Στο σοκ έχει βυθιστεί όλη η Ελλάδα που δεν μπορεί να πιστέψει το σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στα Τέμπη, το πλέον πολύνεκρο στη χώρα. Ο πρωθυπουργός κήρυξε εθνικό πένθος μέχρι την Παρασκευή, ενώ η κυβέρνηση αποφάσισε οι κηδείες των θυμάτων να γίνουν δημοσία δαπάνη.
Από τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας με την εμπορευματική ο αριθμός των επιβεβαιωμένων νεκρών είναι 36, ωστόσο εκτιμάται ότι θα ανέβει και άλλο. Επτά επιβάτες εντοπίστηκαν απανθρακωμένοι.
Οι τραυματίες είναι 130, κάποιοι σε κρίσιμη κατάσταση. Από αυτούς οι 66 νοσηλεύονται σε Λάρισα, Κατερίνη και Θεσσαλονίκη.
Τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν τις προσπάθειες στα τρία πρώτα βαγόνια – φοιτητές και φοιτήτριες που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά το τριήμερο είναι πολλά από τα θύματα, ενώ νεκροί ανασύρθηκαν και 9 εργαζόμενοι του ΟΣΕ.
Και ενώ οι γερανοί προσπαθούν να σηκώσουν την ηλεκτρομηχανή του τρένου, όλοι ελπίζουν ότι δεν θα εντοπιστούν άλλες σοροί. Τραγικές είναι οι σκηνές, καθώς συγγενείς αναζητούν δικούς τους ανθρώπους που ως τώρα δεν έχουν δώσει σημεία ζωής.
Ώρες μετά το δυστύχημα, την παραίτησή του υπέβαλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. «Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος» αναφέρει σε γραπτή του δήλωση.
Σε εξέλιξη είναι η έρευνα για το πώς τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια ράγα – για το δυστύχημα συνελήφθη ο σταθμάρχης στη Λάρισα. Στην απολογία του φέρεται να είπε ότι εκείνος πάτησε το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος ώστε τα τρένα να μπουν σε διαφορετικές ράγες, ωστόσο το σύστημα δεν λειτούργησε. Ωστόσο, σιδηροδρομικοί υπάλληλοι στις ανωμοτί καταθέσεις τους ρίχνουν τις ευθύνες στον σταθμάρχη, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να βεβαιωθεί για την αλλαγή.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες από αστυνομικές πηγές, ο σταθμάρχης παραδέχθηκε στη συνέχεια το λάθος του, και το απέδωσε στην «κακιά ώρα».
Η ΕΡΤ μεταδίδει ότι η επιβατική αμαξοστοιχία λόγω βλάβης σε στύλο της ΔΕΗ στον Παλαιοφάσαρλο μπήκε στη γραμμή καθόδου. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην κάθοδο όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία.
Τα ζητήματα που εξετάζονται είναι αν δόθηκε εντολή να φύγει η αμαξοστοιχία για να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση (η ακινητοποίηση στον Παλαιοφάρσαλο ήταν μεγάλη), αλλά και αν υπάρχουν τεχνικές ελλείψεις.
Συνδικαλιστές στον ΟΣΕ, πάντως, αναφέρουν ότι εδώ και καιρό δεν λειτουργούν ούτε το σύστημα τηλεδιοίκησης ούτε οι φωτεινοί σηματοδότες. Το Mediterranean Institute for Investigative Reporting (MIIR) πριν από τρία χρόνια έκανε έρευνα που ανέδειξε το πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτή, παρά το γεγονός ότι ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ εδώ και χρόνια και τα δύο συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους παραμένουν ανενεργά.