Οι εικόνες και οι μουσικές των προσφύγων από την καθ’ ημάς Ανατολή συνεχίζουν να συγκινούν το κοινό, καθώς η έκθεση «Σήκω ψυχή μου!» του Ιδρύματος της Βουλής συνεχίζει το ταξίδι της στην Ελλάδα – τώρα βρίσκεται στην Καπναποθήκη της «Αυστροελληνικής» στο Κιλκίς.
Η έκθεση, με αφορμή τα 100+2 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, αντλεί έμπνευση από το «Ζεϊμπέκικο» του Διονύση Σαββόπουλου (στο οποίο άλλωστε παραπέμπει και ο τίτλος).
Το Κιλκίς αποτελεί έναν ακόμη σημαντικό σταθμό στην έως τώρα πλούσια διαδρομή της, η οποία ξεκίνησε από την Αθήνα και έχει συμπεριλάβει τη Δράμα, την Καβάλα, τα Ιωάννινα, τη Θεσσαλονίκη, το Αγρίνιο, τη Νέα Ιωνία Βόλου, την Αλεξανδρούπολη, τις Σέρρες, τη Λευκωσία και τη Λιβαδειά.
Τα εγκαίνια έγιναν την περασμένη Κυριακή, παρουσία του αντιπροέδρου της Βουλής Γιώργου Γεωργαντά, του δημάρχου Κιλκίς Δημήτρη Κυριακίδη και εκπροσώπων προσφυγικών και πολιτιστικών σωματείων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Ενόπλων Δυνάμεων.
Συμμετέχουν ο Δήμος Κιλκίς, το Λαογραφικό Μουσείο Κιλκίς, το Λύκειο των Ελληνίδων – Παράρτημα Κιλκίς, και η Ένωση Ποντίων Νόμου Κιλκίς «Οι Αργοναύτες».
Η ζωή στις αλησμόνητες πατρίδες της Μικράς Ασίας, της Ανατολικής και της Βόρειας Θράκης, της Καππαδοκίας και του Πόντου πριν από το 1922 και, στη συνέχεια, η Έξοδος, η απώλεια, το τραύμα της προσφυγιάς και η ζωή στη νέα πατρίδα αποτελούν τις βασικές θεματικές της πρώτης ενότητας.
Ο ρόλος της μουσικής στην ατομική και τη συλλογική ταυτότητα των προσφύγων και η σημασία της ως κινητήριας δύναμης του προσφυγικού ελληνισμού συνιστούν τη δεύτερη ενότητα: Πώς καταγράφονται οι μνήμες της Καταστροφής στα τραγούδια των προσφύγων; Με ποιον τρόπο φτάνουν οι μνήμες έως τις μέρες μας και γίνονται αντιληπτές στην εθνική ζωή και τη μουσική δημιουργία των επιγόνων;
Φωτογραφικά, οπτικοακουστικά και αρχειακά τεκμήρια σημαντικών φορέων διαφύλαξης της ιστορικής μνήμης στη χώρα μας, συλλόγων, οργανώσεων και ιδιωτών, συνομιλούν στην έκθεση με στίχους και ποικίλες μελωδίες: μοιρολόγια, παραδοσιακά τραγούδια και χορούς, μικρασιάτικα ρεμπέτικα αλλά και τη νεότερη ελληνική μουσική παραγωγή, που επηρεάστηκε από τη μουσική πνοή των προσφύγων.