Λαός που δεν γνωρίζει ή ξεχνά την ιστορία είναι καταδικασμένος! Ένα ρητό που οι ομογενείς, όπου γης, αποδεικνύουν συνεχώς πως το έχουν κατά νου και φροντίζουν να μεταφέρουν στις επόμενες γενιές την ιστορική αλήθεια.
Σε αυτό το μήκος κύματος λειτουργεί και το Ημερήσιο Σχολείο του Αγίου Δημητρίου στην Αστόρια της Νέας Υόρκης, όπου πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εκδηλώσεις μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου αλλά και τη συμπλήρωση 50 ετών από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.
Για τα γεγονότα στην Κύπρο, το 1974, μίλησε στους μαθητές η καθηγήτρια και δημοσιογράφος Αγνή Στυλιανού, μάρτυρας της τουρκικής εισβολής που έτρεχε μαζί με τα αδέρφια της να σωθεί.
Τα παιδιά της 4ης-8ης και 9ης-11ης έμαθαν, κατά τη διάρκεια δύο διαφορετικών εκδηλώσεων, για τις μάχες που δόθηκαν ενάντια στους Τούρκους, για τους αιχμαλώτους, τους νεκρούς, τις χαμένες περιουσίες, την προσφυγιά, ενώ ενημερώθηκαν και για την πιο οδυνηρή επίπτωση της τουρκικής εισβολής, την ανεπούλωτη πληγή των 1.619 αγνοουμένων.
Για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου έγιναν δύο εκδηλώσεις, στις 11 και στις 14 Ιουνίου, με κεντρικό ομιλητή τον ακαδημαϊκό δρ Χαράλαμπο Βασιλειάδη.
Όπως είπε στους μαθητές «από αρχαιοτάτων χρόνων η περιοχή του Πόντου ήταν ελληνική, προσφέροντας σημαντικούς ανθρώπους και επιτεύγματα ανά τους αιώνες». Οι Τούρκοι, πρόσθεσε, «εξόντωναν από τις περιοχές του Πόντου, της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης 300 Έλληνες, καθημερινά, επί 10 χρόνια. Συνολικά, εξόντωσαν περίπου 1.000.000 Έλληνες, όλων των ηλικιών, εκ των οποίων οι 353.000 ήταν από την περιοχή του Πόντου. Πολλοί θανατώθηκαν επειδή επέλεξαν να μην αλλαξοπιστήσουν, δηλαδή να μην αρνηθούν την Ορθοδοξία».
«Ψυχή» των ενημερωτικών αυτών εκδηλώσεων, σύμφωνα με το ομογενειακό μέσο ενημέρωσης greeknewsusa.com, ήταν η εκπαιδευτικός δρ Ειρήνη Γράψια.
«Είναι σημαντικό να τιμούμε τη μνήμη των θυμάτων και των εθνικών γεγονότων και να ενισχύουμε τη γνώση και την κατανόηση γύρω από αυτά τα σημαντικά ζητήματα. Οι μαθητές ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους παρουσιάσεις, επεξεργάζονται τα δεδομένα και καλλιεργούν την ικανότητα να κρίνουν γεγονότα, καταστάσεις και να εξάγουν συμπεράσματα ωφέλιμα για τη ζωή τους.
»Προκλήθηκε ένας γόνιμος προβληματισμός, γεγονός που αποδεικνύεται τόσο από τις συζητήσεις που επακολούθησαν όσο και από τις εύστοχες ερωτήσεις που απηύθυναν οι μαθητές μας στους ομιλητές, παρά το νεαρό της ηλικίας τους. Ενημερώθηκαν για τις θυσίες και τα βάσανα των κοντινών προγόνων μας, καθώς και την ιστορική αξία των τόπων καταγωγής πολλών. Κατανόησαν ιστορικές αλήθειες και τη σημασία των συμβάντων για τον Κυπριακό και τον Ποντιακό Ελληνισμό, αναπτύσσοντας κριτική σκέψη», σημείωσε η δρ. Γράψια, κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό.