Στις 12 Σεπτεμβρίου χτυπάει το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά, και ταυτόχρονα γίνεται… πρεμιέρα σε τρεις νέους θεσμούς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για τους παιδαγωγικούς συμβούλους/μέντορες, τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους ομίλους.
Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης, στόχος είναι αποκτηθεί πρωτίστως μια οργανωσιακή, πολυεπίπεδη και συνεργατική κουλτούρα στα σχολεία.
Οι μέντορες και οι συντονιστές είναι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα εργάζονται εκτός διδακτικού αλλά εντός εργασιακού ωραρίου. Όσο για τους ομίλους, θα λειτουργούν μετά τη λήξη του ημερήσιου προγράμματος ή και κατά τη διάρκεια του Ολοήμερου, χωρίς όμως να έχουν «φροντιστηριακό» χαρακτήρα, δηλαδή επέκταση, ενίσχυση ή προετοιμασία των μαθημάτων.
Παιδαγωγικός σύμβουλος/μέντορας
Ορίζεται με απόφαση του διευθυντή και αντιστοιχεί ένας για κάθε 1 με 8 εκπαιδευτικούς. Ρόλος του είναι να βοηθά τους νεοδιοριζόμενους και τους αναπληρωτές να ενσωματωθούν στο σχολικό περιβάλλον.
Για παράδειγμα, ο μέντορας «πληροφορεί και καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς στο διδακτικό κομμάτι, οργανώνει δειγματικές διδασκαλίες, βοηθάει για τον ορθό τρόπο επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες» σημειώνει ο Αλέξανδρος Κόπτσης.
Τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγεται ο παιδαγωγικός σύμβουλος/μέντορας είναι τα εξής (με μοριοδότηση): Διδακτική εμπειρία, διδακτορικό δίπλωμα, μεταπτυχιακός τίτλος, προηγούμενη θητεία ως μέντορας/σύμβουλος κλπ, πιστοποίηση επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και η ξένη γλώσσα.
Ενδοσχολικός συντονιστής
Συντονίζει τα της διδακτέας ύλης, υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους ανά ομάδες τάξεων ή ειδικοτήτων, παρακολουθεί και εποπτεύει, σχεδιάζει και οργανώνει διδασκαλίες.
Επίσης, «εισηγείται καινοτόμα προγράμματα, παρακολουθεί και εποπτεύει τις διαδικασίες αξιολόγησης μαθητών, οργανώνει συναντήσεις εκπαιδευτικών για επίλυση εκπαιδευτικών και διδακτικών θεμάτων», λέει ο Αλέξανδρος Κόπτσης.
Για 1-10 τμήματα προβλέπεται ένας συντονιστής τάξης και εφόσον υπάρχουν τουλάχιστον 3 εκπαιδευτικοί ειδικότητας για το Δημοτικό και 4 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προβλέπεται και ένας συντονιστής ειδικοτήτων.
Όμιλοι
Συγκροτούνται μετά από απόφαση του διευθυντή του σχολείου και εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων ή από πρόταση εκπαιδευτικών. Κάθε όμιλος έχει 6-12 άτομα, ενώ μπορούν να αποτελούνται και από μαθητές διαφορετικών σχολείων.
Οι ομάδες που θα συγκροτηθούν σχετίζονται με: αθλητισμό, τέχνες, χορό, εικαστικά, μουσική, ρομποτική, επιχειρηματικότητα, διδακτικά αντικείμενα.
Το γνωστικό αντικείμενο, τονίζει ο Αλέξανδρος Κόπτσης, θα πρέπει να ανταποκρίνεται κατά το δυνατόν στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, «χωρίς οι διδάσκοντες/διδάσκουσες να παραγνωρίζουν το περιεχόμενο και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις των διδασκόμενων μαθημάτων, σύμφωνα με το αναλυτικό τους πρόγραμμα».