Με μεγάλες προσφορές μπαίνουν στην τρίτη εβδομάδα οι χειμερινές εκπτώσεις, ωστόσο οι έμποροι χαρακτηρίζουν υποτονική την κίνηση στην αγορά.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Νίκος Κογιουμτσής μιλώντας με δημοσιογράφους, απέδωσε την εικόνα αυτή τόσο στις επιπτώσεις της ακρίβειας όσο και στο γεγονός ότι οι χειμερινές εκπτώσεις ήρθαν αμέσως μετά την εορταστική περίοδο.
«Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα έχουν ψαλιδίσει το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα και αυτό το εισπράττουμε στις ταμειακές μας μηχανές», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Ν. Κουγιουμτσής ενώ πρόσθεσε ότι «ξοδεύτηκαν χρήματα μέσα στην εορταστική περίοδο, άρα δεν έχουν περισσέψει και πολλά».
Πάντως, ο ίδιος υπογράμμισε ότι στην αγορά υπάρχουν δελεαστικές τιμές και η σχέση ποιότητας – τιμής είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο, ενώ χαρακτήρισε ικανοποιητικό τον τζίρο των εορτών.
Σύμφωνα με τους Εμπορικούς Συλλόγους, το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων για αύριο, Κυριακή, είναι 11:00 – 18:00, ενώ για τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα από τις 11:00 έως τις 20:00.
Τροπολογία για την ακρίβεια
Στο μεταξύ με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι έλεγχοι σε όλο το εύρος της αγοράς, στον απόηχο της υπερψήφισης από τη Βουλή της τροπολογίας για τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας.
Η υπερψήφιση της τροπολογίας από τον ΣΥΡΙΖΑ, τη Νέα Αριστερά και τους Σπαρτιάτες σχολιάστηκε θετικά από την αγορά, καθώς εκλαμβάνεται ως ένδειξη, γενικότερης απόφασης, να παταχθούν οι δομικές στρεβλώσεις στην αγορά που πλήττουν τον ανταγωνισμό.
Τα τέσσερα μέτρα
Στις αρχές Μαρτίου θα είναι ορατές οι μειώσεις τιμών στα ράφια των σουπερμάρκετ, από την εφαρμογή των νέων μέτρων όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.
Υπενθυμίζεται ότι τα τέσσερα μέτρα είναι τα εξής:
1. Μείωση των παροχών προς τα σουπερμάρκετ. Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30%, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
2. Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.
3. «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι. Υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά ψάρια και κρέατα.
4. Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.