Άκρως επιτυχημένη, από την άποψη της ενεργής συμμετοχής των επιμορφούμενων από την Ελλάδα και την ομογένεια, θεωρείται η πρεμιέρα του Προγράμματος «Σπουδές στον Ποντιακό Ελληνισμό», το οποίο υλοποιήθηκε από την Έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΕΑΠ.
Τα εξ αποστάσεως σεμινάρια που ξεκίνησαν τον Μάρτιο και ολοκληρώθηκαν στις 18 Ιουνίου απευθύνονταν σε κάθε ηλικία, ανεξάρτητα από το εκπαιδευτικό υπόβαθρο.
Μάλιστα οι ερωτήσεις και το ενεργό ενδιαφέρον έδιναν προστιθέμενη αξία σε κάθε συνάντηση, με τους ίδιους τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες να ζητούν επανάληψη του προγράμματος σε έναν δεύτερο κύκλο συναντήσεων, με εμβάθυνση σε κάποιες από τις ενότητες που εξετάστηκαν (λ.χ. Γενοκτονία, προσφυγικό ζήτημα, ελληνισμός της πρώην ΕΣΣΔ).
Προς το παρόν η απόφαση που έχει ληφθεί είναι να υπάρξει επανάληψη του ίδιου προγράμματος από τις αρχές του νέου ακαδημαϊκού έτους. Σχετική ανακοίνωση για τις εγγραφές, το χρόνο και το περιεχόμενο θα εκδοθεί μέσα στο καλοκαίρι*.
Το Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ποντιακό Ελληνισμό» έχει σκοπό:
• Τη διδασκαλία και ενημέρωση των σπουδαστών για την πολιτική, κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική δραστηριότητα των Ελλήνων στον γεωγραφικό χώρο του Πόντου, καθώς και για το Ανατολικό Ζήτημα και τον ρόλο των Μεγάλων Δυνάμεων, τη Γενοκτονία, τις συνθήκες ξεριζωμού και την άφιξη των προσφύγων στην Ελλάδα, μέσα από τη συστηματική χρήση και την κριτική προσέγγιση των γραπτών πηγών, των προφορικών μαρτυριών, της ιστορικής γεωγραφίας κ.λπ.
• Την υπεύθυνη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης σε ζητήματα που επηρεάζουν τη δημόσια ιστορία και συνεπώς την κοινωνία και τις αντιδράσεις της, όπως το ζήτημα της Γενοκτονίας, ο λαϊκισμός που αναπτύσσεται γύρω από το ζήτημα αυτό και οι θεμιτές και αθέμιτες πρακτικές διεκδίκησης της διεθνούς αναγνώρισης. Το πρόγραμμα έχει σκοπό αυτά τα ζητήματα να προσεγγίζονται με νηφαλιότητα, επιστημονική ακρίβεια και εγκυρότητα.
• Την ανάδειξη και μελέτη ζητημάτων που σχετίζονται με ζητήματα προσφυγικής εγκατάστασης και αποκατάστασης, οικογενειακής ιστορίας και καταγωγής.
• Τη διάχυση της ήδη υπάρχουσας γνώσης και η κατάρτιση των νέων επιστημόνων.