Με ψαλτικό οδοιπορικό των Αχράντων Παθών στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου, στο οποίο θα ψάλλει ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, μαζί με ιερείς της Μητρόπολης και τον βυζαντινό χορό ιεροψαλτών του ναού θα ανοίξει η αυλαία της «Λατρευτικής Εβδομάδας» στις 20 Απριλίου.
Πρόκειται για θεσμό με ιστορία δύο δεκαετιών, ο οποίος επανέρχεται μετά από 14 χρόνια με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης και της αντιδημαρχίας Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας.
Η «Λατρευτική Εβδομάδα» θα ολοκληρωθεί στις 27 Απριλίου, το Σάββατο του Λαζάρου, στον αύλειο χώρο της Μονής Βλατάδων με τη μουσική παράσταση «Ρόδον το Αμάραντον» για το θείο Πάθος και την Ανάσταση, την οποία οι θεατές θα παρακολουθήσουν θαυμάζοντας το δειλινό στην πόλη.
«Πρόκειται για μοναδική δράση, η οποία θα συνδέσει την κατάνυξη, το ψυχικό συναίσθημα με την πρόσκληση και προσέλκυση επισκεπτών απ’ όλη την Ελλάδα, αλλά και από τα Βαλκάνια», υπογράμμισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγελλούδης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος της «Λατρευτικής Εβδομάδας» στον Ναό των Αγίων Αποστόλων, βυζαντινό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Στόχος είναι να προσφερθεί στους επισκέπτες της πόλης μία βιωματική εμπειρία, ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο με οδηγούς κορυφαίους διακόνους της ψαλτικής τέχνης και της εκκλησιαστικής μουσικής, ανέφερε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υπογραμμίζοντας ότι η βυζαντινή λατρευτική μουσική έχει τη δύναμη να ξεκλειδώνει την ψυχή, όπως καμία άλλη.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης αποφάσισε να επαναφέρει τη «Λατρευτική Εβδομάδα» ως ουσιαστικό θεσμό στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης λίγο πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών του Χριστού, είπε ο μητροπολίτης Φιλόθεος, επισημαίνοντας ότι στο πλαίσιο της παράδοσης της πόλης υπάρχει και το έντονο βυζαντινό παρελθόν και το εκκλησιαστικό παρόν και μέλλον.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
Το πρόγραμμα της «Λατρευτικής Εβδομάδας» περιλαμβάνει μουσικοαφηγηματικό οδοιπορικό με τίτλο «Προσεγγίζοντας το Θείο πάθος» με αφηγητές τους ηθοποιούς Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Φαίη Κοκκινοπούλου και Νίκο Ψαρρά στον Ιερό Ναό της Παναγίας Αχειροποιήτου, ομαδική έκθεση φωτογραφίας από το αρχείο της Αγιορετικής Εστίας.
Επίσης, θα πραγματοποιηθεί μουσική εκδήλωση με το «Gabriel Faure: Requiem Op. 48» με σολίστ τη σοπράνο Αλεξάνδρα Μπιμπλάκη και τον βαρύτονο Ευάγγελο Χατζησταύρου συνοδεία, μεταξύ άλλων, της Συμφωνίας Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης στη Ροτόντα, της χορωδίας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ.
Για να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της «Λατρευτικής Εβδομάδας», πατήστε εδώ.
Βάση δεδομένων με πασχαλινά έθιμα
Τη δημιουργία αρχείου εθίμων και εκδηλώσεων της Μεγάλης Εβδομάδας στην πόλη και τουριστική καμπάνια για την προώθηση της Θεσσαλονίκης ως προσκυνηματικό προορισμό ανακοίνωσε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας Βασίλης Γάκης, επισημαίνοντας ότι «σε συνδυασμό με τη “Λατρευτική Εβδομάδα” και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης αποφασίσαμε να αναπτυχθούν δραστηριότητες για να ενισχυθεί η πόλη ως προορισμός την Εβδομάδα των Παθών και της Αναστάσεως του Κυρίου με τον τίτλο “Πάσχα στη Θεσσαλονίκη”» (Easter in Thessaloniki).
Προς αυτή την κατεύθυνση, καταρχήν καταγράφονται αρχειοθετούνται όλα τα έθιμα όχι μόνο τα εκκλησιαστικά, αλλά και τα παραδοσιακά της πόλης έτσι, ώστε να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων, πάνω στην οποία θα παραχθεί προωθητικό υλικό για ολοκληρωμένη καμπάνια «που θα καλεί τουρίστες, ιδιαίτερα ομόθρησκους από τα Βαλκάνια να έρθουν και να επισκεφθούν την πόλη και να βιώσουν μαζί μας τις Άγιες Μέρες του Πάσχα», διευκρίνισε ο αντιδήμαρχος.
Αν και η καμπάνια θα αρχίσει τον Ιανουάριο του 2025, από φέτος όλοι οι επισκέπτες της πόλης, όλοι οι φιλοξενούμενοι στις ξενοδοχειακές μονάδες της Θεσσαλονίκης θα λαμβάνουν ένα έντυπο με κώδικα QR από τον οποίο στις βασικές γλώσσες, ελληνικά, αγγλικά, σερβικά, βουλγάρικα θα ενημερώνονται διαδικτυακά για το τι συμβαίνει στην πόλη, πού μπορούν να πάνε, ποια εκκλησία να επισκεφθούν, ποιοι είναι οι ιστορικοί τόποι και ποιες εκδηλώσεις διοργανώνονται κάθε ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας.
Επιπλέον με σύντομο τηλεοπτικό σποτ, παραγωγή σε συνεργασία με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης που θα προβάλλεται κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα προωθηθεί η πόλη ως προορισμός προσκυνηματικού τουρισμού.