Ήταν 2012, σαν σήμερα, όταν ο πλανήτης παγώνει στην είδηση του θανάτου της Ντόνα Σάμερ. Έπασχε από καρκίνο στους πνεύμονες αλλά είχε φροντίσει να μην μαθευτεί στα μέσα ενημέρωσης. Μάλιστα οι φήμες την ήθελαν να προσπαθεί να ολοκληρώσει ένα καινούργιο άλμπουμ.
Από τη Βοστόνη στο Μόναχο και τα πρώτα τραύματα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βοστόνη σε μια βαθύτατα χριστιανική οικογένεια. Το πραγματικό της όνομα ήταν ΛαΝτόνα Άντριαν Γκέινς. Άρχισε να τραγουδά σε μικρή ηλικία μουσική γκόσπελ στη χορωδία της ενορίας της. Αλλά με την έκρηξη της ροκ και ψυχεδελικής μουσικής ανακαλύπτει τα αγαπημένα της ακούσματα.
Άλλωστε από μικρή ήθελε να γίνει τραγουδίστρια, απόφαση που την έφερε σε σύγκρουση με την οικογένειά της.
Γενικώς το νεαρό κορίτσι είχε προβλήματα με την αποδοχή από τους υπόλοιπους Γκέινς. Ίσως και αυτός να ήταν ο λόγος που αν και Αμερικάνα, που ζούσε στη χώρα της μουσικής βιομηχανίας, προτίμησε να πάει στη Γερμανία για να παίξει έναν από τους βασικούς γυναικείους ρόλους στο μιούζικαλ Hair. Έτσι ελαφρά τη καρδία πηγαίνει στο Μόναχο.
Στη γερμανική πόλη προκύπτουν γνωριμίες και έρωτας. Ο τελευταίος εμφανίζεται με τη μορφή του Αυστριακού ηθοποιού Χέλμουτ Ζόμερ, με τον οποίο απέκτησε μία κόρη, τη Μίμι Ζόμερ, το 1973. Το ζευγάρι χώρισε σύντομα, εξαιτίας του δεσμού της Σάμερ με τον Γερμανό ζωγράφο Πέτερ Μιλντόρφερ. Κράτησε, όμως, το επίθετο του πρώην συζύγου της και το «αγγλοποίησε» σε Σάμερ.
Ο ζωγράφος όμως την κακοποιεί πολλές φορές. Μάλιστα κάποια άρθρα έκαναν λόγο ακόμα και για εισαγωγή της σε νοσοκομείο.
Τα βογκητά της επιτυχίας
Οι παραγωγοί διαπιστώνουν την πολύ καλή φωνή της και ηχογραφεί ένα δίσκο που περνάει στο ντούκου. Κάνει φωνητικά στο γκρουπ Three Dog Night. Εκεί γνωρίστηκε με τον παραγωγό Τζόρτζιο Μοροντέρ με αυτόν κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο Lady of the Night, που γνώρισε περιορισμένη επιτυχία στην Ευρώπη, με το τραγούδι «The Hostage».
To 1975 γνώρισε την πρώτη της μεγάλη επιτυχία, με το τραγούδι «Love You Love You Baby», ένα ερωτικό τραγούδι με στεναγμούς και βογκητά, που πολλοί ραδιοφωνικοί σταθμοί αρνήθηκαν να παίξουν. Και όχι μόνο.
Το περιοδικό ΤΙΜΕ, αποκάλεσε το τραγούδι «έναν μαραθώνιο 22 οργασμών» και το BBC το απαγόρευσε, γεγονός που αποτέλεσε την καλύτερη διαφήμιση γι’ αυτό.
«Όλοι με ρωτάνε αν ήμουν μόνη μου στο στούντιο και αν άγγιζα τον εαυτό μου όταν τραγουδούσα», είχε δηλώσει η Σάμερ. «Ναι, ήμουν μόνη μου στο στούντιο και είχα το χέρι μου στο γόνατό μου. Ίσως βέβαια βοήθησε ότι φαντασιωνόμουν το αγόρι μου τον Πίτερ»…
Το «Love To Love You», έγινε τεράστια επιτυχία, αλλά η ίδια δεν αισθανόταν άνετα. Σχεδόν ντρεπόταν για ένα τραγούδι με βογκητά. Ήταν και βαθιά θρησκευόμενη, οπότε… Πάντως όπως έχει γραφτεί η ίδια δεν το τραγούδησε ποτέ σε συναυλία, με τη δικαιολογία ότι ήταν δύσκολη η ενορχήστρωσή του.
Η βασίλισσα έχει θέματα
Η ντίσκο , μπορεί σήμερα να θεωρείται κομμάτι της μουσικής κουλτούρας των 70s, όμως στην εποχή της είχε να αντιμετωπίσει την απαξίωση των κριτικών και των ροκ μουσικών, αλλά και την άρνηση των ραδιοφωνικών σταθμών να την παίζουν. Την ίδια απαξίωση είχαν και οι τραγουδιστές που τη στήριξαν.
Στην αρχή οι κριτικοί έκαναν σχόλια για την Ντόνα Σάμερ τύπου: καλή φωνή, σκουπίδια τραγούδια.
Οι επιτυχίες διαδέχονται η μια την άλλη και το τραγούδι της «Last Dance» κερδίζει Όσκαρ. Από την άλλη το album της Bad girls αξιώνεται πρώτη φορά καλών κριτικών.
Η Ντόνα Σάμερ όμως δεν αισθανόταν άνετα. Ήθελε να τραγουδήσει άλλα πράγματα. Και της δόθηκε η ευκαιρία όταν άλλαξε δισκογραφική. Μόνο που η μεγάλη επιτυχία έχει και τα προβλήματά της. Όπως το να μην σε δέχεται το κοινό, όταν πας να κάνεις κάτι διαφορετικό. Και η τραγουδίστρια, δεν ήξερε τι ακριβώς ήθελε να κάνει. Και άρχισε να κυκλοφορεί μια σειρά από αδιάφορα τραγούδια, που σιγά-σιγά την έκαναν να πέσει από την κορυφή. Είχε αλλάξει και η δεκαετία και είχαν αρχίσει να βγαίνουν νέα ονόματα και νέες μουσικές. Και η Σάμερ γίνεται σιγά-σιγά μια έκπτωτη βασίλισσα.
Οι δηλώσεις που έφεραν την καταστροφή
Μπορεί το κοινό να έβλεπε μια σέξι τραγουδίστρια που έπαιζε με την εικόνα της, αλλά στην πραγματικότητα η Σάμερ ήταν συντηρητική και θρησκευόμενη. Και αυτό φάνηκε σε μια συνέντευξη που έδωσε την περίοδο που η Αμερική και όλος ο πλανήτης σιγά-σιγά άρχιζε να βιώνει τον εφιάλτη του AIDS. Τότε είχε δηλώσει:
«Ο Θεός έκανε τον Αδάμ και την Εύα, όχι τον Αδάμ και τον Στιβ. Το AIDS είναι το αντίτιμο που πληρώνουν οι γκέι για τις πράξεις τους».
Το να κάνει αυτές τις δηλώσεις η βασίλισσα της ντίσκο, μιας μουσικής που στηρίχτηκε από την γκέι κοινότητα ήταν τουλάχιστον προσβλητικό. Και παρόλο το νέο συντηρητισμό που επικρατούσε τότε στην Αμερική, το κοινό της γύρισε την πλάτη.
https://www.youtube.com/watch?v=1GlJ1lFvkK4
Η ίδια ως το τέλος της ζωής της επέμενε ότι παραποιήθηκαν οι δηλώσεις της, ενώ το 1989 όχι μόνο ζήτησε να τραγουδήσει σε pride που γινόταν αλλά είχε δηλώσει σε συνέντευξή της ότι δεν μπορούσε να μιλήσει εναντίον της γκέι κοινότητας, αφού είχε πολλούς γκέι συνεργάτες.
Το άλμπουμ που βγήκε τρία χρόνια μετά τις φερόμενες ως δηλώσεις της, ήταν καταστροφή. Η ίδια έκανε απίστευτα ντιβιλίκια, απαξίωσε τραγούδια που έγιναν τεράστιες επιτυχίες όπως το «I’ve had the time of my life» –το βραβευμένο τραγούδι από την ταινία Dirty dancing– πέταγε ιδέες για βίντεο κλιπ και έφτασε στο σημείο να συνεργάζεται με τους παραγωγούς ποπ ονομάτων της εποχής, για να γνωρίσει επιτυχία.
«Γύρνα πίσω ή έστω τηλεφώνα»
Το 1991 κυκλοφόρησε το album Mistaken iddenity, που ήταν σαν να μην κυκλοφόρησε. Ξεχάστηκε αμέσως και ούτε γνώρισε καμία επιτυχία. Η Σάμερ αποφασίζει να αποσυρθεί από τη μουσική. Όχι επίσημα, αλλά απομακρύνεται. Άλλωστε έχει μείνει και χωρίς δισκογραφική. Αρχίζει και ασχολείται με τη ζωγραφική επαγγελματικά.
Αλλά η χορευτική μουσική επιστρέφει και η ντίσκο αρχίζει να κερδίζει την αναγνώριση που της άξιζε. Και μπορεί οι ντισκοτέκ να αντικαταστάθηκαν από κλαμπ, αλλά παίζανε και τα παλιά. Τα άλμπουμ των 70s της Σάμερ αρχίζουν να κυκλοφορούν σε cd. Τα κομμάτια της γίνονται διασκευές ή remix και η νέα γενιά αρχίζει να αναρωτιέται τι απέγινε η Ντόνα Σάμερ που άκουγαν οι γονείς τους.
Και από εκεί που ήταν ξεχασμένη, αρχίζουν εκ νέου οι προτάσεις. Για εμφανίσεις ακόμα και για τα νεοσύστατα τότε αμερικάνικα talent show που βγάζουν στην επιφάνεια μεγάλα αστέρια του παρελθόντος. Και ένα από αυτά η Ντόνα Σάμερ.
Η άλλη όψη
Το 2008 κυκλοφορεί νέο album, ύστερα από 17 χρόνια που πηγαίνει συμπαθητικά σε πωλήσεις και κριτικές. Παράλληλα όμως με την επιστροφή της βιώνει και την προσωπική της τραγωδία με τον καρκίνο.
Οι βιογράφοι πάντως αναφέρουν ότι η ίδια πίστευε ότι ο καρκίνος προκλήθηκε από την σκόνη των κτηρίων που έπεσαν με την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.
11 χρόνια μετά, ούτε τα σπουδαία τραγούδια της, ούτε η ίδια σαν περσόνα έχει ξεχαστεί. Η ζωή της έγινε θεατρικό έργο, κυκλοφόρησαν βιογραφίες και ντοκιμαντέρ. Και ποιος ξέρει τι άλλο θα ακολουθήσει για αυτή την σπουδαία φωνή που άλλαξε την μουσική αλλά και που κόντεψε να χαθεί από τις εμμονές και την αυτοκαταστροφική της φύση.
Σπύρος Δευτεραίος