Φωτογραφικό υλικό και γνωματεύσεις τόσο από το Γενικό Χημείο του Κράτους, όσο και από άλλες υπηρεσίες περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου.
Στο πολυσέλιδο πόρισμα, το οποίο παραδόθηκε σήμερα στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, περιλαμβάνεται και η ανάλυση δεδομένων του καταγραφικού, το οποίο εστάλη σε ειδική υπηρεσία στην Αθήνα, μετά την αποτυχημένη απόπειρα ανάλυσης δεδομένων από Ιταλούς εμπειρογνώμονες.
Σύμφωνα με πληροφορίες το καταγραφικό ήταν απενεργοποιημένο από το καλοκαίρι του 2018.
Παράλληλα, ο εφέτης ανακριτής πρόκειται να καλέσει τις επόμενες ημέρες επιβάτες της αμαξοστοιχίας, οι οποίοι συμμετείχαν στην διάσωση και την βοήθεια άλλων επιβατών, ώστε να συνεισφέρουν στην έρευνα της υπόθεσης, ενώ ο δικηγόρος του αποθανόντος μηχανοδηγού ζήτησε από τις δικαστικές αρχές όλες τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που έγιναν το βράδυ της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος.
Προθεσμία για απολογία
Στο μεταξύ, νέα προθεσμία για τις 10 Ιουλίου έλαβε ο διευθυντής Γενικής Διεύθυνσης Συντήρησης Ηλεκτρομηχανικών Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ, Ζαχαρίας Στουρνάρας, προκειμένου να απολογηθεί μετά τη δίωξη που έχει ασκηθεί εναντίον του και εναντίον άλλων τεσσάρων διευθυντικών στελεχών και διευθυντών του ΟΣΕ, με την κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορία της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων, αλλά διά παραλείψεως.
Ευθύνες στον σταθμάρχη
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα διαπιστώνει ευθύνες στον 59χρονο σταθμάρχη, καθώς δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Τονίζεται επίσης ότι μετά την διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμού, για τον οποίο διαπιστώνεται ότι έχει εμβέλεια περίπου 1400 μέτρα στην γραμμή ανόδου και περίπου 2000 μέτρα στην γραμμή καθόδου.
Επίσης διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας, (από την γραμμή ανόδου στην γραμμή καθόδου).
Χωρίς τηλεδιοίκηση και συστήματα ασφαλείας
Σύμφωνα με πληροφορίες στο πόρισμα επισημαίνεται ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί. Δεν λειτουργούσε δηλαδή η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και η φωτοσήμανση που θα απέτρεπαν το συμβάν.
Η αιτία της φωτιάς
Τέλος, στο πόρισμα καταλήγει ότι η φωτιά προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, όπως ξύλινη επένδυση, υφασμάτινα καθίσματα, κ.λπ
Επίσης, φαίνεται να προκύπτει ότι και οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν εντός ορίων ταχύτητας.
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφαλείας, η σιδηροδρομική γραμμή στο σημείο της σύγκρουσης φαίνεται να είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της με αρ. 10005/2007 σύμβασης χωρίς όμως να έχει παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα και να έχει πιστοποιηθεί η λειτουργία τους.
Επίσης, δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση τόσο στη γραμμή ανόδου όσο και στη γραμμή καθόδου, ενώ τα συστήματα GSM R χρησιμοποιούνται μόνο από τα σταθμαρχεία και όχι από τις αμαξοστοιχίες.