Δίπλα στο όνομα του Κώστα Γκουσγκούνη δεσπόζουν τίτλοι όπως «Βασιλιάς του σεξ» ή «Μεγάλος Έλληνας πορνοστάρ». Μάλιστα του χρεώνουν ατάκες που δεν είπε, αλλά και ταινίες στις οποίες δεν έπαιξε. Όσο για τον χαρακτηρισμό πορνοστάρ, με μία και… μισή ταινία του είδους, δύσκολα κάποιος θεωρείται πρωταγωνιστής.
Πάμε να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα, έναν ακριβώς χρόνο μετά το θάνατό του.
Τα όρια της… τέχνης
Είναι άλλο η ερωτική ταινία και άλλο το πορνό, και δη το σκληρό. Στην πρώτη μπορεί να βλέπουμε πράξη –ενίοτε και να γίνεται–, αλλά ο φακός δεν δείχνει την πράξη, ούτε γεννητικά όργανα. Σε αντίθεση βέβαια με το πορνό.
Με βάση αυτόν τον κανόνα, ο Κώστας Γκουσγκούνης γύρισε 1½ ταινία για ενηλίκους.
Η μία προβλήθηκε μόνο στα σινεμά που έπαιζαν πορνό και είχε τον τίτλο Ηδονοβλεψίας (1984) – ήταν μάλιστα η τελευταία ταινία στην οποία είχε ρόλο πρωταγωνιστή. Οι άλλες στις οποίες είχε πρωταγωνιστήσει παλαιότερα ήταν ερωτικού περιεχομένου, όχι πορνό. Μετά από τον Ηδονοβλεψία εμφανίστηκε μεν σε κάποια φιλμ –όπως το… κουλτουρέ Ράδιο Μόσχα του Νίκου Τριανταφυλλίδη–, όμως ήταν άλλου είδους.
Όσο για τη μισή ταινία; Ήταν ένα DVD της Sirina λίγο μετά το «θρίαμβο» της Τζούλιας Αλεξανδράτου. Λεγόταν Next porn model, μια παράφραση του τίτλου του γνωστού ριάλιτι. Εκεί ο Γκουσγκούνης υποδυόταν ένα μέλος της κριτικής επιτροπής. Οι ερωτήσεις και οι ατάκες του ήταν μεν hard, αλλά ο άνθρωπος δεν είχε άλλου είδους δράση.
Οι επιδόσεις επί σκηνής
Έτερος μύθος που ακολουθούσε –και ακολουθεί– τον Κώστα Γκουσγκούνη είναι ότι είχε ανέβει στη σκηνή ερωτικού σινεμά της δεκαετίας του ’80 και είχε συμμετάσχει σε προσχηματική παράσταση με ζωντανές ερωτικές σκηνές. Σε ένα βιβλίο μάλιστα έχει γραφτεί ότι το «σενάριο» ήθελε κάποιους ναυτικούς να ναυαγούν σε ένα νησί όπου μένουν μόνο γυναίκες. Και η συνέχεια γίνεται κατανοητή…
Η προσέλευση του κόσμου ήταν αθρόα. Στο ίδιο κεφάλαιο του βιβλίου αναφέρεται ότι κάποια στιγμή ο Γκουσγκούνης αποχώρησε από την «παράσταση» και ο παραγωγός για να μην χάσει κόσμο έδωσε το ρόλο του σε άλλον, με τον ίδιο σωματότυπο και καράφλα, όπως ο Λαρισαίος πρωταγωνιστής. Όταν έγινε αντιληπτός ο ντουμπλέρ το κοινό δεν ξαναπάτησε και το σόου έληξε.
Έτερη γραπτή μαρτυρία αναφέρει ότι στο στόρι ήταν για ένα ζευγάρι που ερωτοτροπούσε· και έβγαινε ο Γκουσγκούνης και τους πέταγε κάτι κότες. Ζωντανές. Έλεγε και τις ατάκες από τις ταινίες του, και that’s all.
Από τη Λάρισα, στην κάμερα
Ο ηθοποιός γεννήθηκε στη Λάρισα στις 21 Μαρτίου του 1931. Έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας κοντά στον πατέρα του, Μίμη Γκουσγκούνη. Στη συνέχεια μετακόμισε στην Αθήνα, όπου άνοιξε φωτογραφείο στη Λεωφόρο Μεσογείων, στον Χολαργό.
Εκτός όμως από τη φωτογραφική, γοητεία του ασκούσε και η κινηματογραφική κάμερα. Και άρχισε να κάνει περάσματα από ελληνικές ταινίες, αλλά και από μια αμερικανική που γυρίστηκε στην Αθήνα με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μίτσαμ. Στο μεταξύ τελείωνε και τη Δραματική Σχολή του Δημήτρη Ροντήρη.
Και κάπου εκεί εμφανίστηκε ο νεαρός τότε συμπατριώτης του Χρυσόστομος Λιάμπος (ή Κρις Λιάμπος, όπως υπέγραφε πολλές ταινίες του). Και τον έχρισε πρωταγωνιστή σε ταινίες κυρίως αστυνομικές, ή περιπέτειες που είχαν και κάποιες τολμηρές για την εποχή σκηνές.
Οι ταινίες αυτές προβλήθηκαν σε κανονικές αίθουσες, όπου γινόταν χαμός. Το κοινό άναβε λαμπάδες, φώναζε συνθήματα και όταν υπήρχε ερωτική σκηνή –όχι hard– αναφωνούσε: «Άξιος, άξιος».
Οι επώνυμοι φίλοι του
Ανάμεσα στους σκηνοθέτες με τους οποίους συνεργάστηκε ήταν και ο Βασίλης Γεωργιάδης. Είχε εμφανιστεί στην τελευταία του ταινία Συνομωσία στη Μεσόγειο, αλλά και στην τηλεοπτική δουλειά Ο Χριστός ξανασταυρώνεται, στο ρόλο του σεΐζη Αλή Μουχτάρ (ο ιπποκόμος, δήμιος και δεξί χέρι του Αγά).
https://www.youtube.com/watch?v=QDuyzYqy2bg
Στα χρόνια της Μεταπολίτευσης ο Κώστας Γκουσγκούνης υπήρξε γνωστός υποστηρικτής και οπαδός του Ανδρέα Παπανδρέου. Μάλιστα είχε συνδεθεί φιλικά μαζί του, δηλώνοντας: «Δεν έχω συναντήσει ποτέ ξανά τέτοιον άνθρωπο, ακομπλεξάριστο, έξυπνο, ευφυή». Από την πλευρά του ο Παπανδρέου τού είχε προτείνει να πολιτευθεί με το ΠΑΣΟΚ, κάτι που ο ηθοποιός είχε αρνηθεί.
Και βέβαια αξέχαστη παραμένει η κοινή φωτογράφιση που είχε κάνει για το οπισθόφυλλο του πρώτου άλμπουμ των «Μουσικών ταξιαρχιών»: Κώστας Γκουσγκούνης και Τζίμης Πανούσης μαζί. Συλλεκτικό και αξεπέραστο.
Η γυναίκα της ζωής του
Από τη ζωή του φυσικά δεν έλειψαν οι γυναίκες και οι σχέσεις. Παρ’ όλα αυτά είχε δηλώσει ότι ερωτεύτηκε μια φορά στη ζωή του και ότι αυτή τη γυναίκα την παντρεύτηκε δύο φορές, τη δεύτερη μετά το διαζύγιο τους.
Συνολικά ήταν μαζί 50 ολόκληρα χρόνια και ο χαμός της τον βύθισε σε βαθιά μελαγχολία. Μαζί της απέκτησε τη Χαρούλα, η οποία του χάρισε δύο εγγονούς τον Δημήτρη και τον Κώστα.
Πριν από το θάνατό του στις 6 Μαΐου 2022 σε ηλικία 91 ετών, αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας, ενώ είχε νοσηλευθεί και με Covid-19.
Τη γνωστοποίηση του θανάτου του έκανε ο φίλος του Δημήτρης Λουκάκης, ο οποίος στην ανάρτησή του έγραψε ότι πήρε… οδηγίες από τον Κώστα Γκουσγκούνη: «Αυτό είναι το κοστούμι που θα βάλω. Θέλω να με πάτε στη Λούτσα, στο κοιμητήριο Αρτέμιδας, και θέλω το γραφείο κηδειών του φίλου μου στη Λεωφόρο Μεσογείων. Μην στεναχωριέστε, καλή αντάμωση». Τόσο cool.
Σπύρος Δευτεραίος