Ο Δημήτρης Κουτσούγερας και η Ελένη Λαμπροπούλου, ζευγάρι στη ζωή αλλά και στον επαγγελματικό τομέα, προέρχονται από οικογένειες Ελλήνων μεταναστών στην Αυστραλία, οι οποίες για να διατηρήσουν τις μνήμες και τις γεύσεις της πατρίδας τους λειτουργούσαν ερασιτεχνικά τα δικά τους αποστακτήρια στον ελεύθερο χρόνο τους.
Μεγαλωμένοι μέσα στα οικογενειακά αποστακτήρια, πήραν τις συνταγές των προπάππων τους, εφάρμοσαν τη δική τους προσέγγιση στην απόσταξη ούζου και δημιούργησαν ένα νέο προϊόν με βάση το γλυκάνισο, το Anison (από το anise που σημαίνει γλυκάνισος).
Αν και κάνουν ακόμη τα πρώτα τους βήματα, το αποστακτήριό τους απέσπασε πέντε βραβεία μέσα στο τελευταίο έτος.
Από μικροί στα… αποστακτήρια
«Το ούζο ήταν πάντα στο τραπέζι μας, κομμάτι της ζωής μας», δήλωσε ο Δημήτρης Κουτσούγερας στην ομογενειακή ιστοσελίδα Νέος Κόσμος.
Και πρόσθεσε: «Στην οικογένειά μου την απόσταξη την είχαμε σαν χόμπι. Όταν γνώρισα την Ελένη κι έμαθα ότι και οι δικοί της γονείς της έφτιαχναν τσίπουρο και ούζο στο σπίτι τους, αρχίσαμε να ανταλλάσσουμε σημειώσεις και τεχνικές και κάπως έτσι αποφασίσαμε να το εξελίξουμε».
Το ζευγάρι είχε μετακομίσει από τη Μελβούρνη στην εξοχή του Macedon Ranges, όταν άρχισαν να σκέφτονται πρακτικά τρόπους για να μεταφέρουν στην επόμενη γενιά τις οικογενειακές παραδόσεις.
«Για μας είναι πολύ συναισθηματικό» σημείωσε η Ελένη Λαμπροπούλου, για τις οικογενειακές συνταγές που τους κληροδότησαν οι δικοί τους και οι οποίες είχαν διατηρηθεί στην οικογένεια από πάππου προς πάππου, από την περίοδο του 1800 και έπειτα.
«Δεν θα θέλαμε να απομακρυνθούμε από αυτές. Αλλά σκεφτήκαμε να βάλουμε τη δική μας πινελιά, ως παιδιά Ελλήνων μεταναστών τα οποία έχουν γεννηθεί στην Αυστραλία, με διαφορετική οπτική για το τι αρέσει στον κόσμο σήμερα» συμπλήρωσε.
Αφήνοντας πίσω τον εταιρικό τομέα όπου δούλευε, ο Δημήτρης άρχισε το 2019 να στήνει το αποστακτήριο που σήμερα ονομάζεται «Macedon Distillery».
Έβγαλαν τις σχετικές άδειες, αγόρασαν τον σωστό εξοπλισμό για εμπορική χρήση και τα σχεδίασαν όλα από το μηδέν. Στην πορεία έχασαν τον πατέρα του Δημήτρη και μερικούς μήνες αργότερα ήρθε στον κόσμο ο γιος του ζευγαριού, Παναγιώτης. Παράλληλα, ο Δημήτρης ολοκλήρωσε την απαραίτητη εκπαίδευση στην απόσταξη στο Πανεπιστήμιο Αδελαΐδας.
«Ήξερα πώς να κάνω απόσταξη από μικρή ηλικία, αλλά δεν είναι μόνο η συνταγή. Πρόκειται για τέχνη. Δεν είναι δηλαδή όπως όταν μαγειρεύεις ένα ψητό στον φούρνο, βάζεις τα υλικά και κάπως το πετυχαίνεις. Στην απόσταξη εφαρμόζεται ολόκληρη επιστήμη. Ήθελα να μάθω τη θεωρία πίσω από την πρακτική που γνώριζα» τόνισε.
«Έχω δει τον πατέρα μου να δουλεύει πολύ σκληρά γι’ αυτό και ξέρω ότι αν του είχαν παρουσιαστεί οι ίδιες ευκαιρίες, θα τα κατάφερνε εξαιρετικά. Εγώ πιστεύω ότι ήμουν αρκετά τυχερός που είχα τη δυνατότητα να λάβω επίσημη εκπαίδευση. Είναι αυτό το πέρασμα από το χόμπι στον εμπορικό χώρο».
Εξελίσσοντας τις οικογενειακές τους συνταγές από την περίοδο του 19ου αιώνα στην Ελλάδα, το ζευγάρι δημιούργησε ένα νέο προϊόν με βάση το γλυκάνισο.
«Δεν το αποκαλούμε ούζο επειδή δεν είναι φτιαγμένο στην Ελλάδα. Το ονομάσαμε Anison και η συνταγή του έχει διαφοροποιηθεί σε κάποιο βαθμό, ώστε να ταιριάζει και στη δικιά μας τη γενιά», εξήγησε ο Δημήτρης.
«Έχουμε κρατήσει τη συνταγή όσο πιο κοντά γίνεται στην παραδοσιακή, αλλά αν δεν αμφισβητήσουμε τα δεδομένα, δεν θα μάθουμε νέους τρόπους για να δημιουργούμε», πρόσθεσε για το εγχείρημά τους.
Κοκτέιλ και βραβεία
Το ζευγάρι έχει ήδη αρχίσει να χτίζει το πελατολόγιό του προμηθεύοντας εστιατόρια, ενώ έχει ήδη κάνει άνοιγμα και στην αγορά των κοκτέιλ «ώστε να προσφέρουμε σε μπαρ και εστιατόρια μια διαφορετική επιλογή στο μενού, πέρα από τα συνηθισμένα. Είναι ακόμη νωρίς, αλλά είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με τον αντίκτυπο μέχρι στιγμής».
Ήδη το αποστακτήριό τους έχει κερδίσει πέντε βραβεία μέσα στο 2023. «Ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Ξέραμε ότι ήταν καλό, αλλά δεν περιμέναμε ότι θα είχαμε και κορυφαίους κριτές του χώρου να το αναγνωρίζουν. Σε αυτούς τους διαγωνισμούς πηγαίνουν κάποιοι από τους μεγαλύτερους στην αγορά».
Η Ελένη πιστεύει ότι η επιλογή τους να προβάλλουν τον γυναικείο ρόλο στην απόσταξη, με το λογότυπό τους να απεικονίζει τη γυναικεία μορφή στην ελληνική μυθολογία, Μέθη, ήταν ένας από τους λόγους που τους έκαναν να ξεχωρίσουν.
«Πρόκειται για έναν πολύ ανδροκρατούμενο χώρο. Το είδαμε και στα βραβεία, η πλειοψηφία ήταν άνδρες. Αλλά για εμάς, έχει να κάνει όχι μόνο με τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι γυναίκες στη διαδικασία της απόσταξης, αλλά και με το να συγκεντρώνουν τον κόσμο μαζί, να φέρνουν φαγητό και αλκοόλ στο τραπέζι» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Άλλωστε το ζευγάρι γνωρίζει από τις οικογενειακές αφηγήσεις για τη σύμπραξη ανδρών-γυναικών στην απόσταξη.
«Πολλές φορές οι γυναίκες αναλάμβαναν και ηγετικό ρόλο, ο οποίος μπορεί απλώς να μην είναι τόσο εμφανής όσο των ανδρών».
Μια εμπορική ταυτότητα που εκπροσωπεί «όσα αγαπάμε»
Η Ελένη περιγράφει πώς μεγάλωσε με ιστορίες ελληνικής μετανάστευσης και την ελληνική μυθολογία.
«Στις ιστορίες αρχαιοελληνικών θεοτήτων το αλκοόλ διαδραματίζει μεγάλο ρόλο στο κομμάτι της σύνδεσης. Και εμείς θέλαμε να αφηγηθούμε αυτή την ιστορία για το αλκοόλ, με τρόπο που συνδέεται και έχει σημασία για την κουλτούρα μας».
Ανάλογη είναι και η απάντηση του Δημήτρη για τη στροφή που έκανε στην καριέρα του. «Πιστεύω, η πραγματική κινητήρια δύναμη είναι ότι είμαστε παθιασμένοι με το να μοιραζόμαστε την ελληνική κουλτούρα μας, δημιουργώντας μία εμπορική ταυτότητα που εκπροσωπεί αυτά που πραγματικά αγαπάμε» κατέληξε.