Η πολυσημία του ποντιακού ενδύματος βρέθηκε στο επίκεντρο της διάλεξης που έδωσε το απόγευμα της Δευτέρας ο δρ Κωνσταντίνος Στεφανίδης, στον φιλόξενο χώρο του Μουσείου της Μέριμνας Ποντίων Κυριών στη Θεσσαλονίκη.
«Ποντιακό ένδυμα… χίλιες κλωστές, χίλιες λέξεις» λοιπόν, σε μια ακόμα εκδήλωση στον κύκλο των επετειακών δράσεων για τα 120 χρόνια του σωματείου.
Εκπαιδευτικός και σπουδαστής Αρχαιολογίας Κωνσταντίνος Στεφανίδης μίλησε για τη λειτουργία της ποικιλομορφίας των ενδυμάτων των Ελληνίδων του Πόντου και οι προϋποθέσεις που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή τους ως ενδύματα εθνοτοπικά, προϊόντα της μηχανικής της κοινωνίας της εποχής, του συρμού αλλά και των στιλιστικών επιλογών.
Μάλιστα, ως μέρος της εμπειρίας του κοινού παρουσιάστηκαν αυθεντικές φορεσιές τόσο από τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου όσο και από ιδιωτικές συλλογές. Την τραπεζουντέικη πολυτελή ζιπούνα της συλλογής της Ιφιγένειας Πανίδου την φόρεσε η σκηνοθέτης και ηθοποιός Βαρβάρα Δουμανίδου.
Πρώτα παρουσιάστηκε το ενδυματολογικό σύνολο των οικογενειακών κειμηλίων της Ιφιγένειας Πανίδου, κληροδοτημένα από τη μητέρα της Άννα Θεοφυλάκτου, στη συνέχεια η νυφιάτικη πορφυρή ζιπούνα, οικογενειακό κειμήλιο της Αφροδίτης Κούση, κληροδότημα της μητέρας της νονάς της Δόμνας Καλομενίδου από την Τσίτα Σουρμένων, και τέλος το ενδυματολογικό σύνολο της σανταίικης φορεσιάς της Σοφίας Χαρατσίδου, οικογενειακό κειμήλιο από τη γιαγιά της, Ελένη Χαρατσίδου με καταγωγή την Ιβάνοφκα Γεωργίας.
Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι της εκδήλωσης ήταν οι παρεμβάσεις του κοινού και οι προσωπικές ιστορίες που ακούστηκαν.
Ο Κωνσταντίνος Στεφανίδης στην τελευταία του παρέμβαση τόνισε την αναγκαιότητα της καταγραφής και μελέτης των παραδοσιακών ενδυμάτων και προσκάλεσε όλους όσοι έχουν τέτοια κειμήλια από τον Πόντο να συνεργαστούν με Μουσείο της Μέριμνας για τη δημιουργία ενός ευρύτερου ψηφιακού αρχείου.
Από την πλευρά της η πρόεδρος του ιστορικού γυναικείου σωματείου Ανατολή Δημητριάδου στάθηκε στην ανάγκη ανασύστασης του κεντητικού εργαστηρίου της Μέριμνας προσκαλώντας το κοινό για εθελοντική δράση.