Δύο τηλεχειριζόμενα βαθυσκάφη ROV έχουν επιστρατευτεί για την επιχείρηση έρευνας του χαμένου υποβρυχίου Titan, όπως ανακοίνωσε η ακτοφυλακή των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία επισημαίνει ότι η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης παραμένει ενεργή.
Η περιοχή που σαρώνεται από αεροσκάφη, πλοία και άλλο εξοπλισμό έχει επεκταθεί για να καλύψει περίπου 10.000 τετραγωνικά μίλια ωκεανού, ενώ, όπως τονίζουν οι εμπειρογνώμονες, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πραγματικά αν έχουν όντως τελειώσει τα αποθέματα οξυγόνου στο μοιραίο υποβρύχιο.
Το Victor 6000, το οποίο λειτουργεί από το γαλλικό ερευνητικό σκάφος Atalante, έχει ήδη κατέβει στον πυθμένα της θάλασσας και μεταδίδει εικόνες στην επιφάνεια, ενώ παράλληλα διαθέτει δύο μηχανικούς βραχίονες που μπορούν να εκτελέσουν εξαιρετικά ευαίσθητους ελιγμούς, όπως το κόψιμο ή την αφαίρεση συντριμμιών.
Τα φώτα και οι κάμερες που διαθέτει το Victor 6000 θα επιτρέψουν στην ομάδα του Atalante να δει σε πραγματικό χρόνο τί βρίσκεται στον πυθμένα του ωκεανού σε απόσταση περίπου ισοδύναμη με ένα μικρό γήπεδο τένις.
Το δεύτερο ισχυρό ROV, η Juliet, μεταφέρθηκε στο σημείο από το Τζέρσεϊ και στο παρελθόν είχε περάσει περίπου 200 ώρες εξερευνώντας το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το υποβρύχιο θα μπορούσε να βρίσκεται σε εξαιρετικά βαθιά νερά καθώς είναι ικανό να φτάσει σε βάθος 4.000 μέτρων – αρκετό για να φτάσει στο ναυάγιο του Τιτανικού που βρίσκεται στα 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Τα σήματα ραδιοφώνου και GPS δεν μπορούν να ταξιδέψουν μέσα στο νερό, επομένως χρησιμοποιούνται τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV) για την αναζήτηση.
Ποια σκάφη επιχειρούν
Η επιχείρηση έρευνας απαρτίζεται από αμερικανικές και καναδικές ναυτικές και εμπορικές εταιρείες βαθέων υδάτων, οι οποίες βοηθούν την επιχείρηση διάσωσης στη Βοστόνη της Μασαχουσέτης. Τα σκάφη που επιχειρούν είναι τα εξής:
Deep Energy: Εμπορικό σκάφος τοποθέτησης καλωδίων με δύο ROV που μπορούν να λειτουργήσουν μέχρι τα 3.000 μέτρα.
Atlantic Merlin: Καναδικό πλοίο ανεφοδιασμού ανοικτής θαλάσσης με σύστημα βαρούλκου μήκους 4.000 μέτρων. Φέρει ROV αλλά είναι άγνωστο μέχρι ποιο θαλάσσιο βάθος μπορούν να λειτουργήσουν.
Skandi Vinland: Υποθαλάσσιο υποστηρικτικό σκάφος με δύο ROV αλλά είναι άγνωστο πόσο βαθιά μπορούν να λειτουργήσουν.
L’Atalante: Γαλλικό πλοίο το οποίο χειρίζεται το ROV Victor 6000 στο βάθος των συντριμμιών του Τιτανικού.
Horizon Arctic: Εμπορικό σκάφος φορτωμένο με εξοπλισμό υποστήριξης.
Glace Bay: Καναδικό ναυτικό πλοίο που μεταφέρει θάλαμο αποσυμπίεσης και έτοιμο να παράσχει ιατρική βοήθεια.
John Cabot: Επιστημονικό ερευνητικό σκάφος με δυνατότητες αναζήτησης σόναρ που λειτουργεί από την Καναδική Ακτοφυλακή.
Οι ήχοι δεν μπόρεσαν να εντοπιστούν
Οι πιθανότητες να βρεθεί κάτι στον πυθμένα της θάλασσας χρησιμοποιώντας ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα (ROV), εξαρτώνται από το πόσο στενά μπορεί να οριστεί η περιοχή αναζήτησης, σύμφωνα με το γεωφυσικό θαλασσών Ρομπ Λάρτερ.
«Όλοι έχουμε δει τις αναφορές των ήχων που έχουν εντοπιστεί», είπε στη συνέντευξη Τύπου νωρίτερα σήμερα το πρωί.
«Αλλά το γεγονός ότι η περιοχή αναζήτησης είναι ακόμα τόσο μεγάλη φαίνεται να δείχνει ότι κανείς δεν μπόρεσε με σιγουριά να εντοπίσει από πού προέρχονται αυτοί οι ήχοι».
Ο εμπειρογνώμονας έρευνας και διάσωσης υποβρυχίων Φρανκ Όουεν, Frank Owen το περιέγραψε ως «διασταυρούμενη επιδιόρθωση» στον ήχο.
«Είναι σαν να χτυπάς ένα κούτσουρο, αντί να χτυπάς ένα κουδούνι, είναι λιγότερο δυνατό και πιο πνιχτό, επομένως δεν είναι καθαρός θόρυβος. Αυτό μπορεί να μην διαδοθεί μέσα στο νερό οπουδήποτε κοντά».
Υπενθυμίζεται ότι η επαφή με το υποβρύχιο, στο οποίο επέβαιναν πέντε άτομα, χάθηκε την Κυριακή καθώς κατέβαινε στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Πηγή: BBC