Ήταν πριν από 29 χρόνια που κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ της Δέσποινας Βανδή. Με καλές συνεργασίες για πρωτοεμφανιζόμενη, όπως του Βασίλη Καρρά και του Γιάννη Πάριου. Αλλά και λίγο ντεμοντέ και σαν εμφάνιση ακόμα και για τα μέτρα του 1994. Το άλμπουμ κινείται μέτρια, αλλά στη δισκογραφική εταιρεία την πιστεύουν και στα νυχτερινά μαγαζιά, η τραγουδίστρια έχει ζήτηση. Το ίδιο συμβαίνει και με την επόμενη δισκογραφική δουλειά της. Γίνεται μεν αναγνωρίσιμη αλλά βρισκόμαστε πλέον σε μια εποχή που θέλει εφέ και γρήγορα σουξέ.
Οι πρωτιές και η μυθική κόντρα
Δεκαετία ’90. Τα ΜΜΕ έχουν αλλάξει ριζικά και στο ζενίθ τους ρυθμίζουν καταστάσεις ακόμα και στη δισκογραφία. Το cd κυριαρχεί ως μέσο και πλέον οι πάντες βγάζουν cd. Ο συνθέτης της εποχής είναι ο Φοίβος που με όποιον συνεργάζεται κάνει μεγάλη επιτυχία.
Στο πρόσωπο όμως της Δέσποινας Βανδή βρίσκει την απόλυτη συνεργάτιδα. Και εκείνη αλλάζει. Και μουσικά και εμφανισιακά.
Γίνεται σέξι και fit και πλέον είναι μια ποπ σταρ. Και όταν λέμε γυναίκα ποπ σταρ στη χώρα το μυαλό όλων πηγαίνει στην Άννα Βίσση. Και εδώ έχουμε μια κόντρα καραμπινάτη που στηριζόταν στο αιώνιο συγκρουσιακό της φυλής μας.
«Η Άννα Βίσση είναι 30 χρόνια στο τραγούδι κι εγώ δεν είμαι ακόμα 30 χρόνων», είχε δηλώσει η Βανδή. Και έτσι κηρύχτηκε ο πόλεμος, επίσημα. Ανεπίσημα είχε ξεκινήσει λίγο νωρίτερα, όταν η Βανδή και η ομάδα της είχαν «χτυπήσει» για συνεργασία, επαγγελματίες που ήταν και με τη Βίσση. Κάπως έτσι ξεκίνησε στην πιάτσα η φήμη ότι «αυτή τη μιμείται». Και ξεκινάει ένας χορός με κόντρα, σχεδόν ίδια τραγούδια, ακόμα και με ένα κόκκινο φόρεμα που φόρεσε πρώτα η μια και μετά η άλλη. Παιχνίδι να γίνεται.
Είπαμε πριν για τραγούδια. Κακά τα ψέματα ο μεγαλύτερος όγκος του ρεπερτορίου και των δύο γυναικών εκείνη την περίοδο θύμιζε πολύ και επιτυχίες του εξωτερικού. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχε επαγγελματισμός.
Θυμηθείτε ότι δύο βιντεοκλίπ της Βανδή, εκείνη την περίοδο, είχε σκηνοθετήσει ο νεαρός τότε Γιώργος Λάνθιμος.
Είναι η περίοδος που η εξωστρέφεια του ελληνικού τραγουδιού, ανοίγει τα σύνορα. Η Δέσποινα Βανδή γνωρίζει επιτυχία και στο εξωτερικό ενώ συνεργάζεται με ονόματα όπως ο Γερμανός παραγωγός Schiller, ενώ η κυκλοφορία του Γεια την εκτοξεύει στην κορυφή. Και στη χώρα μας και στο εξωτερικό.
Σαν θεατές ζούμε γκλαμ στιγμές όπως στο εξωτερικό. Εξωφρενικά και πανάκριβα show στις πίστες, εντυπωσιακά βίντεο κλιπ, ενώ ο έρωτας της με τον Ντέμη Νικολαΐδη οδηγεί σε ένα χολιγουντιανού τύπου γάμο, με τους δημοσιογράφους να είναι εκτός.
«Τον ερωτεύτηκα με την πρώτη ματιά. Με βοήθησε να γίνω καλύτερος άνθρωπος. Αν υπήρχαν πολλοί άνθρωποι σαν τον άντρα μου, ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος», είχε δηλώσει η Δέσποινα Βανδή για τον Ντέμη Νικολαΐδη σε παλιότερη συνέντευξή της.
Το φινάλε εκείνης της περιόδου, βρίσκει τη Δέσποινα Βανδή να δίνει μια μεγάλη συναυλία στο Λυκαβηττό όπου δεν έπεφτε καρφίτσα.
Το κορίτσι που γεννήθηκε στο Τύπιγκεν
«Εμένα οι γονείς μου ήταν μετανάστες». Με αυτήν την φράση τελείωνε το ποστάρισμα της στο Facebook, για τη διάλυση της συνεργασίας της με τον Νότη Σφακιανάκη. Οι δηλώσεις του τελευταίου υπέρ της Χρυσής Αυγής, προκάλεσαν τον εκνευρισμό και την αποχώρηση της τραγουδίστριας από το σχήμα. Κίνηση που χώρισε για άλλη μια φορά την χώρα στα δύο. Από τη μια οι σκληροπυρηνικοί του Σφακιανάκη και της ιδεολογίας που πρέσβευε, έφτασαν μέχρι να εκτοξεύουν κατάρες για τη Βανδή. Από την άλλη υπήρξε κόσμος που όχι μόνο την υποστήριξε αλλά την χειροκρότησε και μίλησε ακόμη και για ωριμότητα. Λες και η Βανδή ήρθε από άλλο πλανήτη.
Μόνο αυτό βέβαια δεν έχει συμβεί. Το κορίτσι που γεννήθηκε σαν σήμερα στο Τύπιγκεν της Γερμανίας από γονείς ποντιακής καταγωγής και οικονομικούς μετανάστες, είχε πάντα επίγνωση του τι σημαίνει ζωή. Το γεγονός ότι από Μαλέα (που είναι το πραγματικό της επίθετο) σε Βανδή και ότι υπηρέτησε ένα είδος τραγουδιού που δεν έχει και τρελό ιδεολογικό υπόβαθρο, δεν σημαίνει ότι ξέχασε από που ξεκίνησε. Εξού και είτε κάποιου του αρέσει η Βανδή, είτε όχι δεν μπορεί να της αμφισβητήσει κανείς την οξυδέρκεια, τον επαγγελματισμό αλλά και την ικανότητά της να προσαρμόζεται στις νέες καταστάσεις.
Και όταν η εποχή της χλιδής και της μεγάλης πίστας τελείωσε, η ίδια δεν δίστασε να δοκιμαστεί σε άλλα πράγματα. Από το θέατρο, που πρωταγωνίστησε σε δύο παραστάσεις (Mamma mia, Το δικό μας σινεμά) αλλά και στην τηλεόραση. Αλλά και στο τραγούδι, δεν παρέδωσε τα όπλα και να ζει με τις δόξες του παρελθόντος, αλλά δοκιμάστηκε και στο νέο δισκογραφικό καθεστώς.
Ο νέος εμφύλιος
Θυμόσαστε την περίοδο της χλιδής μια εκπομπή του Discovery channel που παρουσίαζε το ζευγάρι Βανδή -Νικολαΐδη στην πολυτελή του κατοικία στα νότια προάστια και είχε μιλήσει για τη γνωριμία του, τα κοινά τους όνειρα αλλά και την «ανάγκη» τους να ξοδεύουν χρήματα; Η προβολή της εκπομπής είχε αρνητικό αντίκτυπο και στους δύο, καθώς ο τρόπος που παρουσίαζαν την οικονομική τους άνεση είχε απογοητεύσει αρκετούς.
«Όταν μιλήσαμε με τους υπευθύνους μας είχαν πει πως κάνουν αφιερώματα σε ανθρώπους που είναι δημοφιλείς μέσα από τη δουλειά που κάνουν και η εκπομπή λεγόταν “Made in Europe”. Αντί για “Made in Europe” είδα μια εκπομπή που λεγόταν “Rich and Famous”, μια μονταρισμένη εκπομπή, άλλα αντί άλλων. Είναι δυνατόν να μπούμε εμείς σε τέτοια κατηγορία, όταν το σπίτι δεν ήταν καν δικό μας και το νοικιάζαμε; Ήταν τρομακτικό. Έπαθα σοκ», είχε δηλώσει τότε η τραγουδίστρια.
Από την –έστω και ενοικιαζόμενη– χλιδή του 2005, σε σουβλατζίδικο στα Εξάρχεια; Ποιος ξεχνάει τις paparazzi φωτογραφίες της τραγουδίστριας με τον Βασίλη Μπισμπίκη πριν από δύο χρόνια; Ναι η Βανδή και ο Νικολαΐδης δεν είναι πλέον μαζί –σε περίπτωση που μόλις έχετε έρθει από το εξωτερικό– αλλά έχουν διαχειριστεί με πολύ αξιοπρέπεια τις νέες τους ζωές. «Δε μου αρέσει να κρίνουν κακά ή να καταδικάζουν κάτι που μπορεί να κάνει η Δέσποινα. Πάντα την έχω έννοια», δήλωσε ο πρώην παίκτης της ΑΕΚ πριν από λίγες μέρες για τη Βανδή.
Τα τελευταία δύο χρόνια, η Δέσποινα έχει βρεθεί στο στόχαστρο με τη σχέση της με τον Βασίλη Μπισμπίκη. Η αναρχία των social έχει στήσει το ζευγάρι στον τοίχο με σχόλια που πολλές φορές ξεπερνάνε την ευγένεια και φλερτάρουν ακόμα και με τον ηλικιακό ρατσισμό.
Προς τιμήν τους, ούτε έχουν κλειστεί στο σπίτι τους, ούτε έχουν απαντήσει. Ζουν τον έρωτά τους και σε όποιον αρέσουν. Γιατί η κυρία με τις ποντιακές ρίζες δεν φοβήθηκε τίποτα στη ζωή της. Απλά πάλεψε και παλεύει.
Σπύρος Δευτεραίος