Ένα μέρος της απάντησης στο κρίσιμο ερώτημα «ποιοι ευθύνονται για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη» είναι το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), το οποίο συντάχθηκε στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας.
Το κύριο συμπέρασμα είναι ότι η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση που παρείχε ο ΟΣΕ σε σταθμάρχες και κλειδούχους ήταν «ελλιπής και ανεπαρκής». Ελέγχθηκε ο εκπαιδευτικός κύκλος στον οποίο συμμετείχε ο 59χρονος προσωρινά κρατούμενος σταθμάρχης της Λάρισας, και αυτό που διαπιστώθηκε ήταν ότι δεν συμβαδίζει με τις απαιτήσεις που υπάρχουν στον Οδηγό Σπουδών.
Με δεδομένο ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για παράβαση συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η ολομέλεια της ΡΑΣ υποχρεώνει τον ΟΣΕ να απομακρύνει από τις θέσεις τους όλους τους σταθμάρχες και τους κλειδούχους που συμμετείχαν στον ίδιο κύκλο εκπαίδευσης με τον 59χρονο. Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο, σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο παροχής υπηρεσιών· μόνο δύο έχουν μόνιμη υπαλληλική σχέση, λόγω μετάταξης.
Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών, όλοι όσοι τοποθετούνται σε αυτά τα κρίσιμα πόστα πρέπει να συμπληρώσει 712 ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης (κατανεμημένες σε δύο κύκλους μαθητείας), και 75 ώρες πρακτικής εκπαίδευσης. Όπως προκύπτει από τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, η «τάξη» του 59χρονου έκανε τον δεύτερο κύκλο της θεωρίας μαζί με την πρακτική εκπαίδευση.
Επιπλέον, η ΡΑΣ σημειώνει ότι «από το σύνολο των έγγραφων στοιχείων που έχει στη διάθεσή της η Αρχή, διαπιστώνεται ασάφεια μεταξύ του συνολικού αριθμού των αρχικά υποψήφιων εκπαιδευόμενων σταθμαρχών και του τελικού αριθμού των προσώπων που μετείχαν επιτυχώς στην ερευνώμενη εκπαίδευση».
Έτσι, θεωρείται ότι ο ΟΣΕ «δεν εξασφάλισε, ως όφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων, τα οποία διασφαλίζουν ότι διατηρείται η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση».
Πλέον ο Οργανισμός καλείται να δώσει έγγραφο υπόμνημα με τις απόψεις του, να προτείνει εγγράφως μέτρα αποκατάστασης του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας και να απομακρύνει από τις θέσεις τους τους σταθμάρχες που έλαβαν την ίδια εκπαίδευση με τον 59χρονο. Η μη συμμόρφωση ισοδυναμεί με πρόστιμο 100.000 ευρώ την ημέρα.