Σε ιδιαίτερα ικανοποιητικούς ρυθμούς, που φαίνεται ότι θα οδηγήσουν σε επίπεδα πάνω από τα προ πανδημίας, αναμένεται να κινηθεί εφέτος ο τομέας της κρουαζιέρας στη χώρα μας.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ο αριθμός των πλοίων εφέτος που θα πραγματοποιούν αφιξοαναχωρήσεις (home port) από ελληνικά λιμάνια αναμένεται να παρουσιάσει μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στο σύνολο των προορισμών.
Το 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας σε ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε 4.780 και ο αριθμός επιβατών σε 4.629.650 (συμπεριλαμβάνεται και ο τελικός αριθμός των στοιχείων του ΟΛΠ έως τέλος του 2022).
Αντίστοιχα, το 2019 που δεν είχαν ακόμα επιβληθεί τα περιοριστικά μέτρα ο αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων άγγιζε τα 3.979 κρουαζιερόπλοια με 5.552.384 επιβάτες.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας CLIA, μόνο από το λιμάνι του Πειραιά το 2023 αναμένεται να αφιχθούν περισσότερο από ένα εκατομμύριο επιβάτες.
Το 2022 από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 880.416 επιβάτες με 677 κατάπλους κρουαζιερόπλοιων.
Tο 2019 έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια με 1.098.091 επιβάτες.
Το 2023 οι αφίξεις κρουαζιεροπλοίων μόνο στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις να φτάσουν τις 850 εκ των οποίων οι 650 θα είναι home port.
Η Ελλάδα πρωτοστάτησε παγκοσμίως, με τη γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και με την αύξηση του homeporting, που οδήγησε τις εταιρείες κρουαζιέρας να προμηθεύονται τοπικά αγαθά και υπηρεσίες στους λιμένες αφετηρίας και τους επιβάτες να περνούν μεγαλύτερες περιόδους εκεί, διανυκτερεύοντας σε τοπικά ξενοδοχεία.
Ο οικονομικός αντίκτυπος αυξήθηκε επίσης λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Ο κλάδος υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με τις 15.100 από αυτές να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Διεθνής Ένωσης Κρουαζιέρας clia για το 2023 η Βόρεια Αμερική παραμένει η σημαντικότερη αγορά προέλευσης, αλλά ο κλάδος στο σύνολό του έχει σημειώσει σημαντική άνοδο, με τη Μεσόγειο να σημειώνει τεράστια αύξηση και την Καραϊβική να παραμένει ο κορυφαίος προορισμός για τους επιβάτες κρουαζιέρας.
Η ετήσια έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας αποκάλυψε ότι ο παγκόσμιος τουρισμός κρουαζιέρας προβλέπεται φέτος να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα με τον κλάδο να αυξάνεται κατά σχεδόν 20% έως το 2028.
Σύμφωνα με την έκθεση 2023, ο τουρισμός κρουαζιέρας αναμένεται να φτάσει εφέτος στο 106% των επιπέδων του 2019, με 31,5 εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδεύουν παγκοσμίως.
Posidonia Sea Tourism Forum
Το Posidonia Sea Tourism Forum θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη, στις 25-26 Απριλίου 2023, και θα έχει ως κεντρικό θέμα: «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί». Η διοργάνωση θα αποτελέσει κόμβο συζητήσεων για το μέλλον του κλάδου κρουαζιέρας και τη συνεχιζόμενη θετική επίδρασή του στην οικονομία.
Στα πλαίσια του PSTF 2023 θα πραγματοποιηθεί επίσης η πρώτη παρουσίαση της μελέτης κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπόνησαν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμβάλουν στην καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της κρουαζιέρας για την τοπική κοινωνία.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ