Ένα σύστημα συσκευών που θα διευκολύνει τη συμμετοχή τυφλών μαθητών κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο σχολείο, δημιούργησαν δύο μαθητές Λυκείου από την Πάτρα, η Αλίκη Ράγκου και ο Κωνσταντίνος Μαζαράκης.
Πρόκειται για το σύστημα συσκευών Pop2See Smart Class.
Το Pop2See Smart Class περιλαμβάνει μια κάμερα η οποία διαβάζει τον πίνακα της τάξης, μετασχηματίζοντας σε ήχο και σε ψηφιακό κείμενο τις σημειώσεις που βρίσκονται πάνω σε αυτόν, καθώς κι ένα πληκτρολόγιο ανάγνωσης και γραφής Braille (Μπράιγ), που μετατρέπει σε κείμενο στα αγγλικά, ό,τι πληκτρολογήσει ο μαθητής με κώδικα Μπράιγ, ώστε να τα παραλάβει ψηφιακά ο βλέπων καθηγητής. Παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στον τυφλό μαθητή να διαβάσει, όπως έχει συνηθίσει με την αφή, μέσω ακίδων που ανεβοκατεβαίνουν.
«Αποφασίσαμε να φτιάξουμε αυτό το σύστημα συσκευών ώστε να συμβάλλουμε στην ένταξη των τυφλών μαθητών στα γενικά σχολεία. Ουσιαστικά το όραμά μας είναι να τους προσφέρουμε το δικαίωμα της επιλογής. Να μπορούν να επιλέξουν να φοιτήσουν στο γενικό σχολείο αυτόνομοι και ανεξάρτητοι, γιατί η έλλειψη όρασης δεν σημαίνει ότι μπαίνουν όρια στην εξέλιξη ενός ανθρώπου», επισημαίνει η 18χρονη Αλίκη Ράγκου από το 13ο Γενικό Λύκειο Πατρών.
Μαζί με τον ξάδερφό της, τον 17χρονο Κωνσταντίνο Μαζαράκη από το Πρότυπο Λύκειο Πατρών, ξεκίνησαν από πέρυσι τον Ιούλιο να δουλεύουν την ιδέα τους ώσπου φέτος κατάφεραν να συμμετάσχουν στον Εθνικό Διαγωνισμό Νέων Επιστημόνων 2022 του υπουργείου Παιδείας και να διακριθούν, καθώς μαζί με άλλες δύο ομάδες θα απαρτίσουν την Εθνική Αποστολή της Ελλάδας στον 33ο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό των Νέων Επιστημόνων 2022.
Ουσιαστικά η καινοτόμος ιδέα τους αποτελείται από δύο συσκευές: μία κάμερα και ένα πληκτρολόγιο.
Η κάμερα εκτελεί φωνητικές εντολές, διαβάζει κείμενα όπως βιβλία ή σημειώσεις από τον σχολικό πίνακα και τα μετατρέπει σε ήχο (αρχείο mp3) και πολλές άλλες μορφές αρχείων (π.χ. PDF, STL, Braille Dots κ.ά.), ενώ το ίδιο μπορεί να συμβεί και αντίστροφα με την παράδοση του μαθήματος μέσα στην τάξη, μετατρέποντας τον ήχο σε κείμενο. «Όλα τα αρχεία αποθηκεύονται αυτόματα σε cloud. Η δεύτερη συσκευή, το πληκτρολόγιο γραφής και ανάγνωσης, αλληλεπιδρά άμεσα με την πρώτη», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κωνσταντίνος Μαζαράκης.
Για να καταφέρουν να υλοποιήσουν την ιδέα τους αφιέρωσαν αρκετό χρόνο εκτός μαθημάτων, χρησιμοποιώντας γνώσεις ρομποτικής και προγραμματισμού τις οποίες διέθεταν υπό την καθοδήγηση του προπονητή τους Σπύρου Τσουκαλά, μηχανικού ηλεκτρονικών υπολογιστών, και του μέντορά τους Γιάννη Κοσμαδάκη, ηλεκτρολόγου μηχανικού.
Οι εμπνευστές και δημιουργοί του πρότζεκτ θέλουν να σχεδιάσουν στη συνέχεια μια εφαρμογή για τους γονείς των τυφλών μαθητών και τους δασκάλους.
«Το επόμενο βήμα, μετά από αυτά που δουλεύουμε τώρα, είναι μια εφαρμογή όπου ό,τι γράφει στην πρώτη συσκευή ο τυφλός μαθητής θα μπορεί να πηγαίνει αμέσως σε αυτή την εφαρμογή και θα υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα στους μαθητές, τους γονείς και τους δασκάλους. Μετά ό,τι βγάζει φωτογραφία η κάμερα και τα μετατρέπει σε κείμενο θα πηγαίνει επίσης σε αυτή την εφαρμογή και θα μπορούν να επιλέγουν ποια αρχεία θα διαβάζουν στο σπίτι τους οι μαθητές», λέει ο Κωνσταντίνος.
«Μιλήσαμε καθ’ όλη αυτή τη διάρκεια του πρότζεκτ με μαθητές με προβλήματα όρασης, με οργανώσεις τυφλών και με την Άννα Μπαλάν, πρέσβειρα της ιδέας μας, για να μας λένε τις εντυπώσεις τους και να βελτιώνουμε την ιδέα μας, γιατί ουσιαστικά δεν θέλουμε να φτιάξουμε απλώς ένα όμορφο gadget, θέλουμε να λύνει το πρόβλημα που βρήκαμε ότι υπάρχει. Με όσους έχουμε μιλήσει έχουν εντυπωσιαστεί, μας λένε ότι είναι κάτι που θα βοηθούσε πάρα πολύ αν καταφέρουμε να το υλοποιήσουμε όπως φανταζόμαστε», τονίζει η Αλίκη.