Σε άπταιστα… ελληνικά θα λέγαμε ότι για την Κατιάνα Μπαλανίκα ισχύει το bad timing – το ίδιο βέβαια αφορά όλη τη γενιά της (γεννήθηκε στις 20 Αυγούστου 1947), καθώς τα πρώτα της βήματα στο χώρο έγιναν όταν είχε αρχίσει η πτώση του ελληνικού κινηματογράφου. Ένα μέσο που έφερνε γρήγορη καταξίωση –σε εκείνους και εκείνες που το άξιζαν, φυσικά–, και καλύτερα χρήματα απ’ ό,τι το θέατρο.
Έτσι, η Αικατερίνη-Ιωάννα (όπως είναι το πραγματικό της όνομα) όταν τελείωσε τη Δραματική Σχολή του Εθνικού, το 1969, έκανε ντεμπούτο στο σανίδι με την Τρισεύγενη. Και μετά, τι;
Η αριστούχος του Εθνικού που ξεκίνησε με Ρίτσο μεταπήδησε στην πίστα. Αρχικά στο κέντρο «Ρήγας» στην Πλάκα. Και μετά ακολούθησε το έπος της «Μέδουσας». Και εκεί βρίσκεται με έναν καλλιτέχνη που στην πορεία τής καθόρισε ζωή και καριέρα: Τον Γιώργο Μαρίνο.
Οι δύο άντρες και η Αμερική
«Ο Γιώργος είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο της ζωής μου, τεράστιο κεφάλαιο. Είναι ένας από τους ανθρώπους της ζωής μου κι ένας μεγάλος δάσκαλος, έχω μάθει πολλά από εκείνον», έχει δηλώσει για τον Γιώργο Μαρίνο.
Μαζί έζησαν μια εκρηκτική σχέση, με εκείνον να έχει και χρέη… Πυγμαλίωνα. Με δική του προτροπή η Κατιάνα Μπαλανίκα συμμετείχε στην ομάδα του Ελεύθερου Θεάτρου.
Αφότου χώρισαν οι δρόμοι τους, έκαναν να μιλήσουν 10 χρόνια. Όταν εκείνη επέστρεψε στην Ελλάδα και έμαθε ότι κινδύνευε από φωτιές το σπίτι που είχε στον Νέο Βουτζά, τον πήρε τηλέφωνο. Όταν εκείνος την άκουσε, της είπε: «Τώρα που γύρισες εσύ, στάχτη και μπούρμπερη να γίνουν όλα».
Βρισκόμαστε στα μέσα των ’70s – τότε μπήκε στη ζωή της Κατιάνας Μπαλανίκα ο νεαρός επιχειρηματίας Στιβ Κακέτσης. Με το που την είδε εντυπωσιάστηκε τόσο που άρχισε να ψάχνει τρόπο προσέγγισης. Μεσολάβησε λοιπόν μια κοινή τους φίλη, η οποία μίλησε με τα καλύτερα λόγια για τον όμορφο Στιβ, όμως εκείνη δεν ήθελε να γνωρίσει έναν τύπο που γύριζε στα μπουζούκια και έσπαγε πιάτα.
Η μοίρα όμως τα έφερε έτσι που ένα βράδυ τον γνώρισε, στα μπουζούκια, στο κέντρο που εμφανιζόταν η Μαρινέλλα. Πέρασε από δίπλα της και της άφησε λουλούδια χωρίς να πει τίποτε.
Παντρεύτηκαν και αποφάσισαν να αναζητήσουν την τύχη τους στην Αμερική. «Δεν είναι ότι έφυγα από τη δουλειά μόνο επειδή ερωτεύτηκα. Είναι ότι έτσι κι αλλιώς ήθελα και να φύγω. Δεν έχω μετανιώσει για τίποτα γιατί έχω ένα παιδί. Ό,τι έκανα, έκανα. Ό,τι δεν έκανα, δεν έκανα.
»Ήταν τότε να παίξω στην παράσταση Η Όπερα της πεντάρας, που έπαιξε τελικά η Μελίνα Μερκούρη. Να μετανιώσω γιατί δεν έπαιξα; Μπορεί και να έπαιζα και να ήμουν και χάλια» έχει πει.
Η επιστροφή
Στα τέλη του 1970, αρχές του 1980 το ζευγάρι επέστρεψε στην Ελλάδα με τον γιο τους, τον Ασημάκη. Ο Κακέτσης μπήκε ξανά στον επιχειρηματικό χώρο, και δη στη νύχτα. Και η Κατιάνα; Ευτυχώς το ταλαντούχο κορίτσι δεν είχε ξεχαστεί και η επαναφορά έγινε με δυναμικό τρόπο.
Ακόμα και προσωπικό άλμπουμ έβγαλε, το οποίο σήμερα θεωρείται συλλεκτικό.
Παράλληλα δραστηριοποιήθηκε και στη νύχτα, κυρίως ως show woman. Λόγω της θητείας της στα μαγαζιά έβγαλε τον δυναμικό της χαρακτήρα στην επιφάνεια.
Βλέπετε, σε πιο άγριες εποχές μια γυναίκα που δούλευε στη νύχτα στα άρρωστα μυαλά κάποιων ήταν… διαθέσιμη. Όπως έχει πει σε συνέντευξή της, έχει φτάσει μέχρι να παίξει ξύλο με αρκετούς.
Από τις δουλειές που έκανε την περίοδο εκείνη ξεχωρίζει το «Πράγματα και θαύματα», κάτι σαν εβδομαδιαίο σόου με επιθεωρησιακά στοιχεία. Συνεργαζόταν με τη Σόφη Ζανίνου και την Πωλίνα. Και μπορεί σήμερα να μοιάζει σχεδόν παιδικό, αλλά ξεχειλίζει από μεράκι και ταλέντο. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι τρεις θήτευσαν δίπλα στον Γιώργο Μαρίνο.
Σιγά-σιγά μπήκε και στο θέατρο, κυρίως στην επιθεώρηση. Θεωρητικά θα πίστευε κανείς ότι θα ήταν εύκολη η κυριαρχία της στο χώρο, όμως οι περισσότεροι επιχειρηματίες την ζητούσαν για χορό και τραγούδι, όχι για να παίξει κάποιο νούμερο.
Όταν τελικά τα κατάφερε, όλοι άρχισαν να παραμιλούν με το ταλέντο της.
«Σας τα είπα για την Καρανάσιου»
Μέχρι το 1995 ήταν μια υπολογίσιμη δύναμη στις σειρές. Αλλά έλειπε το μεγάλο… μπραφ. Και ήρθε με το ρόλο της Σάσας στην «Dolce vita».
«Βρέθηκα στην κωμωδία από το πουθενά. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μού έλεγε: “Εσύ Κατιανούλα μου πρέπει να παίζεις Τσέχοφ, είσαι γι’ αυτά. Και αυτά έπαιζα στη σχολή», είχε πει σε συνέντευξή της.
Ο ρόλος της Σάσας έγραψε ιστορία και συνεχίζει ακόμα και σήμερα να θεωρείται σημείο αναφοράς. Όμως παρασκηνιακά δεν ήταν η καλύτερή της περίοδος.
«Στα γυρίσματα χτύπησε το τηλέφωνο και μου είπαν ότι πέθανε η μητέρα μου. Άφησα το τηλέφωνο γιατί δεν καταλάβαινα τι γινόταν. Το πήρε η Άννα [Παναγιωτοπούλου] το τηλέφωνο και μου είπε ότι πέθανε η μητέρα μου. Τότε ο Αλέξανδρος [Ρήγας], προς τιμήν του, μου έδωσε μέρες από το γύρισμα για να μπορέσω να το αντέξω όλο αυτό. Αυτό που έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν ότι τον είδα στην κηδεία» έχει πει η Κατιάνα Μπαλανίκα.
Για την ιστορία, οι σχέσεις της με τον Ρήγα σήμερα βρίσκονται σε φάση… delete.
Οι μεγάλες αποφάσεις
Την περίοδο που έσκιζε στην «Dolce vita» η προσωπική της ζωή κατέρρεε. Και όχι μόνο, καθώς μια ηθοποιός που με το ζόρι μιλούσε για τα επαγγελματικά, βρέθηκε στα πρωτοσέλιδα. Η σχέση του Κακέτση με γνωστή λαϊκή τραγουδίστρια έγινε νούμερο ένα θέμα της εποχής.
«Έφτασα 50 χρονών για να αποφασίσω για ποιον λόγο συμβιβάζομαι. Δεν έχω κανέναν λόγο να γίνομαι ρεντίκολο και να με κρεμάω στα μανταλάκια, εμένα που δεν κρεμιέμαι από μόνη μου», είχε δηλώσει.
Η σχέση με τον Κακέτση τελείωσε, αλλά όχι το ενδιαφέρον. Άλλωστε έχουν κι ένα παιδί μαζί. Και όταν εκείνος έφυγε από τη ζωή, ήταν παρούσα και δεν μπόρεσε να κρύψει τη στεναχώρια και τον πόνο της.
Φυσικά η δράση της σε τηλεόραση, και κυρίως σε θέατρο, συνεχίστηκε. Και μάλιστα με ανθρώπους θεωρεί οικογένειά της, όπως είναι η Ελένη Ράντου και η Κάτια Δανδουλάκη. Με την τελευταία γνωρίζονται από την περίοδο που πηγαίναν στο κολέγιο. Μάλιστα, στην παράσταση Παρακαλώ, ας μείνει μεταξύ μας έπαιζε και ο Γιώργος Μαρίνος
Η σιωπή και η εξωστρέφεια
Και ξαφνικά σιωπή. Σαν να άνοιξε η γη και να την κατάπιε. Οι φήμες δίνουν και παίρνουν, όμως η αλήθεια είναι ότι αφοσιώθηκε στην εγγονή της που ήταν στο εξωτερικό.
Η Κατιάνα Μπαλανίκα σήμερα είναι μια ευτυχισμένη γιαγιά δύο εγγονιών και ετοιμάζεται για την παράσταση Δύο γυναίκες χορεύουν που θα παιχτεί το χειμώνα στο θέατρο «Διάνα», μαζί με την Ιωάννα Ασημακοπούλου, σε σκηνοθεσία Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη.
Η ηθοποιός που δηλώνει πως πάντα έχει τρακ όταν βγαίνει στη σκηνή, έχει ζήσει επιτυχίες και έχει κοντραριστεί με στερεότυπα και αυτούς που τα παρήγαγαν. Άλλωστε είναι μια γυναίκα που για τους πολλούς αποτελεί ένα μεγάλο μυστήριο και για τους δικούς της μια τεράστια ψυχή.
Σπύρος Δευτεραίος