Την υπέρμετρη φιλοδοξία του διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας OceanGate Στόκτον Ρας, ο οποίος επέβαινε στο μοιραίο υποβρύχιο, φανερώνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έφερε στη δημοσιότητα το BBC.
Η ανταλλαγή email με τον Ρομπ ΜακΚάλουμ, έναν ειδικό στην εξερεύνηση βαθέων υδάτων, δείχνει ότι οι προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του υποβρυχίου Titan της OceanGate απορρίφθηκαν επανειλημμένα από τον Ρας, ο οποίος δήλωνε «κουρασμένος από τους παράγοντες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν ένα επιχείρημα ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία».
Στα μηνύματα, ο ΜακΚάλουμ εξηγούσε στον Ρας ότι πιθανώς έθετε σε κίνδυνο τους πελάτες του και τον προέτρεπε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο υποβρύχιο, μέχρι αυτό να ταξινομούταν από έναν ανεξάρτητο φορέα.
«Προσωπική προσβολή»
«Πιστεύω ότι βάζετε δυνητικά τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε μια επικίνδυνη δυναμική», έγραψε o ΜακΚάλουμ στο αφεντικό της OceanGate τον Μάρτιο του 2018. «Στον αγώνα σας αντικατοπτρίζεται η διάσημη φράση που είχαν πει για τον Τιτανικό, ότι “είναι αβύθιστος”».
Στα μηνύματά του, ο Ρας εξέφραζε την απογοήτευσή του για την κριτική για τα μέτρα ασφαλείας του Titan, γράφοντας σε ένα email: «Έχουμε ακούσει πολύ συχνά τις αβάσιμες φωνές ότι “θα σκοτώσεις κάποιον”. Το θεωρώ σοβαρή προσωπική προσβολή».
Ο εμπειρογνώμονας δήλωσε στο BBC ότι είχε προτρέψει επανειλημμένα την εταιρεία να αναζητήσει πιστοποίηση για το συγκεκριμένο υποβρύχιο πριν χρησιμοποιηθεί για τουριστικές περιηγήσεις, καθώς δεν ήταν ποτέ πιστοποιημένο ή ταξινομημένο.
«Μέχρι να ταξινομηθεί, να δοκιμαστεί και να γίνει αποδεκτό, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για τουριστικές επιχειρήσεις βαθιάς κατάδυσης», είχε γράψει σε ένα email.
«Σας παρακαλώ να δείξετε τη δέουσα προσοχή στις δοκιμές και τις θαλάσσιες επιχειρήσεις σας και να είστε πολύ, πολύ συντηρητικοί», πρόσθεσε. «Όσο κι αν εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, δυνητικά θέτετε σε κίνδυνο έναν ολόκληρο κλάδο».
Στην απάντησή του λίγες μέρες αργότερα, ο Στόκτον Ρας, ο οποίος ήταν μεταξύ των πέντε επιβατών που έχασαν τη ζωή τους όταν το υποβρύχιο διαλύθηκε στο βυθό κατά τη διάρκεια μιας κατάδυσης στο ναυάγιο του Τιτανικού, υπερασπίστηκε την επιχείρησή του.
Είπε ότι η «μηχανολογική, καινοτόμος προσέγγιση της OceanGate… έρχεται αντιμέτωπη με την υποβρύχια ορθοδοξία, αλλά αυτή είναι η φύση της καινοτομίας».
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ανταλλαγής των emails, ο Ρας υπερασπιζόταν τα διαπιστευτήριά του και αμφισβητούσε το υπάρχον πλαίσιο σχετικά με τις αποστολές βαθέων υδάτων.
Είχε πει ότι «οι παράγοντες του κλάδου» προσπαθούσαν να εμποδίσουν «νεοεισερχόμενους να εισέλθουν στη μικρή υπάρχουσα αγορά τους».
«Έχω τα προσόντα για να κατανοήσω τους κινδύνους και τα ζητήματα που σχετίζονται με την υποθαλάσσια εξερεύνηση σε ένα νέο όχημα», έγραψε.
Η τεταμένη ανταλλαγή emails έληξε αφού οι δικηγόροι της OceanGate απείλησαν να κινηθούν νομικά.
Ο Στόκτον Ρας ίδρυσε την OceanGate το 2009 και η εταιρεία πρόσφερε στους πελάτες την ευκαιρία να ζήσουν ένα ταξίδι στα βάθη της θάλασσας, συμπεριλαμβανομένου του ναυαγίου του Τιτανικού, στην τιμή των 250.000 δολαρίων.
Η εταιρεία δεν έχει ακόμη σχολιάσει την ανταλλαγή των email.
«Ακατάλληλο υλικό κατασκευής»
Την ίδια στιγμή, οι ειδικοί αμφισβητούσαν την ασφάλεια του υποβρυχίου, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ρυθμίζονται οι αποστολές βαθέων υδάτων του ιδιωτικού τομέα.
Είχαν εκφραστεί ανησυχίες σχετικά με τον πειραματικό σχεδιασμό του Titan και το υλικό από ανθρακονήματα που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του.
Ο ΜακΚάλουμ ήταν μεταξύ δεκάδων εμπειρογνωμόνων και ειδικών του κλάδου που υπέγραψαν μια επιστολή το 2018 προς τον Ρας, στην οποία τον προειδοποιούσαν ότι η προσέγγιση της OceanGate θα μπορούσε να οδηγήσει σε «καταστροφικά» προβλήματα.
«Η βιομηχανία προσπαθούσε εδώ και αρκετά χρόνια να πείσει τον Στόκτον Ρας να σταματήσει το πρόγραμμά του για δύο λόγους», δήλωσε στο BBC την Παρασκευή.
«Το ένα είναι ότι οι ίνες άνθρακα δεν είναι αποδεκτό υλικό», είπε. «Το άλλο είναι ότι αυτό ήταν το μόνο υποβρύχιο στον κόσμο που εκτελούσε εμπορικές διαδρομές, χωρίς να είναι ταξινομημένο από ανεξάρτητο πρακτορείο».
Τα υποβρύχια μπορούν να πιστοποιηθούν ή να «ταξινομηθούν» από ναυτιλιακούς οργανισμούς, όπως το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας (ABS) ή το DNV (ένας παγκόσμιος οργανισμός διαπίστευσης με έδρα τη Νορβηγία) ή το Lloyd’s Register.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι το όχημα πρέπει να πληροί ορισμένα κριτήρια σε θέματα όπως η σταθερότητα, η αντοχή, η ασφάλεια και οι επιδόσεις. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία δεν είναι υποχρεωτική.
Σε μια ανάρτηση ιστολογίου το 2019, η OceanGate είχε δηλώσει ότι ο τρόπος που είχε σχεδιαστεί το Titan ήταν εκτός του αποδεκτού συστήματος, αλλά «αυτό δεν σημαίνει ότι η OceanGate δεν πληροί τα απαραίτητα κριτήρια».
«Του άρεσε να σκέφτεται έξω από το κουτί»
«Ο Στόκτον φανταζόταν τον εαυτό του ως κάπως άτακτο επιχειρηματία», είπε ο ΜακΚάλουμ. «Του άρεσε να σκέφτεται έξω από το κουτί, δεν του άρεσε να περιορίζεται από κανόνες. Αλλά υπάρχουν κανόνες και μετά υπάρχουν οι αρχές της ορθής μηχανικής και οι νόμοι της Φυσικής».
«Κανείς δεν έπρεπε να έχει ταξιδέψει με το υποβρύχιο Titan».
«Αν απομακρυνθείς από τις αρχές της ορθής μηχανικής, οι οποίες βασίζονται όλες σε σκληρή εμπειρία, υπάρχει ένα τίμημα που πρέπει να πληρώσεις και πρόκειται για ένα τρομερό τίμημα», είπε.
«Δεν πρέπει να επιτραπεί να συμβεί ποτέ ξανά. Δεν θα έπρεπε να είχε επιτραπεί να συμβεί ούτε αυτή τη φορά», κατέληξε.
Πηγή: BBC