Για την άνευ ουδενός ηθικού φραγμού και ορίων γενοκτονική συμπεριφορά των Νεότουρκων και των κεμαλιστών απέναντι στο χριστιανικό στοιχείο του Πόντου –αφού έβαλαν πρωτίστως στο στόχαστρό τους την εξολόθρευση των γυναικών, ώστε να μειωθούν ή ακόμα και να σταματήσουν οι νέες γεννήσεις–, αλλά και για τα νομικά και ιστορικά επιχειρήματα που τεκμηριώνουν ακράδαντα ότι αυτό που διαπράχθηκε, ήταν ξεκάθαρα μία γενοκτονική ενέργεια και πολιτική, θα μιλήσουν οι εισηγητές της στρογγυλής τραπέζης που αναφέρεται στον Πόντο και γίνεται στο πλαίσιο του 42ου Πανελλήνιου Ιστορικού Συνεδρίου της Ελληνικής Ιστορικής Εταιρείας.
Οι εργασίες του ιστορικού συνεδρίου αρχίζουν την Τετάρτη 10 Μαΐου, στις 19:00, στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης (Μέγαρο Μπίλλη, πλατεία Ιπποδρομίου).
Η πρώτη συζήτηση του συνεδρίου, που διοργανώνει η Ελληνική Ιστορική Εταιρεία σε συνεργασία με τον Τομέα Αρχαίας Ελληνικής και Ρωμαϊκής, Βυζαντινής και Μεσαιωνικής Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Δήμο Θεσσαλονίκης, έχει τίτλο Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου: Ιστορική, νομική και γενοκτονολογική προσέγγιση.
Το συντονισμό της στρογγυλής τραπέζης θα έχει ο επίκουρος καθηγητής της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ Κυριάκος Χατζηκυριακίδης. Εισηγητές θα είναι ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Κωνσταντίνος Φωτιάδης, ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Νικόλαος Ζάικος και ο δρ Ιστορίας, Θεοδόσης Κυριακίδης.
Η σκληρή γυναικοκτονία στον Πόντο
Το θέμα της ιδιαίτερα σκληρής γυναικοκτονίας που προχώρησαν Νεότουρκοι και κεμαλιστές στα εδάφη του Πόντου, στο πλαίσιο της ευρύτερης Γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, θα αναπτύξει ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης κατά τη διάρκεια του συνεδρίου.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο pontosnews.gr, «πρώτιστος στόχος όλων των φασιστικών κυβερνήσεων και των γενοκτονικών μηχανισμών είναι η πηγή της ζωής, την οποία στην ουσία αποτελεί η γυναίκα. Νεότουρκοι και κεμαλιστές έβαλαν σκοπό να τις εξαφανίσουν, ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας νέων γενεών. Έχω άπειρα ντοκουμέντα, όχι μόνο στο 14τομο έργο μου αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα βιβλία μου, τα οποία αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι Νεότουρκοι και κεμαλιστές δεν έδειξαν σεβασμό και έλεος σε καμία γυναίκα αλλά και στα παιδιά. Στην εισήγησή μου θα σταθώ σε αυτό το κομμάτι της Γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, το οποίο πρέπει να το αναδείξουμε», τονίζει ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
«Ατιμώρητο, μαζικό έγκλημα η Γενοκτονία»
Ως ένα «ατιμώρητο, μαζικό έγκλημα» χαρακτηρίζει τη Γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού ο καθηγητής Διεθνούς Δικαίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Νικόλαος Ζάικος, που υπογραμμίζει ότι γενικώς οι Γενοκτονίες έχουν χαρακτηριστεί από τα διεθνή δικαστήρια ως «έγκλημα των εγκλημάτων», αφού έχουν τεράστια βαρύτητα.
«Δεν υπάρχει κοινή αντίληψη μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας πάνω στο θέμα αυτό. Η επίσημη και καταγεγραμμένη θέση της Τουρκίας είναι ότι ουδέποτε διεπράχθη Γενοκτονία στο έδαφός της με θύματα Έλληνες και Αρμένιους. Επίσης, με επιχειρήματα θα προσπαθήσω να καταρρίψω τον ισχυρισμό κάποιων που αμφισβητούν ότι πράγματι έγινε Γενοκτονία στον Πόντο», λέει ο Νικόλαος Ζάικος.
Επισημαίνει μάλιστα πως τα τραγικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στον Πόντο, εμπίπτουν στα όσα έχει πει ο Πολωνοεβραίος νομικός Ράφαελ Λέμκιν, προκειμένου να χαρακτηρίσει τι είναι μία Γενοκτονία.
«Ως νομικός η άποψή μου είναι αυτή. Όμως, δυστυχώς, για τη διεθνή κοινότητα η Γενοκτονία που υπέστη ο ποντιακός ελληνισμός είναι μία αθέατη, μία άγνωστη τραγική ιστορία. Δεν έχει καταλάβει ακόμα ο κόσμος σε διεθνές επίπεδο τι συνέβη στον Πόντο. Πρέπει να προχωρήσουμε σε περισσότερη έρευνα και ενημέρωσή τους, με ιστορικά στοιχεία και επιστημονικά επιχειρήματα», καταλήγει ο Νικόλαος Ζάικος.
«Οι Γενοκτονίες δεν έχουν πάντοτε τον ίδιο σκοπό»
Στη μεθοδολογία των γενοκτονιών, καταλήγοντας στο ότι πραγματοποιούνται λίγο-πολύ με ίδιους τρόπους, αλλά δεν έχουν όλες τον ίδιο σκοπό, θα αναφερθεί στην εισήγησή του ο δρ Ιστορίας Θεοδόσης Κυριακίδης.
«Η εισήγησή μου θα αποτελέσει μία θεωρητική προσέγγιση της μεθοδολογίας των Γενοκτονιών, ώστε να καταλάβουμε καλύτερα το έγκλημα που διεπράχθη. Οι γενοκτονίες έχουν συγκεκριμένα και κοινά βήματα. Υπάρχουν αυτοί που τις προετοιμάζουν και τις διοργανώνουν και αυτοί που τις εκτελούν με κάποιους τρόπους. Αυτά αποτελούν μία κοινοτοπία. Υπάρχουν, όμως και οι σκοποί που θέλουν να επιτύχουν οι γενοκτόνοι και αυτοί δεν είναι πάντοτε ίδιοι. Επίσης, στην ομιλία μου θα παρουσιάσω έναν κατάλογο των γενοκτονιών και τα είδη γενοκτονίας που έχουν καταγραφεί», λέει ο Θεοδόσης Κυριακίδης.
Ο στόχος της γενοκτονίας που διέπραξαν Νεότουρκοι και κεμαλιστές, σημειώνει, ήταν η δημιουργία ενός έθνους-κράτους με μουσουλμανικό πληθυσμό και άρα μονόδρομος ήταν η εξολόθρευση του χριστιανικού στοιχείου. «Παράλληλα, έχουν καταγραφεί αποικιακές γενοκτονίες, ενώ το Ολοκαύτωμα των Εβραίων από τους Ναζί αποτελούσε μία αναδιοργανωτικής μορφής γενοκτονία, αφού είχε ως στόχο να αναδιοργανωθεί η κοινωνία με την Άρια φυλή και άρα έπρεπε να εξολοθρευτούν οι Εβραίοι. Η κάθε γενοκτονία διαπράττει εξολόθρευση ενός πληθυσμού, όμως, είναι διαφορετικοί οι απώτεροι στόχοι», καταλήγει ο Θεοδόσης Κυριακίδης.
- Διαβάστε το πρόγραμμα του ιστορικού συνεδρίου:
Ρωμανός Κοντογιαννίδης