Τη λειτουργία του τοπικού χειρισμού της διαδρομής στο σταθμαρχείο της Λάρισας παρουσίασε σήμερα το απόγευμα σε δημοσιογράφους ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Μιχάλης Παπαδόπουλος, παρουσία του σταθμάρχη.
«Αυτός ο πίνακας, δηλαδή το τοπικό σύστημα ελέγχου και της χάραξης των διαδρομών λειτουργεί. Σας θυμίζω ότι έχει παραδοθεί από τον Νοέμβριο του 2022. Ένα σύστημα που λειτουργούσε και την νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος. Δυστυχώς δεν χρησιμοποιήθηκε», δήλωσε ο υφυπουργός, παρουσιάζοντας στους δημοσιογράφος τη διαδικασία που τηρείται για τον έλεγχο των αμαξοστοιχιών.
Από την πλευρά του ο σταθμάρχης που βρισκόταν στην αίθουσα του σταθμαρχείου παρουσίασε την διαδικασία και ξεκαθάρισε ότι «αυτό δεν είναι το σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά ο τοπικός χειρισμός της διαδρομής», για να συμπληρώσει πως «η τηλεδιοίκηση βγήκε τελείως εκτός από τον Ιούλιο του 2019, αλλά και μέχρι τότε, υπολειτουργούσε».
Λίγο πριν το τέλος παρουσίασης της διαδικασίας πήρε τον λόγο ξανά ο υφυπουργός, μετά από ερώτηση δημοσιογράφων και είπε πως «η τηλεδιοίκηση όπως έχουμε πει θα είναι έτοιμη περίπου τέλος Σεπτεμβρίου, όμως αυτό το σύστημα, είναι αρκετό για να προλάβει ένα τέτοιο δυστύχημα».
Κ. Καραμανλής: Είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης
«Δεν θα μπω σε διαδικασία πολιτικής αντιπαράθεσης. Ακούστηκαν νούμερα που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ποτέ δεν έγιναν έργα 1 δισ. ευρώ στον σιδηρόδρομο επί ΣΥΡΙΖΑ» τόνισε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής κατά την ομιλία του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σήμερα, προσθέτοντας: «Αυτό έχει σημασία τώρα: Εγώ ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και σας είπα ξεκάθαρα για ποιο λόγο παραιτήθηκα. Λυπάμαι που το λέω αλλά αυτό δεν έχει γίνει πολλές φορές».
Και συμπλήρωσε: «Έκανα μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσω τους τόνους όσο πιο χαμηλά γίνεται παρά τις απίστευτες προκλήσεις που έγιναν εδώ μέσα γιατί δεν θα βοηθούσε η πολιτική αντιπαράθεση. Το τι έγινε και τι όχι με την 717 είναι πλέον ξεκάθαρο. Υπήρχαν δικλίδες ασφάλειας και πρωτόκολλα ασφάλειας. Υπήρχαν. Δυστυχώς, το βράδυ εκείνο δεν ακολουθήθηκαν:
- Είχε την δυνατότητα ο σταθμάρχης να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά. Αυτό είναι δεδομένο. Επέλεξε να το κάνει χειροκίνητα. Ήταν υποχρέωσή του βάσει κανονισμού καθώς εκεί υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης, τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Δεν το έκανε. Έκανε την χάραξη χειροκίνητα το έκανε λάθος έδωσε εντολή παραβίασης κόκκινου σηματοδότηση και έβαλε το τρένο σε λάθος πορεία
- Όφειλε να έχει επικοινωνία με μηχανοδηγούς. Δεν το έκανε.
- Δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως του ΟΣΕ.
- Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο.
- Το χειρότερο που αποτυπώνει την παθογένεια είναι ότι εκεί έπρεπε να υπάρχουν άλλοι δύο σταθμάρχες εως τις 11, οι οποίοι έφυγαν πιο νωρίς».
«Μπορεί να υπάρχουν διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες και θα το κρίνει η δικαιοσύνη και εγώ είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης για να καταθέσω την άποψή μου. Αυτά είναι τα γεγονότα, όπως εγώ τα πιστεύω και τα καταθέτω με ειλικρίνεια» επανέλαβε ο τέως υπουργός Μεταφορών και Υποδομών.
«Παραλάβαμε το 18% της σύμβασης 717 και το προχωρήσαμε στο 70%»
«Παραλάβαμε το έργο της σύμβασης 717 βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%. Δεν παραδόθηκε ποτέ το 67%, ποτέ το 33%, παραδόθηκε λειτουργικό το 18%» είπε ο πρώην υπουργός Μεταφορών για την σύμβαση 717.
«Το 2016 υλοποιήθηκε το 32,69% του έργου από το οποίο μόνο το 18% ήταν λειτουργικό. Από το 2017 έως το 2019 δεν γίνεται απολύτως τίποτα. Από το 2019 έως το 2021 έχουμε φτάσει στο 90% της υλοποίησης αλλά στο 70% της πιστοποίησης» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.
Εξήγησε, δε, ότι «μεταξύ των σταθμών που παρελήφθησαν την τελευταία τριετία είναι και αυτός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022 όπως προκύπτει από το έγγραφο διοικητικής παραλαβής».
Στη συνέχεια ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στα ψεύδη όπως είπε, που έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Πρώτο ψέμα, είπε ο κ. Καραμανλής, ότι «αναφέρουν πως στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Αυτό δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Διέθετε σύστημα από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά όπως έκαναν οι προηγούμενοι. δυστυχώς δεν το έκανε, τη χάραξε χειροκίνητα και ξέχασε ένα κλειδί. Επειδή λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης μπορούσε να δει το τρένο στη λάθος κατεύθυνση για 12 λεπτά αλλά δυστυχώς δεν το έκανε.
Δεύτερο ψεύδος ότι αν λειτουργούσε το σύστημα ΕΤCS το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί, είπε ο κ. Καραμανλής εξηγώντας ότι «από τη στιγμή που ο σταθμάρχης παρέκαμψε το σύστημα και πήγε χειροκίνητα και έδωσε εντολή παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη κανένα σύστημα δεν θα σταματούσε την κίνηση του τρένου. Και το ETCS και η σηματοδότηση θα είχε απενεργοποιηθεί. Με το σύστημα αυτό ναι θα είχε περισσότερες δυνατότητες ο σταθμάρχης, αλλά δεν ξέρουμε να θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα γιατί όλα τα συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους»
«Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR θα είχαμε προλάβει το κακό. Ισχυρίζονται από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι το σύστημα είχε παραδοθεί. Παραλείπουν να πουν ότι έλειπε η απαραίτητη πριν την χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Τα στάδια προχώρησαν την τελευταία τριετία με έγκριση και πιστοποιητικό συμμόρφωσης. Το GSMR τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Το σύστημα αυτό που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται είναι αυτό που χρησιμοποιήθηκε και ακούσαμε τους διαλόγους που έχουν δοθεί σε δημοσιότητα» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.
«Ισχυρίζονται στην αξιωματική αντιπολίτευση ότι έως το 2019 υπήρχε κέντρο ελέγχου που θα απέτρεπε το δυστύχημα. Υποθέτω ότι εννοούν το άτυπο κέντρο στην Καρόλου καθώς πύργος ελέγχου δεν υπήρξε ποτέ. Λειτουργεί και σήμερα χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train που είναι ιδιωτική εταιρεία. Σκοπός του κέντρου ήταν να παρακολουθεί τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Δεν ήταν τίποτε περισσότερο από κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης των δρομολογίων» συνέχισε ο κ. Καραμανλής.
«Διατείνονται ότι μέχρι το 2019 υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης που καταργήθηκε από τη ΝΔ. Καταθέτω στα πρακτικά βάρδιες του 2017, 2018 και 2019 με έναν σταθμάρχη» συνέχισε όσον αφορά τα ψέματα ο πρώην υπουργός Μεταφορών.
Οι δικλίδες ασφαλείας που δεν εφαρμόστηκαν
Ειδικά, δε, για το ότι «δήθεν δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας απαντώ ότι υπήρχαν αλλά αποδείχθηκαν ανεπαρκείς. Δικλίδα ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε. Δικλίδα ήταν ο δεύτερος και τρίτος σταθμάρχης που δεν ήταν στις θέσεις τους. Δικλίδα ήταν ο κανονισμός ασφαλείας του ΟΣΕ που δεν εφαρμόστηκε. ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς γίνονται οι επικοινωνίες για δρομολόγια που δεν ακολουθήθηκαν. Δικλείδα ασφάλειας ήταν η δυνατότητα να μπορεί ο σταθμάρχης επι 12 λεπτά ότι το τρένο κινείται σε λάθος κατεύθυνση. Δυστυχώς ούτε και αυτό το είδε».
Αποκομμένη η δήλωση «Δεν παίζουμε με την ασφάλεια των τρένων» στη Βουλή
«Παίζει και ξαναπαίζει μια αποκομμένη δήλωση, η οποία μιλάει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων» είπε ο Κ. Καραμανλής, διευκρινίζοντας ότι η αναφορά του αυτή αφορούσε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου για το τρενάκι του Πηλίου.
Σε αυτή ο βουλευτής ζητούσε να αναλάβει ο δήμος το τρενάκι, διότι έτσι θα είναι πιο ασφαλές. Εκεί, όπως εξήγησε ο τέως υπουργός, είπε ότι το συγκεκριμένο τοπικό δρομολόγιο είναι ασφαλές και ότι κατά την άποψή του το να παρακάμπτουμε τις διαδικασίες και την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι απαράδεκτο, ενώ κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ποτέ στην Ευρώπη. «Επομένως ωραία η μονταζιέρα που έγινε από την αντιπολίτευση, αλλά καλύτερη η αλήθεια» ανάφερε χαρακτηριστικά και κατέθεσε στα πρακτικά το απόσπασμα από την τοποθέτησή του στη Βουλή «για να μιλάμε με στοιχεία», όπως τόνισε.
Γεραπετρίτης: Πρόσθετη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τον ΟΣΕ
Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ενημέρωσε τα μέλη της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ότι εντός της ημέρας αναμένεται να αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες όπου θα έχει συναντήσεις με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να εξασφαλιστεί πρόσθετη χρηματοδότηση για τα συστήματα ασφάλειας του ΟΣΕ.
«Η πρόθεση της κυβέρνησης είναι σε απόλυτη συμφωνία με τους εργαζόμενους να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος» σημείωσε ο Υπουργός Επικρατείας.
Ο Γ. Γεραπετρίτης επικέντρωσε την τοποθέτησή του σε δύο κεντρικά θέματα που αφορούν την πορεία υλοποίησης της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, καθώς και για το αν ο σταθμός Λάρισας διαθέτει σύστημα τηλεδιοίκησης.
«Το 2016 χρονιά κατά την οποία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση της σύμβασης παραδόθηκαν μόνο οι 17 από τους 52 σταθμούς και από τους 17 σταθμούς αποδείχθηκε ότι οι μισοί είχαν κενά με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η κατασκευή τους εξ αρχής επί δικών μας ημερών» ανέφερε ο υπουργός, για να επισημάνει προς την αξιωματική αντιπολίτευση πως «τα ποσοστά υλοποίησης ενός δημόσιου έργου επιβεβαιώνονται από τα πρωτόκολλα παράδοσης παραλαβής και όχι από τις απορροφήσεις κονδυλίων».
Αναφορικά με το τι σύστημα λειτουργεί στην Λάρισα είπε πως δίπλα από την αίθουσα συνολικής τηλεδιοίκησης βρίσκεται το κέντρο τοπικού χειρισμού της διαδρομής, το οποίο λειτουργεί πλήρως.
«Από το καταγραφικό προκύπτει ότι έως τις 22:12 όλα τα δρομολόγια έγιναν με αυτόματη χάραξη. Το επίμαχο δρομολόγιο που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα έγινε δυστυχώς με χειροκίνητη χάραξη. Και περίπου δύο ώρες μετά από το δυστύχημα έγινε δοκιμαστική λειτουργία και διαπιστώθηκε ότι το σύστημα αυτόματης χάραξης λειτουργούσε απόλυτα» ανέφερε ο Γ. Γεραπετρίτης καταθέτοντας τα σχετικά έγγραφα.