Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 1991. Ο ΑΝΤ1 διανύει την τρίτη του σεζόν ως κανάλι και ετοιμάζει το βαρύ πυροβολικό του. Αγνοώντας βέβαια, τότε, μέχρι που θα έφτανε. Μια καθημερινή σειρά, στα πρότυπα των αμερικανικών, με έρωτες, ζήλιες, ίντριγκες, δολοπλοκίες. Κάτι τέτοιο είχαν σκεφτεί και στον αντίπαλο τηλεοπτικό σταθμό, το MEGA, αλλά δεν το τόλμησαν. Από την άλλη ο ΑΝΤ1 πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως τον Κίτρινο φάκελο στον τομέα μυθοπλασίας, έβλεπε την πλάτη του αντιπάλου του.
Η αρχική συμφωνία ήταν για μία σεζόν, ήτοι 250 επεισόδια. Τελικά έφτασε τις 15 για να ρίξει αυλαία το 2005, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ στο είδος της.
Και μάλλον θα τα κρατάει για πάντα, καθώς πλέον και οι πιο πετυχημένες καθημερινές σειρές, το πολύ να φτάσουν τρεις σεζόν. Έχει αλλάξει ο κόσμος άλλωστε.
Και όμως σχεδόν δύο δεκαετίες μετά, η Λάμψη δεν έχει ξεχαστεί. Παραποιημένες ατάκες έχουν γίνει σλόγκαν ακόμα και σε μια γενιά που την ώρα που παιζόταν το τελευταίο επεισόδιο, μπορεί να μην είχαν γεννηθεί. Και ὀχι μόνο. Θυμηθείτε πέρυσι τι είχε γίνει με την –ύστερα από πολλά χρόνια–συνέντευξη του Χρήστου Πολίτη. Ή και λίγο πριν, με τον Covid -19 και την παρακάτω viral σκηνή:
Όλα άρχισαν…
Tη δεκαετία του ’70, ο Νίκος Φώσκολος στράφηκε στην τηλεόραση. Και έκανε μεγάλες επιτυχίες όπως ο Άγνωστος πόλεμος, αλλά και το Εν τούτω νίκα και την Πορφύρα και αίμα. Η δεκαετία του ’80 άρχισε με την επιστροφή του στο σινεμά με την Έξοδο κινδύνου και το 17 σφαίρες για έναν άγγελο και ένα γκραντ σουξέ στην τηλεόραση, την Κραυγή των λύκων με την –κουμπάρα του– Μαρία Αλιφέρη.
Αλλά μετά, τίποτα. Ή σχεδόν τίποτα. Τηλεόραση δεν έκανε γιατί όπως είχε δηλώσει ο ίδιος δεν τον ήθελαν, τρεις ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες πέρασαν σχεδόν απαρατήρητες, ενώ από ένα σημείο και μετά ο βιοπορισμός του ερχόταν από βιντεοκασέτες, αλλά και φωτορομάντζα.
Όταν ξεκίνησε ο ΑΝΤ1, προσελήφθη να γράφει δελτία Τύπου. Εκεί τον είδε ο Νίκος Μαστοράκης, που το θεώρησε άδικο για έναν άνθρωπο με αυτήν την ιστορία να κάνει αυτήν την δουλειά και άρχισε να του ζητάει ιδέες για το πρόγραμμα του σταθμού. Μέχρι που άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά η ιδέα μιας καθημερινής σειράς. Χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος σκληρής δουλειάς. Ο Φώσκολος έγραφε το σενάριο, έκλεινε τους ηθοποιούς και είχε αναλάβει τη σκηνοθεσία. Ήθελε να έχει τον έλεγχο σε όλα.
Ουσιαστικά η Λάμψη ξεκίνησε στις 15 του μήνα, ημέρα Κυριακή.
Από τις 6 το απόγευμα μέχρι τις 19:15 προβλήθηκαν αποσπάσματα από τα τέσσερα πρώτα επεισόδια για να πιάσει το κοινό στο πνεύμα της σειράς.
«Τη μέρα που βγήκε η Λάμψη, ο πατέρας μου δεν την είδε, διότι είχε πάει σε μια εκκλησία, είχε ανάψει κερί και προσευχόταν την ώρα που έβγαινε η σειρά στον “αέρα”», είχε εξομολογηθεί η κόρη του Νίκου Φώσκολου, Ντέλα σε τηλεοπτική της συνέντευξη.
Περνάμε καλά στα παρασκήνια
Το πρώτο επεισόδιο της Λάμψης σημείωσε την τηλεθέαση ρεκόρ για την εποχή της τάξης του 62%.
Στα 14 χρόνια προβολής της, προβλήθηκαν 3.457 επεισόδια, από το πλατό της σειράς πέρασαν 1.500 ηθοποιοί, 7 σκηνοθέτες, γράφτηκαν 150.000 σελίδες για 190 ιστορίες.
Στην επιτυχία της Λάμψης βασικό ρόλο έπαιξε και η Αλίκη Βουγιουκλάκη. «Πριν αρχίσουν τα γυρίσματα, στο σπίτι μας ένα βράδυ, ο Νίκος ο Φώσκολος και η Αλίκη ετοίμασαν την ομάδα της Λάμψης. Η Αλίκη του έλεγε ορισμένα πράγματα, ο Νίκος τη δεχόταν πάρα πολύ και τη θαύμαζε. Του είπε κάποια ονόματα που έπρεπε να παίξουν στη Λάμψη και ο Φώσκολος αυτό το υλοποίησε. Του είπε για την Κάτια Δανδουλάκη, τον Χρήστο Πολίτη, τον Κώστα Σπυρόπουλο και την Ελένη Κούρκουλα», είχε θυμηθεί η ηθοποιός Έφη Πίκουλα, νύφη της Αλίκης Βουγιουκλάκη που υποδυόταν την καμαριέρα στη σειρά.
Όσο για τον ανταγωνισμό; Στην καλύτερη περίπτωση, ότι προβαλλόταν απέναντι από τη Λάμψη έβγαζε την σεζόν. Στη χειρότερη κοβόταν όπως είχε γίνει με το αλήστου Τσιν και τσέρυ όπου εις εκ των πρωταγωνιστών είναι η σημερινή political influencer Άννα Μαρία Λογοθέτη.
Όσο για το κλίμα στα γυρίσματα; Στη viral συνέντευξη που είχε δώσει πέρυσι, τέτοια εποχή, ο Χρήστος Πολίτης είχε αποκαλύψει πως: «Εξαρχής η Δανδουλάκη είχε θέσει όρο να είναι στους τίτλους: “Η Λάμψη με την Κάτια Δανδουλάκη”. Ήθελε να μπει πρώτο όνομα. Άντε, λέω εγώ, ας μπει μετά “και ο Χρήστος Πολίτης”. Όχι, μου λένε, δεν θέλει κανέναν πλάι της. Κι εγώ πού πάω; ρωτάω».
Επίσης αποκάλυψε πως κάποια στιγμή στα πρώτα χρόνια, που ήθελε να αποχωρήσει, «Ήθελα να φύγω πριν από τη Δανδουλάκη και μου είπε τότε: “Σε παρακαλώ Χρήστο, επειδή έχω χρέη, ας το κρατήσουμε έναν χρόνο ακόμα και μετά φεύγουμε μαζί”. Τελικά αποφάσισε να φύγει χωρίς να μου το πει», είχε δηλώσει.
Και βέβαια δεν ήταν μόνο οι σχέσεις των δύο πρωταγωνιστών. Από ένα σημείο και μετά, όταν ο Νίκος Φώσκολος έκανε το αδελφό σίριαλ Καλημέρα ζωή άρχισαν τα θέματα. Πλέον άλλοι έγραφαν το σενάριο, άλλοι σκηνοθετούσαν και απλά ο Φώσκολος είχε την εποπτεία.
Η «βέρα», η Καλομοίρα και το φινάλε
Σε ένα πράγμα συμφωνούσαν ο Πολίτης, με τον Φώσκολο: Στη φτώχεια της παραγωγής. «Ο Γιάγκος Δράκος, αυτός ο μεγιστάνας, ένα βράδυ αναγκάζεται να κοιμηθεί στο γραφείο του, που έχει ένα καναπεδάκι και είναι σαν ένα μεσιτικό γραφείο της σειράς στο Αιγάλεω. Ξυπνάει το πρωί, ανοίγει μια πόρτα που υποτίθεται ότι είναι το μπάνιο, ρίχνει νερό στα μούτρα του, ξυρίζεται με το BIC, μετά βγάζει μια ψωροκολόνια από το συρτάρι, παίρνει ένα καμινέτο και φτιάχνει τον καφέ του», είχε δηλώσει πέρυσι ο ηθοποιός. Αλλά και ο Νίκος Φώσκολος είχε κατά καιρούς κάνει παράπονα στο σταθμό που δεν επένδυε στη Λάμψη. Έλεγε χαρακτηριστικά: «Η οικογένεια Δράκου, μια από τις πλουσιότερες στην Ελλάδα μένει για μια δεκαετία στο ίδιο σπίτι με τα ίδια έπιπλα».
Από την άλλη ο σταθμός αφού έβλεπε ότι και έτσι η σειρά ήταν πρώτη στην ώρα της, δεν αποφάσιζε ριζικές αλλαγές.
Βρισκόμαστε στην αρχή της σεζόν 2004-05. Στο MEGA ρισκάρουν να ρίξουν μια νέα καθημερινή σειρά που φέρει την υπογραφή της Έλενας Ακρίτα και του Γιώργου Κυρίτση. Η Bέρα στο δεξί φέρνει ένα νέο αέρα στις καθημερινές σειρές και επενδύονται πολλά χρήματα. Η Λάμψη πλέον μοιάζει σαν φτωχός, γερασμένος, συγγενής και αρχίζει να χάνει.
Στον ΑΝΤ1 καταλαβαίνουν ότι ήρθε το τέλος. Το να ενισχύσουν οικονομικά την παραγωγή τους μοιάζει μάταιο. Προσπαθούν με μπαλώματα να σώσουν ότι σώζεται. Ένα από αυτά είναι και η εμφάνιση ως ηθοποιός της Καλομοίρας. Το νεαρό κορίτσι, είχε μόλις κάτι μήνες που είχε κερδίσει στο Fame story 2 και είχε γίνει η αγαπημένη των τηλεθεατών, οπότε καλείται να υποδυθεί την Τζένιφερ, ένα νεαρό κορίτσι που ίσως και να ήταν κόρη Γιάγκου Δράκου (spoiler: ΔΕΝ ΗΤΑΝ).
Όμως όσο τελείωνε η σεζόν, η απόφαση είχε παρθεί. Η Λάμψη τελειώνει οριστικά. Ήδη είχε αποφασιστεί το σίριαλ που θα την αντικαθιστούσε που ήταν στη γραμμή της Βέρας στο δεξί.
Το φινάλε της σειράς ήταν λίγο δυστοπικό. Όλη η οικογένεια του Δράκου έχει χαθεί, πλην του Γιάγκου. Και δεν το έχει καταλάβει ή δεν θέλει να το καταλάβει. Και ολομόναχος μιλάει στα αόρατα για τον θεατή, μέλη της οικογένειάς του. Πλήρωσε για τα κρίματά του; Το χρήμα δεν φέρνει την ευτυχία; Όποια και αν είναι η εξήγηση, το διά ταύτα είναι πως στις 29 Ιουλίου 2005, η Λάμψη τελείωσε και μαζί με αυτήν τελείωσε και η εφηβεία της ιδιωτικής τηλεόρασης. Και για πολλούς άργησε κιόλας.
Η «κατάρα» της Λάμψης και άλλοι μύθοι
Στις 15 σεζόν που παιζόταν η σειρά, πέρασε σχεδόν το μισό ελληνικό θέατρο. Εκτός από το γεγονός, ότι κάποιοι ηθοποιοί έφυγαν και ξαναγύρισαν ερμηνεύοντας άλλους χαρακτήρες ή ένας ρόλος με άλλον ηθοποιό ξεκίνησε και με άλλον συνεχίστηκε. Αναμενόμενο. Αλλά και σπουδαία ονόματα όπως ο Γιάννης Βογιατζής ή η αλησμόνητη Όλγα Τουρνάκη αλλά και η Μαρία Ξενουδάκη, ηθοποιοί που αγαπήθηκαν από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, όπως η Όλγα Πολίτου, η Χλόη Λιάσκου, ο Φαίδων Γεωργίτσης, ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης (αν και ο συγκεκριμένος σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις του, δεν είχε διστάσει να μιλήσει για την άγρια λύση της συνεργασίας του) αλλά και οι ηθοποιοί που ήταν στο ξεκίνημά τους τότε, όπως η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, ο Αλέξανδρος Σταύρου ή η αδικοχαμένη Ελευθερία Βιδάκη.
Είναι φυσιολογικό λοιπόν κάποιοι να μην συνέχισαν μετά. Είτε γιατί ο κόσμος και οι παράγοντες τους είχαν συνδέσει πολύ με τον ρόλο που υποδύθηκαν και δη για πολλά χρόνια, να μην είχαν ανάλογη συνέχεια. Το λέμε αυτό γιατί ο μύθος «η κατάρα της Λάμψης» έπαιζε και παίζει συχνά σαν θέμα, αλλά δεν έχει καμία βαρύτητα και βάση.
Από την άλλη, σήμερα μια σειρά σαν την Λάμψη δεν θα είχε λόγο ύπαρξης. Μετά από μια οικονομική κρίση, συν την πανδημία, συν όλα όσα μας έχουν βρει, ο κόσμος δεν καίγεται να δει την ζωή των πλούσιων έστω και από την άγρια πλευρά τους. Θέλει δικούς του καθημερινούς ανθρώπους, όπως π.χ. οι ήρωες της Μουρμούρας. Αυτό που θα είχε σίγουρα ενδιαφέρον είναι το πορτρέτο ενός πεισματάρη ανθρώπου, του Νίκου Φώσκολου, που ενώ οι περισσότεροι τον είχαν για ξοφλημένο, πάλεψε και έγραψε ιστορία στην ελληνική τηλεόραση. Είτε μας αρέσει, είτε όχι.