Τον Ιούλιο ζήσαμε ένα ολιγόωρο θρίλερ στην περιοχή της Κάσου, όταν 5 πολεμικά πλοία παρατάχθηκαν στο όριο των χωρικών υδάτων ανατολικώς του νησιού παρεμποδίζοντας –και μέσω ασυρμάτου, αλλά και με φυσικό τρόπο– τις έρευνες του ιταλικού ερευνητικού πλοίου «Ievoli Relume». Βρισκόταν σε περιοχή λίγο έξω από τα 6 μίλια, δεσμευμένη με NAVTEX που εξέδωσε ο σταθμός Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, στο πλαίσιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου.
Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη περιοχή που ευρίσκεται εντός ελληνικής ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας νομίμως οριοθετημένης με την ελληνο-αιγυπτιακή συμφωνία διεκδικείται από την Τουρκία, επειδή βρίσκεται στην περιοχή που οριοθέτησε η παρανόμως με τη Λιβύη, με το τουρκολυβικό μνημόνιο.
Η κρίση ξεπεράστηκε μετά από τηλεφώνημα του κ. Γεραπετρίτη με τον Τούρκο ομόλογό του, στη συνέχεια του οποίου ακολούθησε έκδοση παράνομης NAVTEX από την Τουρκία, για την οποία η Ελλάδα δεν εξέδωσε αντιNAVTEX!
Έκτοτε το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης σχεδόν έχει παγώσει, ακριβώς επειδή η Τουρκία φαίνεται διατεθειμένη να συνεχίσει να παρεμποδίζει έστω και διά της παρουσίας πολεμικών πλοίων τα πλοία ερευνών και πόντισης του καλωδίου, αν αυτά δεν να ζητούν από την ίδια έκδοση NAVTEX για την περιοχή του παράνομου τουρκολυβικού μνημονίου.
Και ενώ η κατάσταση ήταν στάσιμη επί ένα ολόκληρο εξάμηνο, με τις προθεσμίες έναρξης και παράδοσης του έργου να τρέχουν και την κατασκευάστρια εταιρεία να έχει παραγγείλει το καλώδιο, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, στις αρχές Φεβρουαρίου παρατηρήθηκε κινητικότητα, με τα πλοία «NG Worker» και «Ievoli Relume» να δραστηριοποιούνται σε περιοχή βορείως των Μαλλίων και του Αγίου Νικολάου Κρήτης, που δεσμεύτηκε με NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου.
Και ενώ τα πλοία εκτελούσαν εργασίες σε διεθνή ύδατα βορείως των ακτών της ανατολικής Κρήτης, μακριά από την περιοχή του παράνομου τουρκολυβικού μνημονίου, τουρκικό πολεμικό πλοίο έσπευσε στην περιοχή και διά του ασυρμάτου προσπάθησε να παρεμποδίσει τις εργασίες τους, λέγοντας ότι βρίσκονται εκτός περιοχής ελληνικής δικαιοδοσίας.
Δηλαδή, ενώ με το πρώτο επεισόδιο της Κάσου η Τουρκία εμφανίστηκε αποφασισμένη να το υπερασπιστεί ακόμα και με τη χρήση των όπλων, τώρα, στην περίπτωση της Κρήτης, εμφανίστηκε να έχει λόγο και να αμφισβητεί το δικαίωμα της Ελλάδας να εκδίδει NAVTEX στα διεθνή ύδατα περιοχών που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα από τις τουρκικές ακτές και εντός του συμπλέγματος των νήσων του Αιγαίου.
Να σημειωθεί ότι η περιοχή περί ης ο λόγος βρίσκεται ακόμα και εκτός της περιοχής του χάρτη της «Γαλάζιας Πατρίδας», ένα έκτρωμα για το οποίο η Ελλάδα θα έπρεπε να διαμαρτυρηθεί με αλλεπάλληλα διαβήματα στην τουρκική κυβέρνηση και να προβεί σε επίσημη ενημέρωση των συμμάχων μας στο ΝΑΤΟ και των εταίρων μας στην ΕΕ.
Και ενώ συμβαίνουν αυτά, μαθαίνουμε για άλλη μια φορά από τους Τούρκους –από τον ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν, και όχι από την ελληνική κυβέρνηση ή το ΥΠΕΞ–, ότι η συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο.
Δηλαδή, είναι σαν να αποδεχόμαστε ότι η Τουρκία θα αμφισβητεί εμπράκτως στο πεδίο κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και εμείς θα κάνουμε τις συναντήσεις του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας σαν μην… τρέχει τίποτα.
Έτσι για την ιστορία, παραθέτουμε τις ευχαριστίες που εξέφρασε αμέσως μετά την κρίση της Κάσου ο εκπρόσωπος του τουρκικού ΥΠΑΜ «προς τις ελληνικές και ιταλικές Αρχές για το σεβασμό τους στη θαλάσσια δικαιοδοσία μας και τη συνεργασία τους»:
«Στις 21 Ιουλίου η Ελλάδα εξέδωσε ανακοινώσεις ναυσιπλοΐας σχετικά με τις εργασίες που θα εκτελούσε το υπό ιταλική σημαία πλοίο R/V IEVOLI RELLUME για την τοποθέτηση καλωδίων, ορισμένες από τις οποίες εισέρχονταν στις Ζώνες Θαλάσσιας Δικαιοδοσίας μας.
»Για το θέμα αυτό εκδόθηκαν ανακοινώσεις ναυσιπλοΐας με αντιρρήσεις, ενώ δηλώθηκε ότι για την εκτέλεση εργασιών σε περιοχές που υπάγονται στη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας απαιτείται η λήψη άδειας. Το εν λόγω πλοίο προειδοποιήθηκε να μην εισέλθει στη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας στις 22 Ιουλίου και εμποδίστηκε από τουρκικά σκάφη.
»Ως αποτέλεσμα του συντονισμού που έγινε αργότερα, του επετράπη να εκτελέσει εργασίες στις συντεταγμένες που δηλώθηκαν και εγκατέλειψε την υφαλοκρηπίδα μας ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητά του υπό τη συνοδεία των πλοίων που ανήκουν στις Ναυτικές μας Δυνάμεις. Οι δραστηριότητες του εν λόγω πλοίου παρακολουθούνται στενά από τα στοιχεία των Ναυτικών μας Δυνάμεων στην περιοχή. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τις ελληνικές και ιταλικές Αρχές για τον σεβασμό τους στη θαλάσσια δικαιοδοσία μας και τη συνεργασία τους».