Με τον Χρυσό Σταυρό του παρασήμου του Αποστόλου Παύλου τίμησε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος τον φιλόλογο, νομικό, εκπαιδευτικό και συγγραφέα Κωνσταντίνο Νίγδελη, έναν «σπουδαίο μελετητή του Πολιτισμού των “αλησμόνητων πατρίδων”».
Η βράβευση έγινε, σήμερα, μετά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) σε εφαρμογή της σχετικής απόφασης της ΔΙΣ που ελήφθη στις 2 Νοεμβρίου 2022, ύστερα από πρόταση του μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβα. Ο μητροπολίτης γνωρίζει από πρώτο χέρι τον αγώνα του Κωνσταντίνου Νίγδελη για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς των προσφύγων καθώς είναι διευθυντής του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού της Μητρόπολης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως.
Στην προσφώνησή του ο αρχιεπίσκοπος αφού τον ευχαρίστησε και τον συνεχάρη για τη συμβολή του στη διάδοση και γνωστοποίηση του Μικρασιατικού Πολιτισμού, μίλησε για το «πανθομολογουμένως σπουδαίο έργου του» για το οποίο τιμήθηκε από τη Ακαδημία Αθηνών.
«Η Εκκλησία σάς τιμά σήμερα όλως ιδιαιτέρως για την πολυετή και λίαν επιτυχή ενασχόλησή σας με την ιστορία, τα ήθη και έθιμα, τις παραδόσεις και, εν γένει, τον πολιτισμό των Πατρίδων της ευλογημένης Μικρασιατικής Γης. Της Γης, η οποία γέννησε τον μέγιστο των ποιητών, τον Μελησιγενή Όμηρο, και τους μεγάλους Ίωνες φιλοσόφους. Της Γης, όπου εξαπλώθηκε το Ευαγγέλιο της Βασιλείας του Θεού με κήρυκα τον Απόστολο των Εθνών, Παύλο τον Ουρανοβάμονα. Της Γης, η οποία αγιάσθηκε από τον Ιερό Πολύκαρπο, τον Βασίλειο και τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και πλήθος άλλων Ιεραρχών, μαρτύρων, ασκητών και, εν γένει, ανθρώπων του Θεού, που βίωσαν την αλήθεια και το φως του Χριστού και πορεύθηκαν με πιστότητα, ειρήνη και δικαιοσύνη», είπε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος.
Στην αντιφώνησή του ο Κωνσταντίνος Νίγδελης ευχαρίστησε τον αρχιεπίσκοπο, τα μέλη της ΔΙΣ και τον μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβα για την εξαιρετική αυτή διάκριση στο πρόσωπό του.
Το φθινόπωρο του 2022, ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας είχε πάρει μέρος στο διεθνές επιστημονικό συνέδριο Η επόμενη μέρα μετά την Καταστροφή που διοργανώθηκε από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής», την Έδρα Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ, το δήμο Καλαμαριάς και το υπουργείο Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας & Θράκης, ενώ τελούσε υπό την αιγίδα και τη χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και τη συνεργασία της Ιεράς Μητρόπολης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς. Με αφορμή τη συμμετοχή του στο συνέδριο είχε μιλήσει στο pontosnews.gr και τον Ρωμανό Κοντογιαννίδη για τις ρατσιστικές έως και πολύ βίαιες συμπεριφορές που βίωσαν εκείνη την εποχή οι πρόσφυγες από μεγάλη μερίδα του ντόπιου πληθυσμού.
Η λέξη «πρόσφυγας», είχε πει, ισοδυναμούσε με την τεχνητώς υποβαλλόμενη έννοια του άρπαγα των γαιών και των σπιτιών των ντόπιων, ενώ οι προσφυγικοί πληθυσμοί τοποθετούνταν στο περιθώριο της κοινωνίας.
«Δυστυχώς, όπως έλεγαν και οι ίδιοι οι πρόσφυγες, οι Τούρκοι τους έδιωξαν ως χριστιανούς Έλληνες και οι ντόπιοι, τα αδέλφια τους, τους δέχθηκαν ως Τούρκους ή γεννήματά τους», είχε υπογραμμίσει. Κάποια από τα προσωνύμια της ντροπής ήταν «βρoμοπρόσφυγες», «πρόσφηγκες» και «σκατοπρόσφυγες». Η δε λέξη «Πόντιος» είχε τις έννοιες του άξεστου, του ισχυρογνώμονα χωρικού και του χαζού ανθρώπου, οι λέξεις «Καραμανλής-Καππαδόκης» αυτές του πολύ τσιγγούνη, του χρυσόφιλου, του αμόρφωτου και του κοινωνικά άξεστου. Από την άλλη ο Σμυρνιός θεωρούνταν ψηλομύτης, γλωσσάς και ξερόλας, ενώ για τη Σμυρνιά πίστευαν ότι ήταν σεξουαλικά απελευθερωμένη γυναίκα.
⇒Διαβάστε περισσότερα εδώ.