Σπάνιες γαίες αναζητεί η Βουλγαρία στην Ανταρκτική και για αυτό στέλνει στην περιοχή το πρώτο ερευνητικό σκάφος (RSV) που απέκτησε το κράτος. Το ερευνητικό σκάφος «Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος» αποπλέει, την Τρίτη 27 Δεκεμβρίου, από τη Βάρνα με προορισμό το Νησί Λίβινγκστον, στα Νότια Σέτλαντ όπου αναμένεται να καταπλεύσει μετά από αρκετές εβδομάδες.
Επικεφαλής της 31ης Βουλγαρικής Αποστολής Ανταρκτικής είναι ο καθηγητής Κρίστο Πιμπίρεφ.
Το πλοίο θα διοικείται από τον υποπλοίαρχο Νικολάι Νταναΐλοφ και θα έχει 26 μέλη στο πλήρωμα, ανάμεσά τους τρεις δόκιμοι της Ναυτικής Ακαδημίας «Νικόλα Βαπτσάροφ» της Βάρνας. Στο πλοίο θα βρίσκεται και ένας γιατρός της Στρατιωτικής Ιατρικής Ακαδημίας, με επαρκή ιατρικό εξοπλισμό. Το «Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος» θα κάνει Πρωτοχρονιά στη Μεσόγειο.
Όπως δήλωσε ο Πιμπίρεφ, τα μέλη της αποστολής θα υλοποιήσουν προγράμματα που εγκρίθηκαν από το Εθνικό Πρόγραμμα Πολικής Έρευνας: δειγματοληψία των ιζημάτων στον βυθό γύρω από το Νησί Λίβινγκστον στα Νότια Σέτλαντ για να ελέγξουν τη ρύπανση, εντοπισμό ιχνών χλωρίδας και πανίδας στα δείγματα και, στην ξηρά, περαιτέρω έρευνα για τον εντοπισμό κοιτασμάτων ορυκτών γύρω από τη Βουλγαρική Βάση. Ο Πιμπίρεφ υπενθύμισε ότι στην προηγούμενη αποστολή ανακαλύφθηκε χρυσός και τώρα θα αναζητηθούν σπάνιες γαίες.
Η 31η αποστολή χρηματοδοτείται από το κράτος και από διάφορες δωρεές, από 10 κιλά μέλι που έδωσε ένας μελισσοκόμος μέχρι δύο φορτηγά με τρόφιμα από την Kaufland Bulgaria.
Οι επισκευές στο πλοίο στοίχισαν περίπου 4,5 εκατομμύρια λέβα, δήλωσε ο πρύτανης της Ναυτικής Ακαδημίας, Ναύαρχος καθηγητής Δρ Μπόγιαν Μεντνικάροφ. Η προετοιμασία της αποστολής, τόνισε, αντιμετώπισε πρόβλημα λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων. Δόθηκε πρόσθετη χρηματοδότηση και θα δαπανηθούν περίπου 3 εκατομμύρια λέβα για καύσιμα, πρόσθεσε.
Η διαδικασία αγοράς του ερευνητικού σκάφους ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2021, αν και η ιδέα για την αγορά του είναι πολύ παλιά ίσως και 30-40 χρόνια πίσω.
Η Βουλγαρία αγόρασε το πλοίο έναντι 600.000 ευρώ, μάλλον από Ρώσο επιχειρηματία.
Το μήκους 67 μέτρων πλοίο ανήκει σε μια κοινοπραξία στην οποία μετέχουν η Ναυτική Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο Αγίου Κλήμη Αχρίδας της Σόφιας και το Βουλγαρικό Ινστιτούτο Ανταρκτικής. Πληροφορίες που υπάρχουν στον βουλγαρικό Τύπο αναφέρουν ότι το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1984, σε νορβηγικό ναυπηγείο, με σουηδικό χάλυβα. Ήρθε στην Βουλγαρία για το έργο του αγωγού South Stream, ωστόσο για λόγους που δεν είναι γνωστοί έμειναν πέντε χρόνια αχρησιμοποίητο μέχρι που εξαγοράστηκε.