Μια αδιανόητη τραγωδία με τουλάχιστον 38 νεκρούς και 57 τραυματίες στα νοσοκομεία, εκ των οποίων 6 σε ΜΕΘ, ζει η Ελλάδα· το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει βυθίσει τη χώρα στο πένθος, την ώρα που φουντώνει η οργή για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Αχιλλέας Καραμανλής υπέβαλε την παραίτησή του (αντικαταστάτης ορίστηκε ο Γιώργος Γεραπετρίτης), ενώ υπό κράτηση είναι ο σταθμάρχης της Λάρισας.
«Έκανα λάθος και έστειλα το επιβατικό τρένο στην ίδια γραμμή με το εμπορικό που ερχόταν από Κατερίνη» φέρεται να κατέθεσε προανακριτικά, προσθέτοντας ότι «ήταν η κακιά ώρα».
Σε βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα που με βάση τον τροποποιημένο Ποινικό Κώδικα επισύρουν ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη έως ισόβια. Αύριο θα οδηγηθεί στον ανακριτή και η ποινική δίωξη που αναμένεται να ασκηθεί είναι για το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων.
Επίσης, διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.
Πιθανότατα αύριο η υπόθεση θα εισαχθεί στην ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας, προκειμένου να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή.
Με εντολή του εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία εισαγγελέα. Κρίσιμη για τη διερεύνηση του δυστυχήματος θεωρείται και η αυτοψία που θα διενεργηθεί από την Τροχαία Λάρισας, επίσης υπό εισαγγελική επίβλεψη.
Σχετικά με το πώς έγινε η μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών η ΕΡΤ μεταδίδει ότι η επιβατική λόγω βλάβης σε στύλο της ΔΕΗ στον Παλαιοφάσαρλο μπήκε στη γραμμή καθόδου. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην κάθοδο όπου βρισκόταν η εμπορική. Ο σταθμάρχης όφειλε να πατήσει το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος ώστε τα τρένα να μπουν σε διαφορετικές ράγες και να βεβαιωθεί ότι έγινε η αλλαγή του «κλειδιού».
Επιπλέον, τα ζητήματα που εξετάζονται είναι αν δόθηκε εντολή να φύγει η αμαξοστοιχία για να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση (η ακινητοποίηση στον Παλαιοφάρσαλο ήταν μεγάλη), αλλά και αν υπάρχουν τεχνικές ελλείψεις.
Συνδικαλιστές στον ΟΣΕ, πάντως, αναφέρουν ότι δεν λειτουργούν ούτε το σύστημα τηλεδιοίκησης ούτε οι φωτεινοί σηματοδότες. Το Mediterranean Institute for Investigative Reporting (MIIR) πριν από τρία χρόνια έκανε έρευνα που ανέδειξε το πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτή, παρά το γεγονός ότι ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ εδώ και χρόνια και τα δύο συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους παραμένουν ανενεργά.
Μάλιστα, στις 15 Φεβρουαρίου η Κομισιόν ανακοίνωσε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ για μη συμμόρφωση στην Οδηγία που έχει στο επίκεντρο τις σιδηροδρομικές υποδομές. Ο ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση του δικτύου, δεν έχει έρθει σε συμβατική συμφωνία με την εθνική αρμόδια Αρχή σχετικά με το ύψος των κονδυλίων για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και τους στόχους επιδόσεων που αφορούν τους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).