Ιστορικά, ο πρώτος τηλεοπτικός «πρωινός καφές» έκανε πρεμιέρα την 1η Ιανουαρίου 1990 στον ΑΝΤ1, και παρουσίαζε η Νανά Παλαιτσάκη (μέχρι τον Αύγουστο του ίδιου έτους). Η πρώτη εκπομπή είχε τετράωρη διάρκεια και μεγάλο ρόλο είχε η αστρολόγος Λίτσα Πατέρα, που μέχρι και σήμερα κατέχει τον ίδιο ρόλο στην πρωινή ζώνη του σταθμού.
Τον Αύγουστο την παρουσίαση της πρωινής εκπομπής ανέλαβε η ηθοποιός Λουκία Παπαδάκη. Η εκπομπή δεν ήταν live, ενώ είχε εναλλακτικό τίτλο «Φθινόπωρο, Χειμώνας, Άνοιξη ’90».
Όταν αλλάζει η ιστορία
Μάιος 1991. Την παρουσίαση του «καφέ» αναλαμβάνει η Ρούλα Κορομηλά, η οποία είχε κάνει πρωινό ψυχαγωγικό λίγο καιρό πριν, στη δημόσια τηλεόραση. Βέβαια είχε πολλές διαφορές από τον «Πρωινό καφέ», και ενώ είχαν αρχίσει να εκπέμπουν οι ιδιωτικοί σταθμοί, η εκπομπή με τίτλο «Μια καλημέρα είναι αυτή» έκανε πολύ υψηλά ποσοστά τηλεθέασης. Στα μισά της σεζόν, οι υπεύθυνοι αποφάσισαν να βάλουν δίπλα στην παρουσιάστρια τον ηθοποιό Γιάννη Κατράνη.
Εκείνη αντέδρασε, ο Τύπος της εποχής έκανε λόγο για καθαρά κομματικά κριτήρια της κυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, και η Ρούλα αποχώρησε. Η συνέχεια είναι γνωστή.
Μπορεί ο συνδυασμός πρωινής live εκπομπής με ζώδια, μόδα, μαγειρική, γυμναστική, καλεσμένους και τραγούδι να πυρπολεί τους κριτικούς, όμως η Ρούλα γίνεται σταρ. Οι τηλεθεάσεις χτυπάνε κόκκινο, ενώ όταν η εκπομπή πηγαίνει στην περιφέρεια, γίνεται πανζουρλισμός. Τραγουδιστές που σήμερα έχουν ξεχάσει ότι ήταν τραγουδιστές, γίνονται αντικείμενα λατρείας από τον κόσμο και παρεμβαίνουν security για να τους προστατέψουν και να τους φυγαδεύσουν. Από την άλλη, μεγάλα ονόματα του θεάτρου περνάνε από τον καναπέ της εκπομπής, ενώ ανάμεσα στους κατά καιρούς αρχισυντάκτες συναντάμε ονόματα από τη Σεμίνα Διγενή μέχρι τη Σοφία Βούλτεψη.
Και φυσικά η Ρούλα Κορομηλά αλλάζει όλη την ιστορία όχι μόνο της τηλεόρασης, αλλά και του εγχώριου star system. Για την τιμή των όπλων το Mega ρίχνει στην αρχή της επόμενης σεζόν (’91-92) ένα πρωινό μαγνητοσκοπημένο μαγκαζίνο μικρότερης διάρκειας με παρουσιαστές τους Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη και Νίκο Διαμανταρίδη, και μια νεαρή κοπέλα στα πρώτα της βήματα, ονόματι Ελένη Μενεγάκη. Την άνοιξη του 1992 τη σκυτάλη παίρνει η αξέχαστη Ρίκα Βαγιάνη, ενώ στην αρχή του φθινοπώρου του 1992 το πρωινό του Mega παρουσιάζει η Εύη Παπαδάκη, που μέχρι και λίγους μήνες πριν έλεγε το δελτίο καιρού στον ΑΝΤ1.
Τα χαμηλά ποσοστά και κάποιες δηλώσεις που έκανε τότε για ένα κοινωνικό θέμα, την βγάζουν εκτός.
Η επόμενη σεζόν (’93-94) είναι για… δυνατές συγκινήσεις και στομάχια. Το Mega κατεβάζει τον Ανδρέα Μικρούτσικο και ο ανταγωνισμός με τη Ρούλα Κορομηλά φτάνει να παίζεται ακόμα και σε 1% διαφορά τηλεθέασης. Στο τέλος της σεζόν, η Ρούλα ετοιμάζεται να σπάσει το συμβόλαιο με τον ΑΝΤ1 και μετακομίζει στο Mega. Όχι αναίμακτα…
Το φαινόμενο Ελένη
Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 1995. Ο Κώστας Καρράς εμφανίζεται στο πλατό του «Πρωινού καφέ» και παρουσιάζει την παρτενέρ του στη σειρά «Πάτερ ημών», Ελένη Μενεγάκη, που είναι και η νέα παρουσιάστρια της εκπομπής.
Την προηγουμένη σεζόν παρουσίαζε η Πόπη Χατζηδημητρίου, που τα είχε καταφέρει αξιοπρεπέστατα. Και ενώ την περίμεναν να συνεχίσει τη νέα σεζόν, προκύπτει… Ελένη.
Το παρασκήνιο μιλά για οικειοθελή αποχώρηση της Πόπης, γιατί ήθελαν να της βάλουν συμπαρουσιάστρια την Ελένη. Όποια και να είναι η αιτία, η Ελένη πάτησε το πόδι της στο πλατό του πρωινού εκείνη τη Δευτέρα του 1995, και η τελευταία της εμφάνιση στην εκπομπή έγινε την 1η Ιουλίου 2005. Η μακροβιότερη και πιο επιτυχημένη παρουσιάστρια της εκπομπής μπορεί την πρώτη σεζόν να τερμάτισε δεύτερη –γιατί η πρωτιά πήγε στο έξυπνο πρωινό του Mega «Μεταξύ μας» με παρουσιάστριες την Έλντα Πανοπούλου και τη Σοφία Βόσσου–, αλλά από την επόμενη σεζόν πήρε σχεδόν εργολαβία την κορυφή.
Και όχι ότι δεν είχε αντιπάλους σε αυτήν τη δεκαετία. Π.χ. το 1999-2000 βγήκε στον αέρα του Mega το «Σαν στο σπίτι σας» με τη Μαρία Μπακοδήμου και τον Φώτη Σεργουλόπουλο, που όχι απλώς είχε επιτυχία και έκανε τέσσερις σεζόν, αλλά για πολλούς θεωρείται το πιο εναλλακτικό πρόγραμμα στην παλιά πρωινή ζώνη, αποδεικνύοντας πως όταν υπάρχει ταλέντο και μυαλό, μπορούν να γίνουν πράγματα ακόμα και σ’ αυτήν!
Όμως η Ελένη είναι μία και μοναδική – και κλασική, όπως αποδείχθηκε. Η εισαγωγή με την μουσική του Κώστα Χαριτοδιπλωμένου και το «Καλημέρα» της Αλέξιας σε ορχηστρικό ήταν εκεί• όπως και η Λίτσα Πατέρα, η μαγειρική, οι καλεσμένοι, οι μοντέλες, η μόδα. Η Ελένη έζησε την απόλυτη καταξίωση, και στη δεκαετία του «Πρωινού καφέ» παντρεύτηκε (με ρεκόρ τηλεθέασης την επομένη του γάμου), γέννησε, βίωσε απώλειες (όπως ο θάνατος σε τροχαίο του γυμναστή Γιώργου Λουγκανίδη), μόδες, συμπαρουσιαστές αλλά και μιμήτριες που υπάρχουν ακόμη και σήμερα. Και φυσικά άλλαξε και αυτή με τη σειρά της τα εγχώρια show biz status.
Για την ιστορία, στις 10 Μαΐου 1996 ο «Πρωινός καφές» γιορτάζει τα πέντε του χρόνια, και η Ρούλα, παρόλο που είναι σε δικαστική διαμάχη με τον ΑΝΤ1, πηγαίνει καλεσμένη στην Ελένη σε μια συγκινητική και viral εκπομπή.
Η Ελεονώρα και το βίαιο τέλος
Όταν έφυγε –όχι με τον καλύτερο τρόπο, όπως άλλωστε και η Ρούλα–, άρχισε το παιχνίδι της διαδοχής. Τελικά η προερχόμενη από την ενημέρωση Ελεονώρα Μελέτη αντικαθιστά την Ελένη, που έχει μετακομίσει στον Alpha όπου και μένει μέχρι το 2020. Η διαδοχή είναι δύσκολη καθώς στο Mega υπάρχει ο Γρηγόρης Αρναούτογλου, όμως σαν περσόνα η Ελεονώρα επιβάλλεται.
Η εκπομπή όμως έχει θεματάκια. Νέο πρόσωπο, γεροντικό στήσιμο. Τουλάχιστον αρχικά. Από την άλλη η αγνή ελαφρότητα της δεκαετίας του ’90 έχει φύγει για πάντα, ενώ έχει εισβάλει η αγριότητα της μεσημεριανής ζώνης, που όμως το πρωί θέλει κοντρολάρισμα. Αλλά και σταθερές αξίες του παρελθόντος, όπως οι τραγουδιστές, πλέον δεν τραβάνε.
Οι πρώτες δύο σεζόν πηγαίνουν πολύ καλά, και μάλιστα στη δεύτερη τερμάτισε πρώτη με μικρή διαφορά. Την τρίτη σεζόν όμως η κατάσταση μοιάζει να ξεφεύγει. Στις 29 Απριλίου 2008, η Ελεονώρα δεν εμφανίζεται στην εκπομπή λόγω προβλημάτων υγείας και δεν επιστρέφει ποτέ. Φυσικά και εδώ το διαζύγιο δεν είναι ήρεμο.
Η επόμενη σεζόν ξεκινάει ως εναλλακτική. Το κανάλι αφήνει, αρχικά, εν λευκώ την εκπομπή στο δίδυμο Κατερίνα Ζαρίφη-Νίκο Μουτσινά. Τα δημοσιεύματα της εποχής μιλάνε για ολικό ξήλωμα προηγούμενων εργαζομένων, αλλά και για προβληματικές σχέσεις με την ομάδα και την ηγεσία του σταθμού.
Από την άλλη, η τηλεθέαση από ένα σημείο και μετά κολλάει στα μονοψήφια. Με τούτα και με κείνα, στα μέσα της σεζόν ο σταθμός λύνει τη συνεργασία με το δίδυμο.
Σε χρόνο dt η Δέσποινα Καμπούρη και ο Γιώργος Λιανός τους αντικαθιστούν μέχρι το Πάσχα του 2009, οπότε τα ηνία της εκπομπής αναλαμβάνει η Βίκυ Καγιά.
Όμως η σεζόν έχει χαθεί, το προϊόν «Πρωινός καφές» έχει τελειώσει, και η Καγιά κλείνει την εκπομπή, ύστερα από 19 σεζόν – και μάλιστα από την Κρήτη.
Ζευγάρια και εκπομπές σε κρίση
Ανδρέας Μικρούτσικος – Δήμητρα Ρουμπέση (παρουσίαζαν πρωινό στον Alpha, σαββατοκύριακο), Κατερίνα Καραβάτου – Κρατερός Κατσούλης, Πέτρος Κωστόπουλος – Τζένη Μπαλατσινού, Γιώργος Λιάγκας – Φαίη Σκορδά.
Είναι τα ζευγάρια που παρουσίασαν πρωινό και μετά χώρισαν. Όχι πολύ γουρλίδικη ζώνη, ομολογουμένως.
Από την άλλη, το τελευταίο ζευγάρι επανενώθηκε τηλεοπτικά πριν από δύο σεζόν, όμως και εδώ το τηλεοπτικό φινάλε δεν ήταν ήρεμο. Η υπόθεση της Ρούλας Πισπιρίγκου κυριάρχησε στην πρωινή ζώνη, μαζί με τις δίκες Φιλιππίδη και Λιγνάδη.
Ο Λιάγκας πιστώθηκε την άνοδο της εκπομπής λόγω Πισπιρίγκου και ετοιμάζεται να κάνει σχεδόν μόνος του την εκπομπή που θα ρίξει βάρος στην επικαιρότητα και λιγότερο στο lifestyle – ή ό,τι απόμεινε από αυτό. Από την άλλη, η Φαίη Σκορδά αποχώρησε ύστερα από εννέα χρόνια στον ΑΝΤ1 και ετοιμάζεται να εγκαινιάσει την πρωινή ψυχαγωγική ζώνη του ΣΚΑΪ.
Αλλά και η ΕΡΤ1 επιστρέφει στο είδος ύστερα από δεκαετίες, με τον Φώτη Σεργουλόπουλο και την Τζένη Μελιτά.
Κακά τα ψέματα, με την οικονομική κρίση, την άνοδο των social media και την Covid-19 οι εκπομπές του είδους εγκλωβίστηκαν σε μια νέα πραγματικότητα, που μέχρι στιγμής κανείς δεν δείχνει να θέλει να την αλλάξει. Στείρα και επαναλαμβανόμενη θεματολογία που συνήθως προκύπτει από τα reality, που όμως και αυτά πέρυσι έπεσαν θεαματικά. Πανελατζήδες που ουκ ολίγες φορές φτάνουν να διαπληκτίζονται μεταξύ τους, αντί για ικανούς ρεπόρτερ• τοποθετήσεις προϊόντων που ροκανίζουν τον τηλεοπτικό χρόνο, φτώχεια, κουτσομπολιό και focus σε πρόσωπα που ξεχνάς την επόμενη μέρα.
Όχι πολύ ελπιδοφόρο σκηνικό για τη συνέχεια του είδους, ομολογουμένως.