Σε κάθειρξη 6 ετών με αναστολή καταδίκασε το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων τον Γιώργο Σαρματζόπουλο για την αφαίρεση έργων τέχνης μεγάλης αξίας από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.
Δέκα χρόνια μετά την «κλοπή του αιώνα», ο 50χρονος ελαιοχρωματιστής που παρέμενε ασύλληπτος ομολόγησε ότι «από την αγάπη του για την Τέχνη» πήρε το έργο «Γυναικείο κεφάλι» που είχε δωρίσει ο Πικάσο στον ελληνικό λαό, το έργο «Μύλος» του Μοντριάν και ένα σχέδιο με θρησκευτικό θέμα που αποδίδεται στον Μονκάλβο (17ος αι.).
Μετά τη σύλληψή του το 2021 παρέδωσε στις Αρχές τα δύο πρώτα έργα, ενώ για το σχέδιο υποστήριξε ότι καταστράφηκε.
Κατά την απολογία του, αφού ζήτησε «συγγνώμη από τον ελληνικό λαό», απάντησε στις ερωτήσεις της προέδρου τόσο για το πώς αναζήτησε τον Πικάσο όσο και για το πώς καταστράφηκε το σχέδιο του Μονκάλβο.
«Τρόμαξα όταν έπεσε μια γυψοσανίδα και έφυγα από εκεί όπου βρισκόμουν. Πήγα στον πάνω όροφο όπου είδα έναν πίνακα που δεν ήταν δεμένος. Είδα ότι δεν είχε έρθει κανείς. Περιεργάστηκα το έργο και διαπίστωσα ότι ήταν Πικάσο. Ξεκρέμασα τον πίνακα. Τον έβαλα στο σάκο. Πήρα άλλον έναν πίνακα. Είδα ένα ωραίο δημιούργημα, το αφαίρεσα, το έβαλα και αυτό στο σάκο. Δεν ήξερα τον Μοντριάν. Ξαφνικά ακούω να φωνάζει κάποιος “Κλέφτη! Κλέφτη!”. Ο φύλακας που είπε ότι με κυνήγησε δεv λέει αλήθεια, δεν χωρούσε να περάσει. Επιχειρώντας να μαζέψω έναν ακόμη πίνακα, κόπηκα και χρησιμοποίησε το σχέδιο του Μονκάλβο για να σκουπίσω τα αίματα» είπε.
Για το πώς μπήκε στην Πινακοθήκη, υποστήριξε ότι τα μέτρα ήταν ελλιπή, όπως διαπίστωσε μετά από παρακολούθηση 6 μηνών. «Η κλοπή ήταν τόσο απλή και χαζή που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αυτό θα συνέβαινε από έναν απλό πολίτη. Είχε έναν φύλακα ενώ έπρεπε να είχε πέντε. Έσπασα ένα τζαμάκι και έφτασα σε ένα σημείο. Μέσα σε 4 ώρες που χτυπούσε ο συναγερμός ο φύλακας ανεβοκατέβαινε συνεχώς. Το έκανα μέχρι να κουραστεί και να κατέβει κάτω. Κάποια λεπτά αργότερα πήγα με τα οικοδομικά εργαλεία να παραβιάσω την πόρτα. Ήταν ξεκλείδωτη. Γι’ αυτό δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης», υποστήριξε.
Πάντως οι εξηγήσεις που έδωσε ο Γιώργος Σαρματζόπουλος δεν έπεισαν τον δικηγόρο και συλλέκτη έργων Τέχνης Στέλιο Γκαρίπη. «Ο κατηγορούμενος δεν είναι ένας ελαιοχρωματιστής. Είναι μέλος διεθνούς κυκλώματος. Επικοινώνησε μαζί μου Ολλανδός ντετέκτιβ και μου είπε ότι έχει πολλές πληροφορίες γι’ αυτόν. Δεν είναι συμπτωματικό ότι επεστράφησαν δύο έργα. Το σχέδιο που υποτίθεται πως καταστράφηκε είχε ακουστεί ότι εμφανίστηκε προς πώληση στην Φλωρεντία» κατέθεσε.
Η διευθύντρια συλλογών της Πινακοθήκης Ευτυχία Αγαθονίκου εξήγησε στο δικαστήριο πως ο πίνακας του Πικάσο έχει εκτιμηθεί στα 2 εκατ. ευρώ, ο πίνακας του Μοντριάν στα 200.000 ευρώ και το σχέδιο του Μονκάλβο στα 1.000 ευρώ. «Τα έργα υπέστησαν ζημιές που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι. Υπήρξε ζημιά στη συνοχή των χρωμάτων» κατέθεσε.
Το δικαστήριο αναγνώρισε στον κατηγορούμενο το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη και χορήγησε αναστολή στην έφεση του με όρο την ηλεκτρονική επιτήρηση του με συσκευή γεωεντοπισμού (βραχιολάκι) και την απαγόρευση απομάκρυνσης από το σπίτι του πέραν των 3 χιλιομέτρων.