Σε ανατιμήσεις στα διόδια, ακόμη και πάνω από 12%, επιθυμούν να προχωρήσουν οι εταιρείες παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων, προκαλώντας τη δυσφορία της κυβέρνησης.
Ειδικότερα, οι εταιρείες είχαν «παγώσει» τις αναπροσαρμογές μετά από έκκληση του απερχόμενου υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή το περασμένο φθινόπωρο, με την προηγούμενη κυβέρνηση να παίρνει πίστωση χρόνου μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Παράλληλα, οι δύο απανωτές εκλογικές αναμετρήσεις καθιστούσαν πολιτικά άκυρη οποιαδήποτε συζήτηση για αυξήσεις στα διόδια, παρά το γεγονός ότι οι πέντε αυτοκινητόδρομοι (Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Νέα και Κεντρική Οδός) είχαν προχωρήσει στην έκδοση της νέας τιμολογιακής πολιτικής από τον περασμένο Σεπτέμβριο (για να εφαρμοστεί από αρχές του 2023), την οποία στην συνέχεια απέσυραν, μέχρι να πάρουν το πράσινο κυβερνητικό φως.
Τις αυξήσεις αυτές που αφορούν τους οδικούς άξονες σε όλο το εθνικό δίκτυο και φέρνουν σε μεγάλη αμηχανία την νέα κυβέρνηση, έβαλαν ξανά στο τραπέζι οι εκπρόσωποι των εταιρειών παραχώρησης τον προηγούμενο μήνα.
Οι εταιρείες, που λειτουργούν και συντηρούν τους αυτοκινητόδρομους, επικαλούνται τις συμβάσεις των έργων που έχουν κυρωθεί από την Βουλή, οι οποίες, όπως επισημαίνουν, προβλέπουν ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων κάθε Σεπτέμβρη, σύμφωνα με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Παραδείγματα νέων τιμών
Η ετήσια μεταβολή του εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών για το 2022 ήταν 11,26% και οδηγεί σε σημαντικές ανατιμήσεις που σε κάποια διόδια φτάνουν ακόμη και το 16%.
Ενδεικτικά παραδείγματα είναι ο σταθμός του Μακρυχωρίου στην Λάρισα (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) όπου από 2,50 ευρώ προτείνεται να πάει στα 2,90 ευρώ (16%), ο σταθμός της Ελευσίνας (Ολυμπία Οδός) όπου η προτεινόμενη αύξηση είναι 14,2%, από 2,10 σε 2,40 και οι Αφίδνες (Νέα Οδός) από 3,30 σε 3,70 ευρώ αύξηση 12%.
Ακόμη μεγαλύτερη είναι η επιβάρυνση για τα μεγάλα φορτηγά καθώς για την κατηγορία 4 στο σταθμό της Ελευσίνας με την αναπροσαρμογή διοδίου κατά 12%, το κόστος ανά διέλευση από 7,60 ευρώ ανεβαίνει στα 8,5 ευρώ ενώ στις Αφίδνες από 11,65 ευρώ στα 13 ευρώ.
Οι αυξήσεις αυτές σε περίπτωση που εφαρμοστούν θα αφορούν μόνο την περίοδο Σεπτεμβρίου –Δεκεμβρίου 2023 καθώς τον επόμενο μήνα με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή θα καθοριστούν τα τιμολόγια που θα ξεκινήσουν να εισπράττονται από αρχές του 2024.
Αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις
«Εξαντλήσαμε τα περιθώρια για συμβιβασμό» λένε οι εταιρείες, επισημαίνοντας ότι ύστερα από οκτώ μήνες αναμονής ήρθε η ώρα η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει πώς θα υλοποιηθούν οι όροι των συμβάσεων και οι νόμοι που έχει ψηφίσει η πολιτεία.
Εκπρόσωποι των εταιρειών επισημαίνουν επίσης ότι το υπουργείο δεν έχει καμία εναλλακτική πρόταση πέραν της αναστολής των αυξήσεων, ώστε να υπερπηδηθεί και ο σκόπελος των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Χθες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημοσιοποίησε τις δύο συναντήσεις που έγιναν στις 18 και 24 Ιουλίου μεταξύ του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου με τις διοικήσεις των εταιρειών παραχώρησης, αποκαλύπτοντας το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις των προηγούμενων εβδομάδων, καθώς οι εταιρείες φαίνεται να διαμήνυσαν ότι σκοπεύουν να θέσουν σε εφαρμογή την νέα τιμολογιακή πολιτική από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Μέσα στις επόμενες μέρες θα αποδειχτεί αν η απόφαση των εταιρειών παραχώρησης θα έχει και συνεχεία ή αν τα ανταλλάγματα θα είναι τόσο ισχυρά που οι εταιρείες θα δεχτούν να κάνουν πίσω.
Πηγή: newmoney.gr