Με την απεργία στα διυλιστήρια –που έχει προκαλέσει ελλείψεις καυσίμων ανά τη χώρα– να μετρά τρεις εβδομάδες, χιλιάδες διαδηλωτές πραγματοποιούν σήμερα πορεία στο Παρίσι συνθέτοντας έτσι την εικόνα μιας διογκούμενης οργής για την άνοδο του πληθωρισμού.
Η σημερινή πορεία διαμαρτυρίας στο Παρίσι πραγματοποιείται έπειτα από έκκληση της «Ανυπότακτης Γαλλίας» και έχει τη στήριξη των συμμάχων της (των Πρασίνων, των Σοσιαλιστών και των Κομμουνιστών), αλλά και πολλών οργανώσεων.
«Μπορεί κάποιος να δει ότι το κίνημα αυτό έχει αρχίσει να εξαπλώνεται», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό franceinfo η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της «Ανυπότακτης Γαλλίας», Ματίλντ Πανό. «Οι οδηγοί φορτηγών ανακοίνωσαν στάση εργασίας για την Τρίτη, και πολλοί άλλοι τομείς έχουν αρχίσει να συντάσσονται μαζί τους», είπε.
Η πρόσφατα τιμηθείσα με Νόμπελ Λογοτεχνίας Ανί Ερνό και άλλες 60 προσωπικότητες από το χώρο των τεχνών και της δημόσιας ζωής κάλεσαν με τη σειρά τους τους πολίτες να συμμετάσχουν στην πορεία μέσα από κοινή επιστολή που έδωσαν στη δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα.
Βασικός στόχος των κινητοποιήσεων είναι να προβληθεί το αίτημα των εργαζομένων που αγωνίζονται να διαχειριστούν την άνοδο του κόστους ζωής –ο πληθωρισμός στη χώρα κυμαίνεται στο 6%– αλλά και να καταγγελθεί η πολιτική αδράνεια απέναντι στην κλιματική αλλαγή.
Η αστυνομία αναμένει περί τους 30.000 διαδηλωτές, πηγή ωστόσο εκφράζει φόβους για πρόκληση επεισοδίων με ομάδες αναρχικών που συγκρούονται συχνά με τις δυνάμεις ασφαλείας στο περιθώριο διαδηλώσεων στη χώρα. Η πηγή αυτή, ένας αξιωματούχος, δήλωσε ότι οι διοργανωτές δέχτηκαν προειδοποίηση για το ενδεχόμενο αυτό.
Γενική απεργία την ερχόμενη Τρίτη
Πολλά συνδικάτα στη Γαλλία –αλλά όχι όλα– έχουν κηρύξει ημέρα γενικής απεργίας την προσεχή Τρίτη, κάτι που αναμένεται να επηρεάσει τις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά και τον δημόσιο τομέα.
Ο γαλλικός ενεργειακός γίγαντας TotalEnergies ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι κατέληξε σε μισθολογική συμφωνία με τα δύο μεγαλύτερα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους υπαλλήλους της στα τέσσερα διυλιστήριά της, αυξάνοντας έτσι τις ελπίδες για λήξη των κινητοποιήσεων. Το αριστερό συνδικάτο CGT ωστόσο δεν την δέχτηκε, και τα μέλη του συνεχίζουν τις διαδηλώσεις.
Το προσωπικό δύο άλλων διυλιστηρίων, ιδιοκτησίας του αμερικανικού ομίλου Esso-ExxonMobil, επέστρεψε στην εργασία του στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, αλλά η λειτουργία τους θα χρειαστεί δύο με τρεις εβδομάδες για να επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα, ανακοίνωσε η εταιρεία.
Περίπου το ⅓ των πρατηρίων βενζίνης στη χώρα αντιμετωπίζουν προβλήματα προμηθειών, ειδικά στα περίχωρα του Παρισιού και στο βόρειο τμήμα της χώρας, γεγονός που σημαίνει ότι συχνά οι οδηγοί περιμένουν ώρες στην ουρά για να γεμίσουν το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου τους.
Πολλές εταιρείες έχουν μειώσει τις μετακινήσεις και τις παραδόσεις, ενώ προβλήματα στην προμήθεια καυσίμων αντιμετωπίζουν ακόμη και τα οχήματα της υπηρεσίας αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών.
Ο υπουργός Προϋπολογισμού Γκαμπριέλ Ατάλ κατήγγειλε τη συνέχιση της απεργίας σήμερα, χαρακτηρίζοντάς την «απαράδεκτη». «Φυσικά και υπάρχει δικαίωμα στην απεργία, αλλά κάποια στιγμή η χώρα πρέπει να μπορεί να λειτουργεί», δήλωσε στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης.
Την περασμένη βδομάδα η κυβέρνηση προχώρησε σε επίταξη των απεργών στα διυλιστήρια, προκειμένου να απελευθερωθούν τα αποθέματα καυσίμων που φυλάσσονται στις αποκλεισμένες εγκαταστάσεις. Αυτό εξόργισε το CGT, που ανακοίνωσε ότι η κίνηση αποτελεί ένδειξη της «δικτατορίας» του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.
Τα τεράστια κέρδη των ενεργειακών ομίλων εξαιτίας των υπέρογκων τιμών των καυσίμων έχουν καταστήσει ευνοϊκή την στάση των πολιτών απέναντι στα αιτήματα των εργαζομένων, που ασκούν πιέσεις για καλύτερους μισθούς. Ωστόσο, μια δημοσκόπηση της εταιρείας BVA που δόθηκε στη δημοσιότητα την Παρασκευή, δείχνει ότι μόνο το 37% των ερωτηθέντων υποστηρίζει τις κινητοποιήσεις.
Συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση
Το εύρος των διαδηλώσεων και των απεργιών κατά τους επόμενους μήνες ενδέχεται να έχει αντίκτυπο στην ικανότητα της κυβέρνησης να περάσει την αμφιλεγόμενη αλλαγή στο συνταξιοδοτικό.
Ο Μακρόν, ο οποίος επανεξελέγη τον Απρίλιο, έχει δεσμευτεί να αυξήσει το όριο ηλικίας για τη συνταξιοδότηση από τα 62 στα 65 έτη, ώστε να εναρμονιστεί η Γαλλία με τους Ευρωπαίους εταίρους της, αλλά η ιδέα αυτή βρίσκει έντονα αντίθετα τα εργατικά συνδικάτα και τα κόμματα της Αριστεράς.