έντονη αλληγορικότητα η ιστορική πατρίδα και το περιεχόμενό της. Θέματα ιστορικά, ηρωικά, θρησκευτικά ή λαογραφικά, στιγμιότυπα ιστορίας, καθημερινής και λατρευτικής ζωής, τοπία, προσωπικότητες αλλά και μορφές-πορτρέτα που απευθύνονται και «μιλούν» σε όλους όσοι έλκουν την καταγωγή τους από τις ελληνικές εστίες εκείθεν του Αιγαίου.
Με τη δύναμη της εικόνας, στην προκειμένη περίπτωση μέσα από τις καλλιτεχνικές δημιουργίες της Σοφίας Αμπερίδου, δεν μεταδίδεται απλώς μια πληροφορία –πράγμα καθόλου αμελητέο–, αλλά επιτυγχάνεται ταυτόχρονα τόσο η διαδικασία διατήρησης της προσφυγικής μνήμης όσο και η παρώθηση του θεατή να αναστοχαστεί, να «δει» πίσω από την εικόνα και τα σύμβολα, να προσεγγίσει, τέλος, το «ιστορείν», να προσπαθήσει δηλαδή να γνωρίσει, μέσα από την αναζήτηση και την έρευνα, την ιστορία και γενικότερα τον πολιτισμό του ελληνισμού της Καθ’ ημάς Ανατολής.
Δυο λόγια για τη Σοφία Αμπερίδου
Είναι αυτοδίδακτη ζωγράφος με ιδιωτικές σπουδές αγιογραφίας, διακόσμησης και χαρακτικής. Είναι πτυχιούχος ΕΑΠ (τμήμα Ελληνικός Πολιτισμός) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στον τομέα Εφαρμοσμένη Θεολογία, της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ.
Από το 2001 διδάσκει αγιογραφία σε πολιτιστικά κέντρα δήμων και ναών. Είναι μέλος του ΕΕΤΕ και των εικαστικών συλλόγων ΣΚΕΤΒΕ, ΣΚΕΤΚΕ & ΣΕΚΠ. Έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής 17 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και μια ατομική στο Ντίσελντορφ, ενώ έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 80 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2022 διοργάνωσε και επιμελήθηκε το διεθνές πρότζεκτ «mailArt Uprootingart22», σε συνδιοργάνωση με την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης, υπό την αιγίδα της αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου. Εικονογράφησε δύο παραμύθια και έργα της κοσμούν εξώφυλλα βιβλίων. Το σημαντικότερο μέρος του εικαστικού έργου της αφορά την ιστορία και τον πολιτισμό των Ελλήνων του Πόντου και της Ιωνίας.