Την ώρα που η υπόθεση με τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη περνάει στα χέρια ειδικού εφέτη ανακριτή για την αναζήτηση των ποινικών ευθυνών όλων των εμπλεκομένων, ολοένα και περισσότερα στοιχεία έρχονται στη δημοσιότητα σχετικά με τις μοιραίες ενέργειες που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα με τους 57 νεκρούς.
Ο 59χρονος σταθμάρχης κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος. Από το ανακριτικό γραφείο πέρασε ακόμα ένας σταθμάρχης, ενώ αναμένεται να εξεταστεί όλο το προσωπικό του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα των βαρδιών, όπως έχει ήδη καταθέσει ο βασικός κατηγορούμενος, μία ώρα πριν από τη σύγκρουση (23:21, Τρίτη 28 Φεβρουαρίου) στο ίδιο πόστο θα έπρεπε να βρίσκονται άλλοι δύο σταθμάρχες. Ο 59χρονος υποστήριξε στην ανακρίτρια ότι –παρότι άπειρος– έμεινε μόνος του να διαχειριστεί την αυξημένη κυκλοφορία. Δήλωσε ότι δεν θυμάται τι συνέβη με το κλειδί 118 που έπρεπε να φέρει σε σωστή τροχιά την επιβατική αμαξοστοιχία.
Από τη δική της μεριά η Οικονομική Εισαγγελία έχει ξεκινήσει μεγάλη έρευνα για τα έργα που δεν υλοποιήθηκαν στην ΕΡΓΟΣΕ. Στο πλαίσιό της θα εξεταστούν πλήρως όλες οι συμβάσεις σε βάθος χρόνου, τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, καθώς και η υλοποίηση ή μη των χρονοδιαγραμμάτων.
Παράλληλα, η κυβερνητική επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα εξετάσει από διοικητική και τεχνική άποψη τα συστημικά σφάλματα στον τομέα των σιδηροδρόμων – το πόρισμα θα διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη ώστε για να καταστεί μέρος της δικογραφίας, όπως ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ερωτήματα για το ρόλο του επιθεωρητή
Υπό διερεύνηση είναι η αναρρωτική άδεια που έλαβε αμέσως μετά το δυστύχημα ο επιθεωρητής του σταθμού της Λάρισας, δηλαδή ο υπεύθυνος για την κατάρτιση των βαρδιών, καθώς ο 59χρονος βρέθηκε ολομόναχος στη νυχτερινή βάρδια με εμπειρία μόλις 15 ημερών.
Σήμερα αναμένεται το πόρισμα της ΕΔΕ που ζητήθηκε από τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, ο επιθεωρητής εμφανίστηκε στα Εξωτερικά Ιατρεία της Νευροχειρουργικής του Νοσοκομείου Βόλου με πόνο στη μέση, αναζητώντας τον διευθυντή της κλινικής, ο οποίος όμως δεν είχε ιατρείο και τον παρέπεμψε σε άλλον γιατρό που τελικά του υπέγραψε την αναρρωτική.
Έπρεπε να είναι τρεις σταθμάρχες στο σταθμό
Ο επιθεωρητής τέθηκε ήδη σε αργία – υποστηρίζει πως η απόφαση αυτή στερείται νομικής βάσης μιας τυπικά τουλάχιστον έχει αναρρωτική.
Στην πρώτη του κατάθεση, την Παρασκευή, φέρεται να υποστήριξε ότι αυτή τη μία ώρα πριν από τη σύγκρουση θα έπρεπε να εργάζονται τρεις σταθμάρχες.
Ωστόσο στα χέρια της ανακρίτριας βρίσκεται το σχετικό βαρδιόχαρτο, το οποίο παρέδωσε μάρτυρας-κλειδί κατά τη χθεσινή πολύωρη κατάθεσή του. Πρόκειται για τον σταθμάρχη που έφυγε στις 23:00 όταν έληξε η βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα και πήγε στη Λάρισα φτάνοντας περίπου μισή ώρα αργότερα, όταν είχε ήδη σημειωθεί το δυστύχημα, μένοντας μαζί με τον 59χρονο μέχρι και την προσαγωγή του. Στο φύλλο φέρεται να εμφανίζεται μόνο ένας σταθμάρχης στη βάρδια.
Ο προσωρινά κρατούμενος σταθμάρχης Λάρισας έπιανε βάρδια στις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί. Είναι μία από τις τρεις 9ωρες βάρδιες. Κανονικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
- Πρωινή βάρδια: 06:00-15:00 – 2 σταθμάρχες
- Απογευματινή βάρδια: 14:00-23:00 – 2 σταθμάρχες
- Βραδινή βάρδια: 22:00-07:00 – 1 σταθμάρχης.
Έτσι στο κάδρο των ερευνών φέρεται να μπαίνει και ο σταθμάρχης που είχε απογευματινή βάρδια, καθώς τουλάχιστον αυτός (που είναι και πιο έμπειρος) θα έπρεπε να βρίσκεται για μία ώρα με τον κατηγορούμενο, έως τις 23:00. Σύμφωνα με πληροφορίες, έφυγε περίπου μισή ώρα νωρίτερα.
Τι λέει ο προσωρινά κρατούμενος σταθμάρχης
Στην ανακρίτρια ο 59χρονος ισχυρίστηκε πως τις ώρες που προηγήθηκαν είχαν υπάρχει επτά διαφορετικές «προβληματικές καταστάσεις» στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο φόρτος αυτός φέρεται να του δημιούργησε μεγάλο άγχος.
Υποστήριξε δε πως δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον και ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 23:00 και στη συνέχεια να αποχωρήσει, αφού θα είχε ομαλοποιηθεί η κατάσταση.