Στις τεράστιες καταστροφές που έκανε η κακοκαιρία «Daniel» στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στην τιτάνια προσπάθεια που θα χρειαστεί για την αποκατάστασή του αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, στο ITC 2023 – 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο της συνεδρίας για τον σιδηρόδρομο.
«Χρειάστηκαν μερικές ώρες και εκατομμύρια τόνοι νερού για να χαθεί ότι χτίσαμε μέσα σε τόσα χρόνια. Το 2023 έχει φανεί πολύ “σκληρό” για τον σιδηρόδρομο. Πρώτα θρηνήσαμε 57 νεκρούς στα Τέμπη και τώρα χάσαμε τις υποδομές που παραλάβαμε πριν από 25 ημέρες», δήλωσε ο Π. Τερεζάκης.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ υπογράμμισε ότι οι ζημιές είναι τεράστιες και ότι, εδώ και τέσσερις δεκαετίες που δραστηριοποιείται στον σιδηρόδρομο, δεν έχει συναντήσει κάτι παρόμοιο.
Έχουν καταστραφεί, τόνισε, ολικά 180 χλμ. δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο τμήμα Λάρισα – Βόλος.
Μαζί με αυτά, «χάθηκαν» δύο κέντρα interlocking, το ένα στον Δομοκό που παραδόθηκε πριν από 25 ημέρες και το άλλο στον Παλαιοφάρσαλο που ήλεγχε τη Λάρισα.
Για τα δύο παραπάνω κέντρα χρειάζονται διαγωνισμοί για την αποκατάστασή τους σε μία «μακροχρόνια και επίπονη» διαδικασία.
Ο Π. Τερεζάκης εκτίμησε ότι θα χρειαστούν, σε ένα αισιόδοξο σενάριο, έξι μήνες για να «τρέξει» ο διαγωνισμός, ενώ για την παραλαβή και λειτουργία των συστημάτων, θα χρειαστεί ένας χρόνος.
Ενδιάμεσα, όπως ανέφερε, πρέπει να αναταχθούν οι κατεστραμμένες υποδομές. Στην παρούσα φάση εξετάζεται το μέγεθος της καταστροφής, ενώ πρέπει να πέσει η στάθμη του νερού για να φανεί το εύρος των ζημιών στη σιδηροδρομική γέφυρα βόρεια της Λάρισας, στον Πηνειό. Αν αυτή είναι σοβαρή, ο χρόνος και το κόστος αποκατάστασης θα αυξηθούν.
Ο ΟΣΕ, όπως επισήμανε, έχει καταστρώσει σχέδιο για την αποκατάσταση των ζημιών. Πρέπει στον επόμενο μήνα να αποκατασταθεί η γραμμή Δομοκού – Λάρισας, την οποία έχουν ήδη αναλάβει τέσσερις ανάδοχοι, έτσι ώστε να λειτουργεί μία προσωρινή καθοδική γραμμή, με ταχύτητες 80 χλμ.
Μέλημα, μεταξύ άλλων, είναι να κυκλοφορεί το εμπορευματικό τρένο, καθώς το Ικόνιο, το Θριάσιο και ο ΟΛΘ έχουν κορεστεί από χιλιάδες containers.
Ενδιάμεσα, θα αρχίσει να κατασκευάζεται και να ανατάσσεται η γραμμή ανόδου για την οποία και θα απαιτηθούν περίπου 11 μήνες, ενώ στη συνέχεια, στους επόμενους 11 μήνες θα ακολουθήσει η ίδια διαδικασία για τη γραμμή καθόδου. «Αυτό σημαίνει ότι, εντός δύο ετών, θα αποκατασταθεί πλήρως η κυκλοφορία», υποστήριξε.
Όσον αφορά στη σημασία των εμπορευματικών μεταφορών, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ανέφερε ότι, σημαντικά έσοδα έρχονται από αυτήν τη δραστηριότητα.
Για αυτό το λόγο, ο οργανισμός, μαζί με τις ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ, έχει αναπτύξει ένα νέο στρατηγικό σχεδιασμό.
Γενικότερα, για την επίτευξη εύρυθμης κυκλοφορίας, ο ΟΣΕ, ανεξάρτητα από τα όσα συνέβησαν με τη κακοκαιρία, έχει θέσει σε λειτουργία έργα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης σε πέντε κέντρα (Κόρινθος, ΣΚΑ, Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη) για ένα δίκτυο 800 χλμ. που, παρά τις όποιες καταστροφές, εξακολουθούν να λειτουργούν.
Τα κέντρα αυτά οργανώθηκαν κατά το γαλλικό πρότυπο, όπου υπάρχει ένα βασικό κέντρο ελέγχου που επιβλέπει τα υπόλοιπα, με στόχο να κάνει διάγνωση και επίλυση των βλαβών, ενώ όσον αφορά την ασφάλεια των συστημάτων και των σηράγγων, ο ΟΣΕ επενδύει ετησίως 5 εκατ. ευρώ.
Αναμένεται το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να εγκατασταθούν 200 νέες κάμερες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να διαθέτει συνολικά 450 κάμερες σε σημεία του δικτύου.
Στο τέλος του 2023 το Θριάσιο ΙΙ
Στα τέλη του έτους αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (Θριάσιο ΙΙ), ανέφερε ο εκπρόσωπος των Copelouzos Group / Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, Πάνος Μοσχανδρέου.
«Το έργο, με τον πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα συνδυασμό σιδηροδρομικών και οδικών μέσων μεταφοράς, εκτείνεται σε μία περιοχή εκτάσεως 1.450 στρεμμάτων, ενώ έχει ήδη κατασκευαστεί ένα μεγάλο κομμάτι της σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής. Εμείς και η Hellenic Train ελπίζουμε να δημιουργηθεί, το συντομότερο, ένας τερματικός σταθμός, εφάμιλλος των ευρωπαϊκών προτύπων και καταλύτης επίσπευσης των αναγκαίων υποδομών που απαιτούνται για την προσέλκυση διεθνών εμπορευματικών ροών από και προς την Κεντρική Ευρώπη», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΓΑΙΑΟΣΕ Κωνσταντίνος Κεσεντέ, η χώρα μας έχει «τεράστια περιθώρια βελτίωσης στον τομέα των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών».
Σύμφωνα με τον Κ. Κεσεντέ, η ΓΑΙΑΟΣΕ επενδύει στην ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων, διαθέτοντας δύο εμβληματικά ακίνητα. «Επενδύουμε στο Θριάσιο Ι, που σε συνδυασμό με το Θριάσιο ΙΙ, θα αποτελέσει το πιο σύγχρονο και μεγαλύτερο πολυτροπικό εμπορευματικό κέντρο της Ευρώπης. Σε ένα κομβικό σημείο που θα εξυπηρετήσει και το λιμάνι του Πειραιά και τη βιομηχανική δραστηριότητα της Αττικής», σχολίασε.
Αντίστοιχο ακίνητο, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΓΑΙΑΟΣΕ, είναι το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, που θα εξυπηρετήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και όλη την παραγωγική διαδικασία της Κεντρικής Μακεδονίας.
Ήδη έχει γίνει μελέτη σκοπιμότητας κι έχει ενταχθεί στις επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, με το ΤΑΙΠΕΔ να «τρέχει» τις διαδικασίες ωρίμανσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το Θριάσιο Ι, έχει ολοκληρωθεί η φάση των προμελετών και μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται η κατάθεση του πλήρους φακέλου για την αδειοδότηση του έργου.
Πηγή: ertnews.gr