Σε δύο πυλώνες στηρίχτηκε το μελό παγκοσμίως: στους έρωτες και τις κοινωνικές ανισότητες. Στις δεύτερες στηρίχτηκε και η εγχώρια κινηματογραφική πραγματικότητα στα ηρωικά χρόνια των 50s και των 60s.
Από τη μια είχαμε τα λαμπερά, καλογυρισμένα ενίοτε και καλογυαλισμένα μελό των μεγάλων εταιρειών και τα αντίστοιχα της ΚΛΑΚ Φίλμς με Ξανθόπουλο και Βούρτση και από την άλλη τα β’ διαλογής των μικρών και φτωχών εταιρειών που τις περισσότερες φορές δεν έφτασαν ούτε απ’ έξω από τους κινηματογράφους α’ προβολής.
Την όποια ιστορία τους, την έγραψαν στις αίθουσες των συνοικιών και της περιφέρειας. Και κάπου εκεί ξεχάστηκαν καθώς η τηλεοπτική τους ιστορία τελείωσε στις αρχές των 90s και πλέον αν παίζονται είναι σε μικρά κανάλια και τις πιο άκυρες ώρες.
Ακραίες καταστάσεις τραβηγμένες από τα μαλλιά, κυρίως ασπρόμαυρη φωτογραφία, τεχνικά νηπιακής ηλικίας ήταν τα συστατικά τους που τα έκαναν να χαθούν. Από την άλλη, σαφέστατα δεν μιλάμε για αδικημένα αριστούργηματα αλλά για έργα που φέρνουν στο μυαλό και στη μνήμη άλλες εποχές που έχουν τελειώσει μεν αλλά είναι αυθεντικά δε. Κάτι που δεν μπορούμε να ισχυριστούμε για το σήμερα. Πάμε να θυμηθούμε – ή και να μάθουμε– μερικές από τις πιο ονομαστά έργα του είδους.
Το θαύμα της Μεγαλόχαρης (1965)
Νεαρό ζευγάρι (Άντζελα Ζήλια – Θανάσης Μυλωνάς) χάνει το κοριτσάκι του σε ναυάγιο. Το παιδί σώζεται από τεμπέλη κύριο που το δίνει σε Ρομά που τον υποδύεται ο Ζανίνο να το παραδώσει στην αστυνομία. Όμως εκείνος το εκμεταλλεύεται και το βάζει να ζητιανεύει και να τραγουδάει. Ειδικά σε κάποια σπίτια βάζει μπροστά το κοριτσάκι και εκείνος πάει από την πίσω πόρτα και τους κάνει νοικοκυραίους. Και κάποια στιγμή τα βήματα και η μοίρα τη φτάνουν έξω από το σπίτι των αληθινών γονιών που ούτε που την θυμούνται, ούτε που τους θυμάται.
Αν η ταινία γυριζόταν σήμερα θα την καίγανε οι political correct, αφού τον Ρομά, γύφτο τον ανεβάζουν, γύφτο τον κατεβάζουν.
Για την ιστορία το κοριτσάκι υποδύεται η Μαιρούλα Ευαγγέλου που μεγαλώνοντας έγινε πρωταγωνίστρια στο Λούνα Παρκ. Σκηνοθέτης και παραγωγός ήταν ο μετρ του είδους Κώστας Στράντζαλης.
Μάνα γιατί με γέννησες (1963)
Η καλή μέρα από τον τίτλο φαίνεται. Μια όμορφη αλλά φτωχή κοπέλα επιβιώνει με τα χρήματα που της δίνει ένας πλούσιος άντρας, ο οποίος την συντηρεί ως ερωμένη του. Στην πραγματικότητα προσπαθεί να συγκεντρώσει τα χρήματα που απαιτούνται για να χειρουργηθεί ο τυφλός άντρας της. Ο τελευταίος, αδυνατώντας να καταλάβει τους λόγους που την ώθησαν σε μια τέτοια πράξη, θα τη διώξει και θα της απαγορεύσει να βλέπει την κόρη τους. Αναλυτή, Μπάρκουλη, Κακαβάς το πρωταγωνιστικό τρίο. Το σενάριο υπογράφει ο νεαρός Νίκος Φώσκολος και εδώ συναντάμε τον Κώστα Στράντζαλη, ενώ τη μουσική την υπογράφει ο Γιάννης Μαρκόπουλος, στα ξεκινήματά του.
Όταν το φιλμ προβλήθηκε στην τηλεόραση άλλαξαν τον τίτλοΈτσι ήταν η ζωή μου.
Εσκότωσα για το παιδί μου (1962)
Η μητέρα δύο παιδιών εργάζεται σ’ ένα νυχτερινό κέντρο, του οποίου ο ιδιοκτήτης έχει υπάρξει εραστής της στο παρελθόν. Τα παιδιά της μεγαλώνουν πιστεύοντας πως εκείνη εργάζεται σε νοσοκομείο. Ο γιος της μπλέκεται με άσχημες παρέες και συλλαμβάνεται απ’ την αστυνομία για την κλοπή ενός αυτοκινήτου. Η κόρη της δέχεται δελεαστικές προτάσεις και υποσχέσεις για επιτυχία από τον ιδιοκτήτη του καμπαρέ. Απελπισμένη η μητέρα, και προκειμένου να σώσει την κόρη της, δολοφονεί τον επιτήδειο και δόλιο άντρα. Το αρχικό «Ε» στον τίτλο δεν είναι λάθος, μια έτσι ακριβώς προβλήθηκε στις αίθουσες. Παραγωγός ο έτερος μετρ Δημήτρης Αθανασιάδης και πρωταγωνίστρια η Ελένη Χατζηαργύρη.
Λυπηθείτε το παιδί μου (1950)
Ιστορικά είναι το πρώτο του είδους, με σκηνοθέτη τον Χρήστο Σπέντζο και πρωταγωνίστρια την Ελένη Χατζηαργύρη. Μια γυναίκα που σκότωσε τον εραστή της για να σώσει το τετράχρονο παιδί της, αποφυλακίζεται μετά από πολλά χρόνια, αλλά τραυματίζεται θανάσιμα σε δυστύχημα και ξεψυχά στην αγκαλιά της κόρης της και του αρραβωνιαστικού της.
Βγήκε την ίδια χρονιά με τον Μεθύστακα και στην τηλεόραση προβλήθηκε ως Αμάρτησα για το παιδί μου.
https://www.youtube.com/watch?v=OU7XVuOJhnc
Το κορίτσι της αμαρτίας (1958)
Μια ορφανή και άμοιρη κοπέλα η Λίζα, εργάζεται σε ένα ατελιέ ραπτικής, αλλά απολύεται ξαφνικά απ’ την αφεντικίνα της, για λόγους ζήλιας και καχυποψίας. Συγχρόνως τη διώχνει και η θεία της από το σπίτι, κι έτσι βρίσκεται στους πέντε δρόμους.
Ο νεαρός Κώστας ο οποίος δουλεύει σε γκαράζ και είναι ερωτευμένος μαζί της, της προσφέρει στέγη και τροφή, και της ζητάει να γίνει γυναίκα του, αλλά τον προλαβαίνει ο θάνατος. Σκοτώνεται σε αυτοκινητικό δυστύχημα.
Η Λίζα μες στην απόλυτη απελπισία της σκέφτεται να αυτοκτονήσει, αλλά καταλήγει σε καμπαρέ της Τρούμπας. Ένα χρόνο αργότερα, συναντά τυχαία ένα φίλο και συνάδελφο του Κώστα, τον Γιώργο, που κι αυτός ήταν ερωτευμένος μαζί της. Ο έρωτας του νέου αναθερμαίνεται. Την παρουσιάζει στον πατέρα του κι αυτός την καλοδέχεται αλλά η Λίζα, πιστεύοντας ότι η αμαρτωλή ζωή της θα σταθεί εμπόδιο στην ευτυχία τους, τον εγκαταλείπει κι εξαφανίζεται. Μήνες αργότερα, ο Γιώργος την ξανασυναντά στη Θεσσαλονίκη όπου κάνει πεζοδρόμιο, κι εκείνη θέλοντας να τον αποφύγει πέφτει θύμα τροχαίου και ξεψυχά στην αγκαλιά του.
Χορταστικό μελό του Δημήτρη Αθανασιάδη με συνδρομή του Γιάννη Δαλιανίδη στο σενάριο. Πρωταγωνίστρια η Τιτίκα Γαϊτάνου.
Πληγωμένες καρδιές (1963)
Για να βγάλει χρήματα, ο Πάνος (Ανδρέας Ντούζος) γίνεται ναύτης και αφήνει πίσω τη γυναίκα του (Άντζελα Ζήλια) με τα παιδιά τους (Βασιλάκης Καΐλας και Μαιρούλα Ευαγγέλου). Τα χρήματα όμως δεν επαρκούν και η γυναίκα του δουλεύει από εδώ κι από εκεί για να τα βγάλει πέρα. Η αποφυλάκιση τού τεμπέλη αδερφού του (Νίκος Ξανθόπουλος) θα επιδεινώσει την κατάσταση, αφού ο τελευταίος θα αναγκάσει τη γυναίκα του αδερφού του να του δίνει τα λεφτά που κερδίζει. Το πλοίο του Πάνου αγνοείται και η γυναίκα του αρρωσταίνει, με αποτέλεσμα τα παιδιά τους να βγουν στους δρόμους για να φέρουν χρήματα στο σπίτι. Το κοριτσάκι θα χάσει το φως του, μετά από ένα ατύχημα, και μόνο η επιστροφή του πατέρα θα το θεραπεύσει, ενώ θα στείλει τον άσωτο αδερφό πίσω στη φυλακή.
Τα πρώτα του Τεγόπουλου πριν γίνει ο Ξανθόπουλος σταρ, ο οποίος εδώ υποδύεται τον κακό.
Μετά την αμαρτία (1960)
Οι αμαρτωλές έχουν την τιμητική τους σε αυτό το είδος των ταινιών, παρόλο το συντηρητισμό της εποχής. Μια ερωτευμένη κοπέλα παρασύρεται από τον φίλο της και διαφθείρεται για να τον συντηρεί οικονομικά. Η σωτηρία της θα έρθει στο πρόσωπο ενός παλιού της φίλου, ο οποίος την αγαπάει αληθινά και τη σώζει από τα σκοτεινά κυκλώματα της νύχτας. Ανδρέας Μπάρκουλης – Χριστίνα Σύλβα υπό την σκηνοθεσία του Δημήτρη Αθανασιάδη.
Ναυάγια της ζωής (1959)
Ή αλλιώς πώς κάποια μεγάλα ονόματα έκαναν και αυτά το στραβοπάτημά τους, στην αρχή της καριέρας τους. Η Φούλα διατηρεί κρυφή σχέση με το νοικάρη τους Νίκο που είναι φοιτητής. Πρόκειται να επισημοποιήσουν τη σχέση τους αλλά ο Νίκος θα μάθει πως η Φούλα είναι έγκυος και θα την εγκαταλείψει. Ο πατέρας της θα τη διώξει από το σπίτι και αυτή θα αναγκαστεί να γίνει πόρνη. Αρκετά χρόνια μετά θα γυρίσει ο αδερφές της Ανδρέας από το εξωτερικό. Και πριν πάει από το πατρικό του, επισκέπτεται το σπίτι που εργάζεται η αδελφή του, που παραλίγο να έχουμε δράματα. Καρέζη, Μπάρκουλης, αλλά και η αξέχαστη Ρίτα Μουσούρη στο ρόλο της πατρόνας, σενάριο Ορέστης Λάσκος και μουσική Μάνος Χατζιδάκις!
Ο γολγοθάς μιας αθώας (1961)
Η Μαρίνα, μια όμορφη τσιγγάνα, ασφυκτιά με τη ζωή στον καταυλισμό και φεύγει για την πόλη. Εκεί αλλάζει συνήθειες και εμφάνιση και γνωρίζεται με τον Πέτρο, που δε γνωρίζει την καταγωγή της. Οι δύο νέοι ερωτεύονται και σκοπεύουν να παντρευτούν, παρά τις αντιρρήσεις και τις απειλές του πατέρα του Πέτρου, για αποκλήρωση του γιού του. Ο πατέρας θα ανακαλύψει την καταγωγή της Μαρίνας. Ο Πέτρος που ανατράφηκε με το να μην θεωρεί τους γύφτους ανθρώπους, θα φύγει για το εξωτερικό χωρίς να γνωρίζει ότι η Μαρίνα είναι έγκυος. Ο Κώστας Στράντζαλης κάνει focus σε κοινωνικά ζητήματα και η Γκέλυ Μαυροπούλου υποδύεται την τσιγγάνα.
Ματωμένα στέφανα (1961)
Και ένα μελό-φουστανέλα για να δέσει η αναδρομή. Η Αργυρώ θα ζητήσει καταφύγιο στο σπίτι του τσέλιγκα Στάμου. Αυτός θα της δώσει προστασία και θα της φερθεί σαν κόρη του. Όταν επιστρέψει μετά από χρόνια στο χωριό ο γιος του Στάμου, ο Κωνσταντής, θα βάλει στο μάτι την Αργυρώ, αυτή όμως ήδη αγαπάει τον Δήμο. Η αγάπη της αυτή θα σπείρει τον φθόνο στους άντρες του χωριού που και αυτοί την θέλουν, γιατί ο Δήμος είναι από το διπλανό χωριό. Όμως, όταν αυτός τη ζητήσει σε γάμο από τον Στάμο, ο πατριός θα δώσει την ευχή του… Αναλυτή -Μπάρκουλης, το τυραννισμένο ζευγάρι.
Σπύρος Δευτεραίος