Από το αρχαίο κληδον- που σημαίνει μαντικό σημάδι προέρχεται η ονομασία του Κλήδονα, του εθίμου της φωτιάς και του αμίλητου νερού, το οποίο έχει πανάρχαιες ρίζες, απαγορεύθηκε ως ειδωλολατρικό και πλέον σχετίζεται με τη γέννηση του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, αλλά και με το θερινό ηλιοστάσιο.
Ο λαογραφικός χώρος του εθίμου βρίσκεται και στη Μικρασία και στον Πόντο, όπου βέβαια κυριαρχεί περισσότερο το αμίλητο νερό.
Την… προφητεία που αφορούσε τα ανύπαντρα κορίτσια τα οποία περίμεναν να μάθουν τον μελλοντικό σύζυγο, ακολουθούσε γλέντι και τραγούδι – πολλοί έμεναν έξω μέχρι να δουν το ξημέρωμα.
Το έθιμο του Κλήδονα αναβίωσε για 20ή φορά ο Δήμος Καισαριανής σε συνεργασία με τον Μικρασιατικό Σύλλογο Καισαριανής.
«Ανοίγουμε τον Κλήδονα με τ’ Αγιαννιού τη χάρη»
Το βράδυ της Τρίτης από πηγάδι που υπάρχει ακόμα στην πόλη (στη συμβολή των οδών Κλαζομενών και Βρυούλων) πιάστηκε το αμίλητο νερό· ακολούθησε πατινάδα με τραγούδια και χορούς, όμως τα κορίτσια δεν μίλησαν σε κανέναν μέχρι να φτάσουν στο Μουσείο ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης. Εκεί το τοποθέτησαν για όλη τη νύχτα στο φεγγαρόφωτο, για να ξαστριστεί.
Με το άνοιγμα του Κλήδονα με περιπαιχτικά στιχάκια, τραγούδια και σκοπούς της Μικράς Ασίας ολοκληρώθηκε την επομένη στο Σκοπευτήριο η αναβίωση του εθίμου. Το τμήμα παραστάσεων του Μικρασιατικού Συλλόγου Καισαριανής παρουσίασε χορούς από το Ικόνιο και τα Φάρασσα της Καππαδοκίας.
Ωστόσο, ο πολύ υψηλός κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς λόγω των ισχυρών ανέμων ματαίωσε την παράδοση των μαγιάτικων στεφανιών στην πυρά.
«Όποιος ξεχνάει την παράδοση δεν έχει μέλλον» τόνισε στο χαιρετισμό του ο δήμαρχος Καισαριανής Ηλίας Σταμέλος, ενώ η πρόεδρος του Μικρασιατικού Συλλόγου Καισαριανής και δημοτική σύμβουλος Στέλλα Σαρρηπαναγιώτου στην ομιλία της αναφέρθηκε στο έθιμο του Κλήδονα.