Η Μέμα Σταθοπούλου έζησε εν αγνοία της, το παλιό αμερικάνικο όνειρο της επιτυχίας. Μέσα σε μια 10ετία –και λιγότερο– έγιναν όλα μαζί. Ένα μοναδικό ξεκίνημα στο χώρο και μετά η πλατιά αναγνώριση. Το κορίτσι από την Πάτρα, διεκδίκησε και κέρδισε το χώρο του στο εγχώριο και πολύ ισχυρό σταρ σύστεμ της εποχής. Πανέμορφη και ταλαντούχα, αν και για το δεύτερο πολλοί υποστηρίζουν ότι δεν έκανε τα πράγματα που της άξιζαν και αναλώθηκε σε εμπορικά πράγματα. Από την άλλη, δεν υπάρχει πιο σαθρό πράγμα από το «τι θα γινόταν εάν…». Γιατί μόνο μέντιουμ μπορούν να γνωρίζουν τι θα γίνει στη ζωή του κάθε ανθρώπου. Και τελικά οι επαγγελματικές επιλογές του καθενός μπορεί και να ορίζουν και το χαρακτήρα του. Ήταν σταρ, αναγνωρίσιμη αλλά δεν ήταν η γυναίκα καριέρας που θα αγχωνόταν αν δεν ήταν φουλ κάθε βρἀδυ το θέατρο ή αν δεν ξεπέρασε σε εισιτήρια κάποια αντίπαλο».
Και εκεί στην ηλικιακή ωριμότητα των 30, αποφασίζει να τα παρατήσει όλα και να κάνει οικογένεια. Τι πιο ανθρώπινο;
Από τα γυμναστήρια στο σανίδι
Μέμα εκ του Δήμητρα. Και εκ Πατρών. Επίσης παιδί της Κατοχής αφού γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’40. Ο πατέρας της Γιώργος, είχε σπουδάσει μαθηματικός, αλλά διατηρούσε κατάστημα στην Πάτρα. Ήταν Αριστερός και είχε κυνηγηθεί για τις απόψεις του, αλλά γλίτωσε τις συλλήψεις και την εξορία.
Η Μέμα Σταθοπούλου ήταν το πρώτο από τα δύο παιδιά της οικογένειας. Είχε έναν μικρότερο αδελφό, τον Νίκο. Ως μαθήτρια ασχολιόταν με το στίβο και συγκεκριμένα το άλμα εις ύψος στην ομάδα της Παναχαϊκής. Είχε λάβει μέρος σε διάφορους αγώνες όπου οι επιδόσεις της ήταν εντυπωσιακές. Έτσι, ολοκληρώνοντας το σχολείο ανακοίνωσε στους γονείς της ότι θα πήγαινε στην Αθήνα για να δώσει εξετάσεις στη Γυμναστική Ακαδημία και εκείνοι που γνώριζαν το ταλέντο της, δεν είχαν αντίρρηση. Ωστόσο επιστρέφοντας στην Πάτρα ανακοίνωσε στην οικογένειά της πως είχε πετύχει αλλά όχι στην Γυμναστική Ακαδημία, στο θέατρο.
Το μαγικό ξεκίνημα
Η Μέμα Σταθοπούλου ολοκλήρωσε τις σπουδές το 1963 και μάλιστα το ντεμπούτο της στο θέατρο ως επαγγελματίας ηθοποιός το έκανε πλάι σε ένα μύθο, τον εκλεκτό ηθοποιό και δάσκαλο υποκριτικής στο Εθνικό Θέατρο, Δημήτρη Χορν, το 1964 στο έργο Δικέφαλος Αετός του Ζαν Κοκτό. Αμέσως μετά πρωταγωνίστησε στο έργο του Ρουσέν Ένας Έρωτας που δεν Τελειώνει Ποτέ όπου και έδωσε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της, που την καθιέρωσε ανάμεσα στις πιο σημαντικές ανερχόμενες ηθοποιούς της δεκαετίας του ’60.
Η ίδια, ποτέ δεν έκρυψε το θαυμασμό της για τον Δημήτρη Χορν και με ειλικρίνεια έλεγε ότι ήταν η κορυφαία της στιγμή, στο θέατρο. Απλά συνέπεσε να είναι και το ντεμπούτο της.
Είναι όμως ο ελληνικός κινηματογράφος που ήταν τότε στις δόξες του. Και φυσικά δεν μπορούσε να μείνει ασυγκίνητος με τη μαγική ομορφιά της. Κάνει μια ταινία στον Φίνο, το Οι σφαίρες δεν γυρίζουν πίσω και μετά ακολουθούν άλλες με μικρότερες εταιρείες. Όμως είναι πρωταγωνίστρια και ξεχωρίζει. Ειδικά στις δραματικές ταινίες.
Ο έρωτας και η ανατροπή
Υπήρξε ζευγάρι με τον ηθοποιό Θάνο Λειβαδίτη, όπου γνωριζόντουσαν από την σχολή. Έζησαν έναν θυελλώδη όπως αποδείχτηκε έρωτα και στη ζωή και στο σινεμά και στη σκηνή.
Και ενώ όλοι τους περιμένανε να παντρευτούν προκύπτει ανατροπή. Η σχέση της με τον επιχειρηματία Δημήτρη Μαρούση. Ο τελευταίος είχε δηλώσει σε συνέντευξή του: «Ήμασταν με μια καλλιτεχνική παρέα και έτσι έγινε ο δεσμός μας. Πρέπει να ήταν το 1973. Είχε τελειώσει ο δεσμός της με τον Θάνο Λειβαδίτη και αρχίσαμε να συζούμε μαζί. Έτσι αποφασίσαμε κάποια στιγμή να παντρευτούμε. Εγώ τότε ζούσα στην Πεύκη και της άρεσε εκεί το περιβάλλον. Εκεί πήγαν σχολείο και τα δύο παιδιά μας.
»Ήταν ο πιο απλός άνθρωπος της Γης. Σκεφτείτε ότι Κυριακή βράδυ, αμέσως μετά το θέατρο, πήγαινε στους γονείς της στην Πάτρα και έμενε εκεί ένα εικοσιτετράωρο. Της Μέμας τις άρεσαν η οικογενειακή θαλπωρή, τα ταβερνάκια, τα πολύ ήσυχα πράγματα. Η Μέμα ήταν δουλειά-σπίτι, σπίτι-δουλειά. Και πολύ μορφωμένη γυναίκα. Διάβαζε ό,τι βιβλίο έπεφτε στα χέρια της».
Η Μέμα Σταθόπουλου μετά το γάμο της άφησε σε δεύτερη μοίρα την καριέρα της και αφοσιώθηκε στα δυο αγαπημένα παιδιά που είχε αποκτήσει, τον Κωνσταντίνο και την Λένα. Τη Λένα που σκοτώθηκε σε τροχαίο το 2005, έξι χρόνια μετά τον θάνατο της μητέρας της.
Όσο για τον Θάνο Λειβαδίτη; Πολλοί υποστηρίζουν ότι δεν την ξεπέρασε ποτέ. Και μάλιστα ήταν από τους ελάχιστους συναδέλφους της που ήταν στην κηδεία της.
Έτσι είναι η ζωή
Μετά τον γάμο η Μέμα Σταθοπούλου αποχαιρέτησε το θέατρο. Απόφαση που την τήρησε παρ’όλες τις σειρήνες που την καλούσαν να γυρίσει. Αφοσιώθηκε στην οικογένεια και κυρίως στα παιδιά της.
Η Μέμα Σταθοπούλου μετά το χωρισμό της, τη δεκαετία του ’80, επέλεξε να επιστρέψει στη γενέτειρά της, την Πάτρα. Για ένα διάστημα περίπου τριών ετών ασχολήθηκε με το εμπόριο. Λόγω όμως διαφωνιών με τις συνεταίρους της δεν συνέχισε τη δραστηριότητά της αυτή. Και μπορεί να είχε περίπου δύο δεκαετίες που είχε ξεκόψει από το θέατρο, όμως ήθελε να επιστρέψει. Μάλιστα ήθελε να το κάνει στην πόλη της. Στο ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας το οποίο συστάθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ωστόσο το ΔΗΠΕΘΕ δεν την κάλεσε ποτέ.
Ας την θυμηθούμε σε μια σπάνια συνέντευξή της σε τοπικό κανάλι στα μέσα των 90s:
Γύρω στο 1997 διαγνώσετε καρκίνος. Και η ίδια το ζει με δύναμη και αξιοπρέπεια. Και δυο χρόνια αργότερα σαν σήμερα το 1999, άφησε την τελευταία της πνοή. Τόσο σύντομα, τόσο γρήγορα, τόσο άδικα. Η «Τζούλι Κρίστι της β’ προβολής», όπως την είχαν αποκαλέσει, έζησε τα πάντα γρήγορα παίρνοντας τις χαρές, αλλά και τις λύπες της ζωής της.
https://www.youtube.com/watch?v=IIxUwGQd0fM
Σπύρος Δευτεραίος