Με σπασμένη φωνή και δάκρυα στα μάτια, ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πτέραρχος ε.α. Χρήστος Χριστοδούλου μίλησε στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ για το τραγικό ατύχημα του F4 Phantom, το οποίο κατέπεσε χθες για άγνωστο λόγο στη θαλάσσια περιοχή της Ανδραβίδας σκορπίζοντας θλίψη στο πανελλήνιο.
«Δεν είναι καλή ημέρα για τις οικογένειες του Στάθη και του Μάριου» σημείωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στην τραγική απώλεια του 29χρονο υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα και τις αγωνιώδεις προσπάθειες για τον εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη Ευστάθιου Τσιτλακίδη που όπως φαίνεται δεν πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το αλεξίπτωτο διαφυγής.
«Τα παιδιά που χάνουν τη ζωή τους εν καιρώ ειρήνης είναι περισσότερο ήρωες από αυτούς που χάνουν τη ζωή τους στον πόλεμο».
«Γιατί στον πόλεμο δεν έχεις επιλογή. Στην ειρήνη έχεις επιλογή. Αν οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να ρωτήσουν τα παιδιά τους αν θα έκαναν την ίδια επιλογή, η απάντηση είναι “ναι, θα κάναμε το ίδιο πράγμα”» συμπλήρωσε.
«Τα αίτια θα τα βρει η Επιτροπή Διερεύνησης»
«Συγγνώμη για το τρέμουλο της φωνής, αλλά κάθε παιδί είναι και δικό μας παιδί, το οποίο μπαίνει σε ένα κόκπιτ να απογειωθεί. Αυτή τη στιγμή σπάω ένα κώδικα σιωπής αρχηγών. Μέχρι τώρα οι αρχηγοί δεν έβγαιναν να μιλήσουν πίσω από ένα ατύχημα. Οποιοσδήποτε βγαίνει και κάνει αναλύσεις, μπορώ να πω προσωπική προβολή, δυστυχώς δυσχεραίνουν την όλη κατάσταση. Δεν θα μπω στα αίτια. Δεν θα απαντήσω στην ερώτησή σας να σας πω τα πιθανά αίτια, διότι μόλις χθες δημιουργήθηκε η Επιτροπή Διερεύνησης» ανέφερε ο Χρήστος Χριστοδούλου.
«Όσοι δεν έχουν κάνει διερεύνηση ατυχήματος δεν γνωρίζουν, άσχετα αν πέρασαν από την αεροπορία. Αυτή τη στιγμή λοιπόν έχει συγκροτηθεί επιτροπή διερεύνησης η οποία συλλέγει όλα τα στοιχεία. Ό, τι και να πούμε εμείς περισσεύουν. Αυτά θα βρεθούν, θα καταγραφούν και ποτέ δεν μπαίνουν παράγραφοι ή αστεράκια σ ένα ατύχημα» σχολίασε.
Απαντώντας στο αν στα πιθανά αίτια της συντριβής είναι και η κακή συντήρηση των παλαιού τύπου αεροσκαφών ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ τόνισε ότι ακόμα και για την τελευταία πτήση του πριν αποσυρθεί, το κάθε αεροπλάνο ετοιμάζεται σαν να ήταν η πρώτη.
«Πολλές φορές αυτά τα αεροπλάνα τυγχάνουν πολύ καλύτερες συντήρησης διότι γνωρίζουμε την παλαιότητα και επιπλέον το προσωπικό που τα συντηρεί είναι πολύ πιο έμπειρο απ ό, τι παραδείγματος χάρη συντηρούν σήμερα ένα καινούριο αεροπλάνο, όπως είναι το Ραφάλ» πρόσθεσε.
Σημείωσε, ωστόσο, ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν αστοχίες στις πτήσεις. «Τα αεροπλάνα, όσο και να φτάσουμε στο έπακρο της τεχνολογίας, στο τέλος θα υπάρχει κάποιο ατύχημα. Η συντήρηση είναι άψογη μέχρι το τελευταίο σκαλοπάτι πριν την απογείωση», πρόσθεσε ο πτέραρχος εν αποστρατεία.
«Το μηδέν ατύχημα είναι εφικτό, αλλά και πάρα πολύ δύσκολο»
«Έχουμε χάσει και F-16, έχουμε χάσει Μιράζ, έχουμε χάσει F4. Δεν υπάρχει λοιπόν περίπτωση να μην φτάσουμε κάποια στιγμή σε ατύχημα. Όμως η Πολεμική Αεροπορία έχει έναν από τους καλύτερους δείκτες παγκοσμίως σε ότι αφορά τον δείκτη ατυχημάτων. Είμαστε από τους πρώτους σε αυτό το επίπεδο. Το μηδέν (ατύχημα) είναι εφικτό. Το προσπάθησα σε όλη μου την καριέρα. Όμως είναι πάρα πολύ δύσκολο. Είναι χιλιάδες εκατομμύρια οι παράμετροι πριν φτάσουμε σε ένα ατύχημα. Άρα λοιπόν, παρόμοια ατυχήματα υπήρξαν και θα υπάρξουν», συμπλήρωσε, τονίζοντας ότι όλα θα τα βρει η επιτροπή διερεύνησης.
«Ζούμε πραγματικά την απειλή, ειδικά από το 1974 και μετά. Αυτό μας έχει υποχρεώσει να είμαστε καλύτεροι και περνάει από γενιά σε γενιά. Μία είναι η σκυτάλη. Θα είμαστε πάντοτε καλύτεροι, είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε. Αυτό είναι το μήνυμά μου». κατέληξε ο πτέραρχος ε.α.
Δύτες και υποβρύχιο drone
Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους επιχειρούν δύο δύτες από την Κινητή Ομάδα Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας και ακόμη τρία στελέχη της 31ης ΜΕΕΔ της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επειδή το βάθος στο σημείο της συντριβής είναι 1.000 μέτρα προφανώς δεν μπορεί να γίνει ανθρώπινη κατάδυση και για την ώρα χρησιμοποιείται ένα υποβρύχιο drone, το οποίο, δυστυχώς, μπορεί να καταδυθεί μέχρι τα 100 μέτρα.
Η εκτίμηση που επικρατεί είναι ότι η άτρακτος του αεροσκάφους έχει πέσει σε βάθος 1.000 μέτρων, σε χαράδρα που υπάρχει στην περιοχή.