«Τρέμω τη στιγμή που η κάρτα στον τραπεζικό μου λογαριασμό θα βγάλει 0 ευρώ», είχε δηλώσει το 2014 η Μαρία Καβογιάννη. Πόσο αληθινή, καθημερινή δήλωση. Και όμως ανήκει σε μια από τις πρωτοκλασάτες ηθοποιούς της εποχής μας. Μιας ηθοποιού που όταν κάνει επιτυχία και μεγάλες ερμηνείες, την αναφέρουν όλοι λες και την ανακάλυψαν χτες.
Όμως το κορίτσι με καταγωγή από τη Χίο, είναι εδώ για περίπου τρεις δεκαετίες – μη σας πω ότι είναι και δίπλα μας.
Βύρωνας 4ever
Η Μαρία Καβογιάννη γεννήθηκε στον Βύρωνα. Από τότε μέχρι σήμερα παραμένει εκεί, στην αγαπημένη της γειτονιά. «Εδώ μεγάλωσα, εδώ γεννήθηκα, εδώ έζησα όλα μου τα χρόνια, εδώ έχω τις αναμνήσεις μου και εδώ, ξέρετε, είναι η γειτονιά με τα ιδιόκτητα σπίτια της, ίδια από πάντα. Οι μεγάλοι έχουν “φύγει” και μένουν πια τα παιδιά τους και τα παιδιά των παιδιών τους», είχε πει σε συνέντευξή της.
Η Μαρία Καβογιάννη πριν σπουδάσει στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν, είχε αποφοιτήσει από την Ανωτάτη Σχολή Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών, ενώ είχε σπουδάσει και Παιδαγωγικά στη Μαράσλειο. Όπως χαρακτηριστικά έχει πει: «Πήρα πτυχίο από την ΑΣΟΕΕ. Ήταν λάθος το ότι πήγα στην ΑΣΟΕΕ.
»Παρότι ήξερα πολύ καλά ότι δεν θα το ακολουθήσω, έπρεπε να το τελειώσω. Όταν αναλαμβάνω να κάνω κάτι, το φέρνω εις πέρας».
Εργάστηκε πολλά χρόνια ως εκπαιδευτικός και ήταν η τρίτη γενιά της οικογένειάς της που είχε απασχοληθεί ως δασκάλα. Δασκάλα αλλά και ζωγράφος ήταν και η μητέρα της, αλλά και η γιαγιά της. Όπως είχε εξομολογηθεί η Μαρία Καβογιάννη, η γιαγιά της έγραφε επίσης θεατρικά έργα κι ήταν εκείνη που πρώτη είχε διακρίνει το ταλέντο της εγγονής της, για την οποία έλεγε ότι θα έπρεπε να γίνει ηθοποιός. Τελικά μετά από αρκετά χρόνια που πέρασε στα σχολεία, ακολούθησε τη συμβουλή της γιαγιάς της.
Από τα υπόγεια στα ερτζιανά
Λίγο δειλά, με αρκετό άγχος η νεαρή Μαρία αποφασίζει να κυνηγήσει το όνειρο της υποκριτικής. Και μάλιστα στη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Και ήταν μια ονομαστή φουρνιά, αφού ήταν μαζί της η Υρώ Μανέ αλλά και η μετέπειτα κουμπάρα της, η Καίτη Κωνσταντίνου. Και εκεί ως φοιτήτρια υποκριτικής έπαιζε κυρίως δραματικούς ρόλους. Το ραδιόφωνο της άνοιξε την πύλη της κωμωδίας διάπλατα, αλλά και της έδωσε τα πρώτα της εισιτήρια στη δουλειά.
«Έκανα μια εκπομπή στο ράδιο, “Τα κακά παιδιά”, κι από εκεί άρχισαν να ακούνε τη φωνή μου. Έκανα φάρσες. Ήμουν η γυναικεία φωνή, μαζί με τον Λάμπη Ταγματάρχη και τον Θανάση Λάλα. Εξαιρετικές πλάκες, η χαρά της ζωής, ήταν κανονικά αυτοσχέδια έργα. Ο Λαζόπουλος με εντόπισε πρώτος γιατί έκανε μια εκπομπή με τον Ξανθούλη μετά από εμάς. Με άκουγε και με πήρε να παίξω στο Κάτι έχω να σας πω», είχε δηλώσει η Μαρία Καβογιάννη.
Πατάω ένα κουμπί
Και όμως η τηλεοπτική της καριέρα συνέπεσε με την αρχή της ιδιωτικής τηλεόρασης. Η ηθοποιός συμμετείχε για μία τηλεοπτική σεζόν το 1989 στο τηλεπαιχνίδι του Mega που παρουσίαζε ο Βασίλης Τσιβιλίκας, με τίτλο «Τηλεμπλόφες». Ο πρώτος της τηλεοπτικός ρόλος ωστόσο, ήρθε μέσα από τη σειρά «Οι φρουροί της Αχαΐας».
Στην ίδια σειρά έπαιζε και ο νεαρός Χριστόφορος Παπακαλιάτης, τον οποίον θα τον δούμε πιο κάτω.
Το 1995 μπαίνει στη ζωή της μια σπουδαία σειρά, η «Ντόλτσε βίτα». Ως οικιακή βοηθός Ασπασία βλέπει το όνομά της να εκτοξεύεται στα ύψη. Και δικαίως. Και εδώ στον δεύτερο κύκλο είχε συμπρωταγωνιστή τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη. Δεύτερη συνάντηση.
Ακολουθούν τα «Εγκλήματα», και η Μαρία Καβογιάννη γίνεται Κορίνα, η ιέρεια της νύχτας και του έρωτα. Ήταν αυτός ο ρόλος που το Mega δίστασε να κάνει τη σειρά που ούτως ή άλλως ήταν πολύ προχωρημένη για την εποχή της. Και βρέθηκε στον ΑΝΤ1 σχεδόν δοκιμαστικά, με πολύ χαμηλά ποσοστά τηλεθέασης.
Κινδύνευε να σταματήσει στα πρώτα επεισόδια, όμως το «από στόμα σε στόμα» λειτούργησε και η σειρά όχι μόνο συνεχίστηκε, αλλά πήγε και δεύτερη σεζόν. Και έγιναν οι πρωταγωνιστές της, αστέρια πρώτης γραμμής.
Πάμε Χριστόφορο
2015, και ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης παρουσιάζει τη δεύτερη ταινία του. Στο Ένας άλλος κόσμος, κοινό και κριτικοί υποκλίνονται μεταξύ άλλων στο ταλέντο της Μαρίας Καβογιάννη. Της μεσήλικης που βιώνει την οικονομική κρίση και μια μεγάλη τραγωδία στο σπίτι της. Αλλά και έναν έρωτα από αλλού.
Και ποιος δεν δάκρυσε με την σκηνή του πικνίκ στο σούπερ μάρκετ, και μετά που φεύγει με το λεωφορείο και ακούγεται το «Πόσο λυπάμαι» της Βέμπο.
Και τότε υπήρχε ένας αέρας international, αφού το ρόλο του άντρα της ζωής της υποδυόταν ο Τζ. Κ. Σίμονς, που είχε κερδίσει όσκαρ ερμηνείας εκείνη την χρονιά.
Και φτάνουμε στο «Maestro». Η Μαρία Καβογιάννη υποδύεται μια γυναίκα –δυστυχώς– της διπλανής πόρτας, που πέφτει θύμα ξυλοδαρμού από τον σύζυγό της.
«Φυσικά φέρνω βιώματα στους ρόλους μου. Ειδικά σ’ αυτήν τη σκηνή που κάναμε με τον Χριστόφορο, φέρνω βιώματα αυτών των γυναικών που το έχουν υποστεί αυτό», έχει δηλώσει σε πρόσφατη συνέντευξή της.
Για τη σειρά που δίχασε φέτος, τα ξέρετε. Έγινε η πρώτη ελληνική παραγωγή που αγοράστηκε από το Netflix. Στον επίσημο λογαριασμό του, το Netflix ανέβασε μια φωτογραφία της Μαρίας Καβογιάννη από μια σκηνή του «Maestro» και τα λόγια ήταν… περιττά.
«Δεν χρειάζεται λεζάντα» ήταν η μοναδική φράση που συνόδευε τη φωτογραφία της.
Και η απάντησή της; Μέσα από το προφίλ της στο Instagram, η «Μαρία» της σειράς ανάρτησε ένα απόσπασμα από ένα επεισόδιο, μεταγλωττισμένο στα ιταλικά, όπως θα προβάλλεται στο Netflix για τους Ιταλούς συνδρομητές.
Στη λεζάντα της δημοσίευσής της, η Μαρία Καβογιάννη έγραψε: «Ερχόμαστε κόσμε… Για ταχεία εκμάθηση ξένων γλωσσών… Χριστόφορος Παπακαλιάτης».
Η απλή ζωή
Τα χρόνια που σπούδαζε Παιδαγωγικά έφεραν στη ζωή της τον σύζυγό της, Πέτρο Δριτσώνα. Γνωρίστηκαν στη σχολή, αλλά όπως και η Μαρία Καβογιάννη άλλαξε δρόμο στη ζωή της αφού πέρασε κάποια χρόνια της ζωής της ως δασκάλα, έτσι έκανε και ο σύζυγός της, που επίσης μπήκε στη σχολή Καλών Τεχνών και τελικά έγινε γλύπτης.
Με τον σύζυγό της, Πέτρο, απέκτησε και την κόρη της Αδελαΐδα που ασχολείται με την ψυχολογία. Όσο για τον σύζυγό της;
«Παίζει πολύ ρόλο η προσωπικότητα των ανθρώπων, η ανεξαρτησία, οι διαφορετικοί δρόμοι που έχει διαλέξει ο καθένας που κάποια στιγμή ενώνονται και βοηθάει ο ένας τον άλλον. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Να μην επεμβαίνει τόσο πολύ ο ένας στον άλλον αλλά να είναι και παρεμβατικός και συντροφικός στις επιλογές του. Γιατί και ο άνδρας μου είναι καλλιτέχνης και έχουμε καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα», είχε δηλώσει σε εκπομπή, αναφερόμενη στον σύζυγό της. Και βέβαια μένουν ακόμα στον Βύρωνα.
Σπύρος Δευτεραίος