Τη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, η οποία είχε κλείσει, ζήτησε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, μετά από δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία, και τότε, είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες όμως ουδέποτε διερευνήθηκαν.
Με έγγραφό του προς την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης, ο Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε να του αποσταλεί η εν λόγω δικογραφία, προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου, οι οποίες είχαν περιγραφεί ως «τραγικές».
Το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το χωριό Άδενδρο, κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι είχαν χάσει η ζωή τους, ανάμεσα τους κι ένας μηχανοδηγός, ενώ άλλοι δέκα άνθρωποι είχαν τραυματιστεί.
Παράλληλα, ένας μηχανοδηγός είχε παραπεμφθεί σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά τελικά αθωώθηκε. Με ένα πόρισμα το οποίο ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας είχε πει ότι «βγήκε πολύ εύκολα», η υπόθεση έφτασε στο ακροατήριο για ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Όμως, στις 10.10.2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό.
Το χρονικό
Το τρένο είχε συρθεί για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή είχε αποκοπεί και είχε προσκρούσει με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα. Μετά το δυστύχημα έξω από το Άδενδρο τρία υπηρεσιακά στελέχη του σιδηροδρόμου παρέδωσαν σε οκτώ σελίδες μια «προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης».
Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, ανέφεραν ότι το δυστύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος.
«Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει». Από την ανάλυση του ταχογράφου του τρένου, που έκανε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προέκυψε ότι την ώρα του εκτροχιασμού η ταχύτητα του τρένου ήταν 144 χλμ/ώρα, ενώ στο συγκεκριμένο σημείο το επιτρεπόμενο όριο είναι τα 60 χλμ/ώρα».
Διερεύνηση των συμβάσεων κατά προτεραιότητα
Όσον αφορά το δυστύχημα των Τεμπών, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης ανέθεσε την διερεύνηση των συμβάσεων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, κατά απόλυτη προτεραιότητα σε τρεις εισαγγελείς.
Μεταξύ των εισαγγελικών λειτουργών που ανέλαβαν την έρευνα είναι και η εισαγγελέας που είχε ερευνήσει τη σύμβαση 717 του 2014 για την τηλεδιοίκηση η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η εισαγγελέας που είχε διερευνήσει τις καταγγελίες για ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων είχε καταλήξει στην αρχειοθέτηση της υπόθεσης, το 2021, μετά από πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας, σύμφωνα με το οποίο, δεν φαινόταν να προκύπτει ζημία για το δημόσιο.
Νεότερα στοιχεία , ωστόσο, από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία οδήγησαν στην ανάσυρση από το αρχείο της υπόθεσης , το 2022. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει σε εξέλιξη έρευνα σχετικά με την διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Με πληροφορίες από ertnews.gr, protothema.gr