Νέα στοιχεία για την τύχη της σύμβασης 717 για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα φέρνει στην επιφάνεια το πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας, το οποίο συντάχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2001 και πρόκειται να προστεθεί στην ογκώδη δικογραφία, 185 σελίδων για την τραγωδία στα Τέμπη.
Αντικείμενου ελέγχου ήταν η εξέταση της υλοποίησης της σύμβασης έργου 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας» και το πόρισμα αναφέρεται στον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και την ανάδοχο κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Τι «είδαν» οι ελεγκτές
Συγκεκριμένα, η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε την ολοκλήρωση του έργου μέσα σε δύο χρόνια, μέχρι δηλαδή τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
Δόθηκαν επτά τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου, όπου εντοπίστηκαν οκτώ παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης.
Παράλληλα, οι επιθεωρητές συμπέραναν ότι:
- Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
- Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών.
- Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
- Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Ειδικά για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Παράλληλα, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι εκτεταμένοι βανδαλισμοί και κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Το προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Καθυστερεί η επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων
Κι άλλο αναμένεται να καθυστερήσει η δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Συγκεκριμένα, αύριο, Δευτέρα, 27 Μαρτίου δεν πρόκειται να επανεκκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού από Αθήνα προς Κιάτο και Αίγιο, αλλά ούτε και τα υπεραστικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, που έχουν διακοπεί προσωρινά.