Μπορεί σήμερα ο θεσμός των καλλιστείων να είναι παρωχημένος και ξεχασμένος, όμως για την Ελλάδα του 1950 ήταν μέγιστο κοσμικό γεγονός. Και όχι μόνο στα λόγια, καθώς στην κριτική επιτροπή υπήρχαν σπουδαία ονόματα όπως η Μαρίκα Κοτοπούλη, ή έδιναν το παρών ακόμα και πρωθυπουργοί όπως ο Αλέξανδρος Παπάγος. Από την άλλη, ήταν και το όνειρο για πολλά απλά κορίτσια που δεν είχαν σχέση με το χώρο, να κατακτήσουν τον τίτλο της Σταρ Ελλάς – είτε για μια πιθανή καριέρα, είτε για τον προσωπικό τους ναρκισσισμό, είτε ακόμα και για έναν καλό γάμο. Φυσικά υπήρχε και ο σκόπελος της αυστηρής οικογένειας.
Πάντως το 1954 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για το θεσμό, αφού Σταρ Ελλάς βγήκε η Ρίκα Διαλυνά και Μις Ελλάς η Έφη Μελά.
Ρίκα από Αμέ-ρικα
Η Ειρήνη Διαλυνά γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Από μικρή δεν θεωρούσε τον εαυτό της όμορφη, οπότε θέλησε να επιβληθεί με το μυαλό της και την τέχνη. Εξού και το όνειρο της ήταν η ζωγραφική, αλλά και η Αμερική. Από το τελευταίο προέκυψε και το παρατσούκλι της, Ρίκα: από το Αμέρικα. Γενικώς η μικρή Ειρήνη είχε όνειρα, που όμως έβρισκαν τοίχο στο νησί και την αυστηρή οικογένεια. Μέχρι που βρέθηκε η λύση με την… ασπιρίνη. Για περισσότερα, δείτε το βίντεο που ακολουθεί.
Στην Αθήνα λοιπόν σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού. Ένας θείος της στέλνει εν αγνοία της μια φωτογραφία στα καλλιστεία. Την δέχονται και εκείνη πανικοβάλλεται. Από την μια δεν θεωρούσε τον εαυτό της όμορφη, από την άλλη ως νέο κορίτσι ήθελε τη νίκη. Μάλιστα έλεγε πως αν αποτύγχανε, θα γινόταν καλόγρια. Και μια και ο λόγος για τη θρησκεία, ο τότε αρχιμανδρίτης Καντιώτης με τους οπαδούς του, μετά από δέηση, έκανε διαδήλωση προς το Σύνταγμα ενώ άλλοι οπαδοί του προσπάθησαν να κατέβουν με λεωφορεία στο κέντρο ΑΡΧΕΝΤΙΝΑ όπου γίνονταν τα καλλιστεία, για να τα σταματήσουν. Τελικά έγιναν 50 συλλήψεις και η διαμαρτυρία δεν έγινε.
Η Ρίκα Διαλυνά ετοιμάζεται για την Αμερική, για τα «Μις Υφήλιος». Αλλά η αμερικανική πρεσβεία δεν της χορηγεί βίζα λόγω του ότι ως φοιτήτρια στην Σχολή Καλών Τεχνών είχε εικονογραφήσει το εξώφυλλο βιβλίου του Μενέλαου Λουντέμη, που ήταν κομμουνιστής!
Το θέμα απασχολεί τον ελληνικό Τύπο με εκτενή ειδησεογραφία, ενώ ήδη έχουν αρχίσει οι άλλες υποψήφιες να μεταβαίνουν στο Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνιας για την εκλογή της Μις Υφήλιος στις 25 Ιουλίου.
Εκτός από την Ελληνίδα σταρ έχει αποκλειστεί και η σταρ της Νότιας Κορέας, με την ίδια αιτιολογία. Ο παράλογος αυτός αποκλεισμός αποκτά και διεθνή διάσταση, ενώ το θέμα φτάνει να απασχολεί και το αμερικανικό Κογκρέσο μετά τη διαμαρτυρία της δικαστικής υποεπιτροπής της Βουλής ότι θίγεται το γόητρο των ΗΠΑ και η ιστορία αυτή αποβαίνει εις βάρος της διεθνούς θέσης της Αμερικής.
Εν τω μεταξύ η αναπληρωματική Σταρ Ελλάς είχε αναχωρήσει για τις ΗΠΑ. Ευτυχώς, έγκαιρα οι Αμερικανοί αντιλήφθηκαν το πρόβλημα που προκάλεσαν άνευ λόγου, και ο υπουργός Δικαιοσύνης, μετά από αίτημα του πανίσχυρου τότε υπουργού Εξωτερικών Ντάλλες, χορήγησε προσωρινή άδεια εισόδου στη Διαλυνά η οποία και αναχώρησε αμέσως για τις ΗΠΑ, όπου κέρδισε την 5η θέση.
Σε διεθνή τροχιά
Μετά από όλο τον ντόρο, η Ρίκα Διαλυνά έγινε το πρόσωπο της χρονιάς. Παρέμεινε λοιπόν στις ΗΠΑ, καθώς εκτός από τα επαγγελματικά της όνειρα προέκυψε και ένας έρωτας. Παντρεύτηκε με τον Ελληνοαμερικανό χρηματιστή Νικ Παπαδάκο, με τον οποίο απέκτησε μια κόρη, παρακολούθησε σεμινάρια υποκριτικής, ενώ συμμετείχε σε εκθέσεις ζωγραφικής. Το 1957 πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο στη Νέα Υόρκη με το θίασο του Αδαμάντιου Λεμού, στο έργο του Νότη Περγιάλη Το νυφιάτικο τραγούδι. Και βέβαια στα χρόνια των ΗΠΑ υπήρξε η κλασική σκηνή που σε ένα πάρτι την φλέρταρε με πολύ άγριες διαθέσεις ο Μάρλον Μπράντο. Μόνο που η Κρητικοπούλα τού έριξε χυλόπιτα.
Επιστρέφει στην Ελλάδα και αρχίζει η θεατρική και κινηματογραφική καριέρα της. Διαπρέπει σε κωμικούς ρόλους, κόντρα στην εποχή που πίστευε ότι οι νέες και ωραίες ΔΕΝ είναι για κωμωδία. Και κάπου εκεί προκύπτει εκ νέου το εξωτερικό, κυρίως η Ιταλία –όπου το μεσογειακό ταμπεραμέντο της ταίριαζε πολύ. Και μιλάμε για συνεργασίες με δημιουργούς πρώτου επιπέδου: από τον Φεντερίκο Φελίνι μέχρι τον Ντίνο Ρίζι.
Ο φάκελος Αλίκη
Μπορεί το σκηνικό που έγινε σε νυχτερινό κέντρο στις Κάννες μεταξύ Διαλυνά, Βουγιουκλάκη και Παπαμιχαήλ να έχει περάσει στην ιστορία της εγχώριας show biz, όμως οι τρεις τους γνωρίζονταν από τα χρόνια της δραματικής σχολής.
Όσο για το τι συνέβη εκείνο το βράδυ, η Διαλυνά σε συνέντευξή της είχε δώσει τη δική της εκδοχή: «Βγαίνουν τα μπουζούκια, σηκώνεται η Αλίκη, αρχίζει να τραγουδάει, δεν γινόταν τίποτα. Μετά ο Παπαμιχαήλ βγάζει το σακάκι του, χορεύει ζεϊμπέκικο, πάλι τίποτα. Με τραβάνε να χορέψω, μου άρεσε κιόλας που βρισκόμουν σε μια ελληνική βραδιά, αλλά έγινε ο κακός χαμός. Πλάκωσαν όλοι οι παπαράτσι που με ήξεραν από την Ιταλία και μου φωνάζανε “Viva Rika, viva Rika!”. Τα φλας άναψαν, η Αλίκη πήγαινε να χωθεί κι αυτή και την έδιωχναν. Εκεί δεν ήταν Ελλάδα, που τους έκανε ό,τι ήθελε, ούτε κι εγώ ήμουν σε καμιά θέση ισχύος για να κουμαντάρω τους παπαράτσι». Μετά παρενέβη ο Παπαμιχαήλ, που τσακώθηκε με τον παραγωγό κατηγορώντας τον ότι προωθούσε τη Διαλυνά εις βάρος τους.
Μια πενταετία αργότερα, η Αλίκη την κάλεσε να παίξουν στο θέατρο. Όπως είχε πει η Διαλυνά σε συνέντευξή της, «Της είπα: “Θα έρθω, αρκεί να μη δυσαρεστηθώ. Άμα δυσαρεστηθώ, θα φύγω!”. Πήγα πράγματι, κάναμε συμβόλαια, και την προπαραμονή της πρεμιέρας, ενώ άλλα είχαμε κανονίσει, βλέπω στη μαρκίζα το όνομά της τεράστιο και το δικό μου στο τέλος, με κάτι γραμματάκια, που, αν ήσουν και μύωψ, δεν υπήρχε περίπτωση να τα διαβάσεις. Δεν είπα τίποτα. Της έστειλα μια ανθοδέσμη και σε όλους τους συναδέλφους μου ευχετήρια τηλεγραφήματα. Στην Αλίκη έγραψα: “Σου εύχομαι καλή επιτυχία, αλλά σου είχα πει κάτι και δεν το σεβάστηκες. Δεν μπορώ να είμαι σ’ αυτή την παράσταση”. Τίποτα δεν έκανε, δεν με κατήγγειλε καν στο σωματείο επειδή εγκατέλειψα την παράσταση. Η Αλίκη ήταν έξυπνη, ήξερε ότι είχε λερωμένη τη φωλιά της. Έκτοτε δεν ξαναμιλήσαμε».
Κανείς δεν χάνεται
Ακόμα και σήμερα, έχοντας κερδίσει το σεβασμό και την αναγνώριση των νέων γενεών, η Ρίκα Διαλυνά δεν κρύβει πως αν της δινόταν η ευκαιρία, θα κυνηγούσε πιο έντονα μια μεγαλύτερη καριέρα στο εξωτερικό. Έχει μιλήσει για τρικλοποδιές που δέχτηκε στη χώρα, και από συναδέλφους και από το σύστημα γενικότερα. Είναι η κλασική περίπτωση του ατόμου που όταν ξεπερνάει τα στενά όρια της χώρας, μπαίνει στο μάτι του κυκλώνα. Γι’ αυτό και άνοιξε τις δραστηριότητες της. Τη δεκαετία του ’70 είχε δικό της κατάστημα στο Κολωνάκι ή και στην Κρήτη. Έχει εκδώσει βιβλία, ενώ δεν εγκατέλειψε ποτέ τη ζωγραφική.
Το 2014 το Εθνικό Θέατρο ανεβάζει το τολμηρό έργο του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ, σε μια εξίσου τολμηρή παράσταση. Η σκηνοθέτρια Άντζελα Μπρούσκου καλεί τη Ρίκα Διαλυνά να υποδυθεί τη μητέρα της ηρωίδας (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη). Εκείνη δέχεται, αποδεικνύοντας πως μια αληθινή ηθοποιός δεν έχει στεγανά, ούτε προκαταλήψεις. Ήταν και σαν ένα κλείσιμο του ματιού στην ζωή και την καριέρα της, αφού από τη σχολή του Εθνικού ξεκίνησε, ενώ λίγο νωρίτερα είχε πάει στο Ρεξ να την ακούσει ο Δημήτρης Μυράτ. Και η παράσταση είχε ανέβει στο Ρεξ.
Το 2017 βίωσε την απώλεια του δεύτερου συζύγου της, Νίκου Χρυσικόπουλου. Ήταν μαζί πάνω από 35 χρόνια. Τότε δεν δίστασε να μιλήσει για κατάθλιψη. Που όμως, μια δυναμική γυναίκα σαν εκείνη, έκανε ό,τι μπορούσε να την πολεμήσει. Μέχρι που σηκώθηκε και γύρισε πίσω στην Κρήτη.
Η Ρίκα Διαλυνά έχει σήμερα γενέθλια. Και αποδεικνύει πως μια γυναίκα με πείσμα και προσωπικότητα όχι απλά επιβιώνει, αλλά ζει και μια μυθιστορηματική ζωή.