Το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού, με τίτλο «Από τις δύο πλευρές του Αιγαίου: Διωγμός και ανταλλαγή πληθυσμών, Ελλάδα-Τουρκία, 1922-1924» (2013), πρόκειται να προβάλει αύριο, Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου, στις 19:15, η Κινηματογραφική Λέσχη του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού του ΑΠΘ, συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις μνήμης για τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Αμέσως μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ, θα ακολουθήσει συζήτηση για το περιεχόμενό του, στην οποία έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Rhodes College των ΗΠΑ Νικ Ζαχαριάδης, ο αν. καθηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας του ΑΠΘ Γιάννης Μπάκας και ο επιστημονικός συνεργάτης της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ Θεοδόσης Κυριακίδης. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα συνεδριάσεων του α΄ ορόφου της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και θα είναι ανοιχτή για το κοινό.
Λίγα λόγια για το ντοκιμαντέρ
«Σωτήριον έτος 1922: εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες, με τον τρόμο ζωγραφισμένο στα μάτια τους, καταφτάνουν στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και του Πειραιά, μετά την ήττα του ελληνικού στρατού στον Σαγγάριο και την άτακτη υποχώρησή του στα βάθη της Ανατολίας. Η έλευσή τους στην μητροπολιτική Ελλάδα θα έχει μακροπρόθεσμα ευεργετικές συνέπειες για το νεοσύστατο ελληνικό κράτος, το οποίο είχε ξαναγεννηθεί εκατό μόλις χρόνια πριν από τις στάχτες: με την εμπειρία, την εργατικότητα και το υψηλό μορφωτικό επίπεδό τους θα συμβάλλουν στην οικονομική του ανάπτυξη, καθώς και στην άνθηση των γραμμάτων και των τεχνών στο σύνολο της επικράτειάς του. Οι ίδιοι, όμως, θα διατηρήσουν τη νοσταλγία μέσα τους για τις προγονικές εστίες, από τις οποίες είχαν ξεριζωθεί με βίαιο τρόπο, νοσταλγία την οποία θα μεταδώσουν στα παιδιά και τα παιδιά των παιδιών τους, που θα μεγαλώσουν με τραγούδια και ιστορίες από τον Πόντο, τη Θράκη, τη Μικρασία και τις άλλες ‘χαμένες πατρίδες’ που είχαν οριστικά περιέλθει στα χέρια του αντιπάλου. Συλλέγοντας μαρτυρίες από πρόσφυγες δεύτερης και τρίτης γενιάς, η σκηνοθέτις Μαρία Ηλιού παρουσιάζει ανάγλυφα στο ντοκιμαντέρ της, το δράμα του Ελληνισμού το ’22 ενώ, παράλληλα, επιχειρεί να φωτίσει με τη συνδρομή έγκυρων ακαδημαϊκών τα αίτιά του».