Με απώτερο στόχο την κατάθεση ενός ψηφίσματος στην Ευρωβουλή σχετικά με τη Γενοκτονία των Χριστιανικών πληθυσμών στην Τουρκία την περίοδο 1914-1922, αντιπροσωπείες των Ποντιακών, Ασσυριακών και Αρμενικών Ενώσεων καθώς και δημοσιογράφοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό, επισκέφθηκαν την Τετάρτη το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Στη διάρκεια της συνάντησης τέθηκαν θέματα τα οποία επιδέχονται άμεσης αντιμετώπισης, ενώ παράλληλα έγιναν προτάσεις για δράσεις διατήρησης της ιστορικής μνήμης στις επόμενες γενιές.
Στη συνάντηση με το διευθυντή του υπουργού Παιδείας Νίκο Δημάκη και το γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων Γιώργο Καλαντζή, συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο επίτιμος πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ποντιακού Ελληνισμού (ΠΑΣΠΕ) και πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Ευρωπαίων Πολιτών (ΕΛΕΠ) Στέφανος Τανιμανίδης και ο πρόεδρος της Ασσυριακής κοινότητας στην Ελλάδα Κυριάκος Μπατσάρας.
Ποντιακή ιστορία στα σχολικά βιβλία και διάσωση της διαλέκτου
Από την πλευρά του, ο Στ. Τανιμανίδης αναφέρθηκε σε τρία ζητήματα που αφορούν τους Χριστιανικούς πληθυσμούς που ζούσαν στην ευρύτερη περιοχή της Τουρκίας και υπέστησαν διωγμούς και εν τέλει γενοκτονία από τους Τούρκους.
Το πρώτο ζήτημα που τέθηκε αφορά τη μεταφορά της ιστορίας του Ποντιακού και Παρευξείνιου ελληνισμού στην ελληνική εκπαίδευση, καθώς τα γεγονότα που συνέβησαν δεν είναι αποτυπωμένα στα ελληνικά βιβλία και συνεπώς δεν αναλύονται επαρκώς.
Το δεύτερο αφορά το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, το οποίο έχει ουσιαστικά υποβαθμιστεί, καθώς οι εισακτέοι έφτασαν από 90 στους 15. Παράλληλα επισημάνθηκε το ζήτημα της ποντιακής διαλέκτου, καθώς αποτελεί ιστορικό δεδομένο και υπάρχει κίνδυνος να χαθεί με την πάροδο του χρόνου.
Στο τρίτο θέμα προτάθηκε η διαδικτυακή παρακολούθηση της ποντιακής διαλέκτου από πανεπιστήμια, σχολεία και φορείς σε όλο τον κόσμο και ζητήθηκε μέσω ειδικού ευρωπαϊκού προγράμματος να υποστηριχθεί η συγκεκριμένη δράση από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Τα κειμήλια της Σουμελά και δημιουργία μουσείου
Επισημάνθηκε η ύπαρξη μουσειακών κειμηλίων από τη Μονή Παναγίας Σουμελά, η οποία είναι χτισμένη μέσα σε σπηλιά σε απόκρημνη πλαγιά του όρους Μελά, στην ενδοχώρα της Τραπεζούντας στην Τουρκία.
Πολλά από αυτά βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία και Μουσεία της Τουρκίας και θα πρέπει να επιστραφούν.
Παρουσιάστηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σχετικές επιστολές από την τουρκική κυβέρνηση που συμφωνούν με το σχετικό αίτημα, το οποίο θα μπορούσε να προωθηθεί άμεσα.
Προτάθηκε η έκδοση ενός βιβλίου που αφορά την ιστορία της Μονής Παναγία Σουμελά με τα ανάλογα ντοκουμέντα και φωτογραφίες από την ιστορία της σε έξι γλώσσες, ώστε να δίδεται στους χιλιάδες επισκέπτες και προσκυνητές της Μονής.
Τέλος, αναφέρθηκε η ανάγκη δημιουργίας ενός εκπαιδευτικού μουσείου για τον Ποντιακό Ελληνισμό, που θα μπορούσε να συλλέξει όλο εκείνο τον πλούτο των εκδόσεων και συγγραμμάτων που υπάρχει, ώστε να βρίσκεται συγκεντρωμένο σε ένα σημείο.
Διάσωση και της Ασσυριακής διαλέκτου
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ασσυριακής κοινότητας στην Ελλάδα Κυριάκος Μπατσάρας, επισήμανε τη σημαντικότητα των Χριστιανικών πληθυσμών που επλήγησαν από τις συνέπειες της τουρκικής βαρβαρότητας εκείνη την περίοδο.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην προσπάθεια μεταλαμπάδευσης στη νεότερη γενιά της Ασσυριακής διαλέκτου ώστε να διατηρηθεί με εξιδεικευμένες σπουδές σε πανεπιστημιακό επίπεδο, για το οποίο υπήρξε ενδιαφέρον από την αντιπροσωπεία του υπουργείου.
Εξειδικευμένοι επιστήμονες για το ποντιακό στοιχείο
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής εκτίμησε ότι είναι σημαντικό να αναδειχθεί η γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών της περιόδου 1914-1922 ως ένα σημαντικό γεγονός σε διεθνές επίπεδο.
Όσον αφορά τα εκπαιδευτικά ζητήματα του ποντιακού ελληνισμού, ο Γ. Καλαντζής παρουσίασε τη δημιουργία μιας σειράς σεμιναρίων αφιερωμένων αποκλειστικά στο συγκεκριμένο θέμα, με σκοπό τη δημιουργία του «φακέλου εκπαιδευτικού» που θα περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που αφορούν το σχετικό ζήτημα, με στόχο να δημιουργηθούν εξιδεικευμένοι επιστήμονες για να διατηρηθεί και να διευρυνθεί το ποντιακό στοιχείο.
Ήδη στο πρώτο διαδικτυακό σεμινάριο, συμμετείχαν 601 εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα και το ενδιαφέρον για τη συνέχιση του ήταν πολύ μεγάλο. Χαρακτηριστικά ο Γ. Καλαντζής ανέφερε ότι «σε κανένα άλλο σεμινάριο που πραγματοποίησε το υπουργείο δεν συμμετείχαν τόσοι πολλοί εκπαιδευτικοί».
Για το σκοπό αυτό υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της γενικής γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με την Έδρα Ποντιακών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, το οποίο είναι «ένα από τα εγκυρότερα Think Tank παγκοσμίως», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ακολούθως, ο Νίκος Δημάκης, διευθυντής του υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, δήλωσε τη στήριξή του στην ανεύρεση ειδικού χώρου για το εκπαιδευτικό μουσείο του ποντιακού ελληνισμού.
Επίσης, πρότεινε την ψηφιοποίηση των βιβλίων και συγγραμμάτων που ήδη υπάρχουν και την δημιουργία ειδικού ψηφιακού περιβάλλοντος μικτής πραγματικότητας (Mixed Reality AR-VR), το οποίο θα αποτυπώνει τις εικόνες και το περιεχόμενο με τέτοιο τρόπο, ώστε η προβολή τους να γίνεται είτε στο χώρο του μουσείου, είτε διαδικτυακά μέσω ειδικών εφαρμογών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Πάνος Οπλοποιός