Στην αναβάθμιση του συστήματος τηλεματικής, που σήμερα προσφέρει ενημέρωση των επιβατών σε πραγματικό χρόνο για τα δρομολόγια των οδικών μέσων μαζικής μεταφοράς σε όλες τις αστικές και περιαστικές γραμμές του συγκοινωνιακού δικτύου, προχωρά ο ΟΑΣΑ.
Η τεχνολογική αναβάθμιση του συστήματος θα επιτρέπει πλέον την ταχύτερη και πιο αξιόπιστη μετάδοση πληροφοριών.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση του Οργανισμού θέτει σε προτεραιότητα το σχεδιασμό για την αύξηση του αριθμού των «έξυπνων στάσεων» με νέες πινακίδες. Ο σχεδιασμός αυτός, ως γνωστόν, αφορά την εγκατάσταση τουλάχιστον 500 επιπλέον «έξυπνων στάσεων» στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας. Παράλληλα ο ΟΑΣΑ, σε μια προσπάθεια να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό τις δυνατότητες που προσφέρει σήμερα η τεχνολογία, σχεδιάζει να μετατρέψει σε «έξυπνες» και τις 7.500 στάσεις του συγκοινωνιακού δικτύου της πρωτεύουσας.
OASA Telematics
Η εφαρμογή telematics app στα κινητά τηλέφωνα, που σήμερα χρησιμοποιούν περισσότεροι από 1,2 εκατομμύρια χρήστες, παρέχει στους επιβάτες πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο για την άφιξη του επόμενου οχήματος σε κάθε στάση.
Πληκτρολογώντας την ονομασία της στάσης στην εφαρμογή, εμφανίζονται αμέσως οι ώρες άφιξης όλων των οχημάτων που διέρχονται από τη συγκεκριμένη στάση.
Αυτήν ακριβώς τη δυνατότητα ενημέρωσης των επιβατών για τα προγραμματισμένα δρομολόγια σε όλες τις γραμμές του δικτύου (αστικές και περιαστικές), σχεδιάζει να αναδείξει ο ΟΑΣΑ το επόμενο διάστημα, με την τοποθέτηση QR Code στο σύνολο των στάσεων λεωφορείων και τρόλεϊ, επιτρέποντας έτσι την απευθείας σύνδεση στην τηλεματική για τη συγκεκριμένη στάση. Δηλαδή, μέσω του κινητού τους, οι επιβάτες που περιμένουν σε μια στάση θα μπορούν να συνδέονται εύκολα στο περιβάλλον της τηλεματικής, εμφανίζοντας αμέσως στην οθόνη τους τις ώρες άφιξης όλων των οχημάτων στη συγκεκριμένη στάση, σε πραγματικό χρόνο.
Στην εφαρμογή της τηλεματικής έχει ήδη ενσωματωθεί και ο ημερήσιος προγραμματισμός, γεγονός που σημαίνει ότι οι όποιες αλλαγές στα προγραμματισμένα δρομολόγια προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ημέρας λόγων των εξελισσόμενων συνθηκών στο συγκοινωνιακό δίκτυο (π.χ. δυσμενείς κυκλοφοριακές συνθήκες, έκτακτη βλάβη οχήματος, αλλαγές στις ενάρξεις δρομολογίων, αποσπάσεις σε άλλη γραμμές ή προσθήκη ενισχυτικών δρομολογίων γραμμών όταν απαιτείται), ενσωματώνονται αυτόματα στα δεδομένα που έχουν στη διάθεσή τους οι επιβάτες.
Ταυτόχρονα, και σε πραγματικό χρόνο, μεταδίδονται τα νέα δεδομένα στα οχήματα για την ενημέρωση των οδηγών με οπτική και ηχητική ειδοποίηση στην καμπίνα.
Αντίστοιχα, όμως, και οι οδηγοί των οχημάτων, με τα ίδια κανάλια αμφίδρομης επικοινωνίας, μπορούν να επικοινωνούν άμεσα με τους σταθμάρχες της κάθε γραμμής για να διαβιβάσουν σύντομες (κωδικοποιημένες) πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης υπάρχει δυνατότητα χρήσης ειδικού κομβίου συναγερμού (panic button), στέλνοντας άμεσα σήμα για βοήθεια στο κέντρο διαχείρισης. Ο συναγερμός εμφανίζεται άμεσα και σε πραγματικό χρόνο στην οθόνη του εκάστοτε σταθμάρχη/επόπτη, αναλύοντας τις πληροφορίες που σχετίζονται με το συγκεκριμένο όχημα (π.χ. θέση, κατάσταση, οδηγός).
Στο πλαίσιο πάντως της βελτίωσης των υπηρεσιών ενημέρωσης του επιβατικού κοινού, ο Όμιλος ΟΑΣΑ εξετάζει να αξιοποιήσει τα υπάρχοντα συστήματα και δεδομένα της τηλεματικής, παρέχοντας πληροφόρηση για τις μετακινήσεις και για τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ).