Σκηνές θρήνου, απόγνωσης και απελπισίας από συγγενείς αγνοούμενων επιβατών, αλλά και οργή που φουντώνει για την αδιανόητη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Αχιλλέας Καραμανλής υπέβαλε χθες την παραίτησή του (αντικαταστάτης του ορίστηκε ο Γιώργος Γεραπετρίτης), ενώ ο σταθμάρχης της Λάρισας παραδέχθηκε ότι είναι πλήρως υπαίτιος. Αυτόν άλλωστε «έδειξε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο διάγγελμά του, παρόλο που η έρευνα είναι σε εξέλιξη.
«Έκανα λάθος και έστειλα το επιβατικό τρένο στην ίδια γραμμή με το εμπορικό που ερχόταν από Κατερίνη» φέρεται να κατέθεσε ο σταθμάρχης προανακριτικά, προσθέτοντας ότι «ήταν η κακιά ώρα».
Αρχικά, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, άφησε να εννοηθεί ότι ο ίδιος γύρισε το «κλειδί» για να αλλάξει η γραμμή και ότι υπήρξε τεχνικό θέμα. Ωστόσο, όσο περνούσαν οι ώρες και συνειδητοποιούσε τη διάσταση της τραγωδίας, ζήτησε δικηγόρο. Έτσι, ανασκεύασε και πρόσθεσε ότι είχε και μια άλλη αμαξοστοιχία πρόβλημα νωρίτερα (πριν από το δυστύχημα άλλο τρένο είχε ακινητοποιηθεί στον Παλαιοφάρσαλο και οι επιβάτες συνέχισαν το ταξίδι με λεωφορεία), και ότι υπήρχε φόρτος εργασίας.
Σε βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα που με βάση τον τροποποιημένο Ποινικό Κώδικα επισύρουν ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη έως ισόβια. Σήμερα θα οδηγηθεί στον ανακριτή και η ποινική δίωξη που αναμένεται να ασκηθεί είναι για το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων.
Επίσης, διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.
Πιθανότατα σήμερα η υπόθεση θα εισαχθεί στην ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας, προκειμένου να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή.
Με εντολή του εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία εισαγγελέα. Κρίσιμη για τη διερεύνηση του δυστυχήματος θεωρείται και η αυτοψία που θα διενεργηθεί από την Τροχαία Λάρισας, επίσης υπό εισαγγελική επίβλεψη.
Ο σταθμάρχης όφειλε να πατήσει το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος ώστε τα τρένα να μπουν σε διαφορετικές ράγες και να βεβαιωθεί ότι έγινε η αλλαγή του «κλειδιού». Στην απολογία του φέρεται να είπε ότι κατάλαβε την παράλειψή του όταν έμαθε για το δυστύχημα.
Συνδικαλιστές στον ΟΣΕ, πάντως, αναφέρουν ότι δεν λειτουργούν ούτε το σύστημα τηλεδιοίκησης ούτε οι φωτεινοί σηματοδότες. Το Mediterranean Institute for Investigative Reporting (MIIR) πριν από τρία χρόνια έκανε έρευνα που ανέδειξε το πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτή, παρά το γεγονός ότι ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ εδώ και χρόνια και τα δύο συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους παραμένουν ανενεργά.
Μάλιστα, στις 15 Φεβρουαρίου η Κομισιόν ανακοίνωσε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ για μη συμμόρφωση στην Οδηγία που έχει στο επίκεντρο τις σιδηροδρομικές υποδομές. Ο ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση του δικτύου, δεν έχει έρθει σε συμβατική συμφωνία με την εθνική αρμόδια Αρχή σχετικά με το ύψος των κονδυλίων για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και τους στόχους επιδόσεων που αφορούν τους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).