Τη διαβεβαίωση ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με ομαλό τρόπο, έδωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης, ο οποίος παρουσίασε και τις αλλαγές που θα ισχύσουν από φέτος.
Οι πιο σημαντικές είναι το ολοήμερο έως τις 17:30, η Τράπεζα Θεμάτων στη Γ’ Λυκείου, η εισαγωγή των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα (ελληνική Pisa) σε όλα τα σχολεία, και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Η επέκταση του ωραρίου κατά 1,5 ώρα στα ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά θα γίνει πιλοτικά, περίπου στο 50% των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα, που αντιστοιχούν σε σχεδόν 5.000 τμήματα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την περιφέρεια.
«Με πλούσιες νέες θεματικές, με μελέτη στο σχολείο αναβαθμίζουμε το πρόγραμμα του ολοήμερου, καθιστούμε εποικοδομητικό το χρόνο παραμονής των μαθητών σε αυτό, και δίνουμε μια στήριξη επιπλέον στην οικογένεια», ανέφερε ο Αλέξανδρος Κόπτσης.
Τη σχολική χρονιά που πέρασε Τράπεζα Θεμάτων υπήρξε στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης όλων των τύπων Λυκείου. Φέτος θα προστεθεί και στη Γ’ Λυκείου, για τις απολυτήριες εξετάσεις.
Πρόκειται για βάση πληροφοριών από την οποία επιλέγεται με κλήρωση το 50% των θεμάτων ή ενότητες θεμάτων (υπάρχει σχετική απόφαση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής). Το υπόλοιπο 50% επιλέγεται από τους διδάσκοντες.
Σε ό,τι αφορά στην ελληνική Pisa, πέρσι συμμετείχαν 6.000 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα αφορούν τη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά.
Φέτος η εφαρμογή θα είναι καθολική, πάντα στην τελευταία τάξη του Δημοτικού και του Γυμνασίου. «Σκοπός είναι να αποτυπωθούν οι βασικές γνώσεις που οι μαθητές πρέπει να έχουν κατακτήσει στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, με στόχο να αξιολογήσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα και να διαμορφώσουμε συνθήκες βελτίωσής του», εξήγησε ο Αλέξανδρος Κόπτσης.
Σχετικά με τις αξιολογήσεις, πέρσι η αρχή έγινε με την αυτοαξιολόγηση της κάθε σχολικής μονάδας. Τη νέα σχολική χρονιά θα αξιολογηθούν και οι εκπαιδευτικοί. «Αποτελεί μια ανατροφοδοτική διαδικασία που σκοπό έχει να συμβάλει στη βελτίωση του παραγόμενου έργου, χωρίς καμία μα καμία επίπτωση στους εκπαιδευτικούς», διευκρίνισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας.
Να σημειωθεί ότι από τις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών έχουν εκφραστεί αντιδράσεις για τον τρόπο που γίνεται η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, κυρίως στη βάση ότι προωθείται η «κατηγοριοποίηση των σχολείων».
Νέα Προγράμματα Σπουδών
Κατά το σχολικό έτος 2022-2023, η πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών θα συνεχιστεί σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας.
Το 2023-2024 θα εφαρμοστούν καθολικά, με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου», με εξαίρεση τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Στη Β’ Λυκείου η εφαρμογή θα γίνει το σχολικό έτος 2024-2025 και στη Γ’ Λυκείου το 2025-2026.
«Τα 116 Νέα Προγράμματα Σπουδών, 123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα, εκφράζουν μία νέα, διαφορετική φιλοσοφία προσέγγισης της γνώσης, διαφοροποιώντας το πώς και το γιατί της μάθησης», σημείωσε ο Αλέξανδρος Κόπτσης.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Παράλληλα, συνεχίζονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που εφαρμόστηκαν πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2021 στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων.
Στόχος είναι, σύμφωνα με το υπουργείο, «η ενίσχυση των εγκάρσιων δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών, μεταξύ των οποίων οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση», μέσω της εισαγωγής νέων θεματικών όπως ρομποτική, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια, σεξουαλική αγωγή, οικολογική συνείδηση, κ.ά.